באילו מקרים כדאי לערוך הסכם ממון?

באילו מקרים כדאי לערוך הסכם ממון? – הסכם ממון הנו הסכם שנועד לקבוע מראש הסדר חלוקת הרכוש המשותף ותשלומי מזונות בין בני זוג בעת גירושים, שהנו שונה מההסדר על פי הדין.

כאשר מדובר בהסדר חלוקת רכוש על פי הדין, הכלל בארץ הוא שנכסי הרכוש המשותף יחולקו בין בני הזוג באופן שווה ביניהם, חצי-חצי לכל אחד מבני הזוג. לעומת זאת, נכסים פרטיים ששייכים לכל אחד מהם בנפרד, כגון נכסים שנצברו לפני הנישואין או התקבלו במתנה או בירושה במהלך הנישואין, יהיו שייכים לאותו בן זוג. יחד עם זאת, לכלל זה יש חריג לפיו אם אחד מבני הזוג הצליח להוכיח כי התקיימה כוונת שיתוף גם לגבי הנכסים הפרטיים של בן הזוג השני. במקרה כזה יש לכלול גם את הנכסים הפרטיים של בן הזוג השני במסגרת הרכוש המשותף, ולחלק גם אותה שווה בשווה בין שני בני הזוג.

החריג לכלל חלוקת הרכוש מהווה לא פעם מקור למחלוקות רבות בין בני הזוג. במיוחד כשמדובר במצב בו אחד מבני הזוג הגיע לנישואים עם דירה משלו, או קיבל כספים מהוריו לצורך רכישת דירה שתשמש למגורים שלו ושל בן זוגו. במקרה כזה ינסה בן הזוג השני להוכיח כי התקיימה כוונת שיתוף לגבי אותה הדירה, ועל כן גם לו יש זכויות בדירה, ויש לחלק אותה שווה בשווה ביניהם.

כדי למנוע מחלוקות כאלו, וכדי לקבוע מראש במפורש כיצד יחולק הרכוש של בני הזוג במקרה של גירושים, מומלץ לערוך הסכם ממון באמצעות עו"ד משפחה. המקרים בהם מומלץ לערוך הסכם ממון כוללים בעיקרם את המקרים הבאים:

פער כלכלי מוחשי מלכתחילה בין בני הזוג

הסכם ממון כאשר לאחד מבני הזוג יש מלכתחילה הרבה יותר נכסים מבן הזוג השני. על כן, הוא לא מעוניין שנכסיו יחולקו שווה בשווה בינו לבין בן הזוג השני, אלא שהם יישארו שלו גם בעת גירושין. ככל שהפער בין הצדדים גדול יותר מבחינת היקף הרכוש הפרטי שלהם, כך יותר מומלץ לערוך הסכם ממון. הסכם הממון במקרה כזה גם נועד גם לשלול את החשש לחוסר כנות בן הזוג השני שנישא מטעמים כלכליים ולא מרצון ליצירת זוגיות מתוך אהבה אמיתית וכנה. בסרטים ההוליוודיים, הסכם כזה נפוץ במיוחד במקרים של נישואים בין בן זוג עשיר, ולרוב גם מבוגר בהרבה, לבין בת זוג צעירה ונטולת אמצעים כלכליים משלה. אולם מומלץ לערכו במשרד עו"ד משפחה ולאשררו בבית המשפט בכל מקרה של פער כלכלי ניכר בין בני הזוג.

תמיכה הורית נדיבה לאחד מבני הזוג

מקרה נוסף שבו מומלץ לערוך הסכם ממון הנו בו לאחד מבני הזוג עוד אין יותר נכסים משלו ערב הנישואין, אולם הוא צפוי לקבל נכסים כאלו במהלך הנישואין. זאת לרבות באמצעות כספי מתנות לרגל הנישואין או באמצעות קבלת ירושה משמעותית. מצב כזה מתרחש לרוב כאשר לאותו בן זוג יש הורים אמידים ונדיבים, אשר מוכנים לתמוך בילדם, אך עם זאת אינם מוכנים שכספם יועבר גם לבן הזוג של ילדם במקרה של פרידה ביניהם. הדבר נפוץ במיוחד כאשר ההורים מוכנים לסייע לבני הזוג לרכוש דירת מגורים שבה הם יוכלו לגור יחדיו במהלך נישואיהם. במקרה כזה מומלץ לקבוע הסכם ממון שיקבע כי כל נכס אשר ניתן לאותו בן זוג על ידי הוריו, בין אם לפני הנישואין ובין אם במהלכם, יישאר שלו בלבד גם במקרה של גירושין. לפיכך לא תיווצר כל כוונת שיתוף לגביו.

נישואין בגיל מבוגר יחסית

כאשר מדובר בנישואין בגיל מבוגר יחסית, כך שכל אחד מבני  הזוג כבר הספיק לצבור לעצמו נכסים רבים משלו, מומלץ לערוך הסכם ממון. הסכם זה יקבע כי הרכוש הפרטי של כל אחד מבני הזוג יישאר כולו שלו בעת גירושין. הדבר מומלץ ובמיוחד כאשר יש לכל אחד מהם גם ילדים משלו, ובכך יובטח שכל רכושם ילך לילדיהם בנפרד, מאשר לבן הזוג השני.

בהקשר זה חשוב לזכור כי על מנת לתת להסכם הממון תוקף מחייב, לא מספיק רק לערכו על פי דיני החוזים. יש גם לדאוג לאשרר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. זאת בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: