גבר ישלם מזונות ילדים לילד שאינו בנו הביולוגי

גבר ישלם מזונות ילדים לילד שאינו בנו הביולוגי – לאחרונה ניתן בבית המשפט למשפחה בעיר חיפה, פסק דין שנוי במחלוקת מחד, אך מעניין מאוד מאידך, העוסק באפשרות לחייב גבר בדמי מזונות לבן של בת הזוג שלו בעבר – וזאת למרות העובדה שאין בין הגבר לבן קשר ביולוגי כלשהו. בפסק הדין שניתן על ידי השופטת אלה מירז, נקבע כי בעקבות התביעה של האישה לאחר הפרידה, ישלם הגבר מזונות ילדים בגובה 500 ש"ח לשנתיים. בפסק הדין הסתמכה השופטת על מחקר אקדמי בנושא.

השופטת הסתמכה על מחקר אקדמי
השופטת הסתמכה על מחקר אקדמי

הגבר והאישה חיו יחד כבני זוג כ-10 שנים, במהלכן לא נישאו זה לזו. במהלך שנים אלה, נולדו לשניים שני ילדים. יש לציין כי הגבר התייחס לבנה של האישה מיחסיה הקודמים, כמו בן משותף. עם זאת, בשנת 2012 בחר בן הזוג לעזוב את הבית כדי להתחתן עם אישה אחרת. שישה חודשים לאחר עזיבת הגבר, הוגשו בבית המשפט למשפחה תביעות למשמורת, מזונות ילדים ופירוק שיתוף בדירה שהגבר קנה מבלי ידיעתה. באותו זמן, היא דרשה מזונות לבן הגדול שלה, וזאת משום שלדבריה הוא לא מודע לקיום של אב אחר בחייו.

הגבר לא הכחיש שהבן הגדול של האישה כינה אותו 'אבא' ושהיה ביניהם קשר טוב, אבל הסביר שאם האישה מעוניינת, באפשרותה לתבוע מזונות ילדים מהאב הביולוגי של הקטין. לגרסתו, היחס הטוב שלו לבנה, לא מצדיק לחייב אותו בתשלום המזונות. השופטת הסבירה כי לא קיימת פסיקה מחייבת בעניין ולכן החליטה לאמץ מודל של שתי חוקרות, המסביר כי ישנם מקרים שבהם יש הצדקה לחיוב בן הזוג במזונות ילדים על אף שלא מדובר בילד הביולוגי.

גבר ישלם מזונות ילדים לילד שאינו בנו הביולוגי – בחינת המקרה ופסק הדין

לשם בחינת ההצדקה, הוצע על ידי החוקרות לבחון כמה קריטריונים – למשל גיל הילד, מגורים משותפים עמו, טיב הקשר בין הגבר לילד וכו'. בתום בחינה של הנושא על ידי השופטת, היא קבעה כי המקרה הספציפי שהובא לפתחו של בית המשפט הוא בדיוק המקרה שבגינו יש להטיל חובת מזונות על הגבר, על אף שאינו האב הביולוגי. השופטת הסבירה כי במשך למעלה מעשור, מהיותו של הילד בן שנתיים וחצי, הוא חי במחיצת הגבר הנתבע ולא מכיר את האב הביולוגי שלו, שייתכן ונמצא בבית סוהר בחו"ל. כמו כן, לאורך תקופה זו, פרנס הגבר את הילד והיה כאביו לכל דבר.

על אף קביעת השופטת, נקבע שגובה המזונות לא יהיה זהה למזונות עבור הילדים הביולוגיים של הגבר – מכיוון שלא קיים חוק לפיו על הנתבע לשלם מזונות לילד שאינו בנו. סיבה נוספת היא שיש צורך לברר אם הילד יוכל לקבל מזונות מהאב הביולוגי. בסופו של דבר הוחלט שהגבר ישלם לאישה 500 ש"ח בכל חודש לתקופה בת שנתיים עבור מזונות לבנה הגדול. בתקופה זו יישא הגבר בהוצאות הבריאות של הילד, שלא נכללות בסל הבריאות ובתשלומי ביה"ס.

בנוסף, הבינה השופטת כי האישה צפויה לצאת מהקשר הזוגי הארוך ללא דבר מחד, אך עם שלושה ילדים קטנים שבהם היא מטפלת. לכן, הוחלט שהאישה זכאית לפיצוי חד פעמי בגובה 50 אלף ש"ח. כמו כן, הגבר חויב לשלם עבור ההוצאות המשפטיות ושכר טרחה לעורך דין.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: