האם בית המשפט מתחשב בחזקת הגיל הרך או בטובת הילד?

האם בית המשפט מתחשב בחזקת הגיל הרך או בטובת הילד? – חוק שמבטל את חזקת הגיל הרך מותנה בהמלצותיה של ועדה מטעם משרד המשפטים.

boy-477013_640 (1) לפי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ילדים להורים גרושים עד גיל 6 יימצאו בחזקת האמא ובמשמורת בלעדית שלה, אלא אם נפסק אחרת על ידי בית המשפט. סעיף זה ידוע בציבור בכינויו "חזקת הגיל הרך". עם זאת, בשנים האחרונות הפך סעיף זה לשדה קרב שאינו מתייחס כלל לטובת הילד ולעתים אף מנוגד לכך:

  • במקרים רבים פסק בית המשפט בהתאם לטובת הילד ולא לפי חוק חזקת הגיל הרך, כך שהחוק שימש כמסגרת מנחה ולא כבסיס מחייב.
  • במקרים רבים משמורת על ילדים משמעה זכויות כספיות מבחינת דמי המזונות המשולמים עבור הילד ולכן משמורת משותפת (משמורת שאינה בלעדית של צד זה או אחר) משמעה הפחתה של דמי המזונות. חזקת הגיל הרך לכן כוללת לעתים שיקולים כספיים שאינם מתום לב ובכך מנוגדת לטובת הילד.
  • חזקת הגיל הרך מעצימה את סכסוך הגירושין שקיים ממילא בין בני הזוג ולמעשה סותרת את חוק גישור חובה שמחייב תהליך גישור טרם הליכי גירושין משפטיים.
  • חזקת הגיל הרך הפכה נושא למאבק פוליטי ומגדרי ויצאה מגבולותיו של מאבק הגירושין ומהתחומים האישיים והמשפחתיים. מאבק זה כולל כיום את ארגוני הנשים ואת המפלגות השונות ולעתים אף מפלג את המפלגות עצמן.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: