האם בני זוג פרודים זכאים לחלק מירושת בן הזוג המנוח?

האם בני זוג פרודים זכאים לחלק מירושת בן הזוג המנוח? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה:

"שלום, שמי רון מירושלים. אבי היה אדם קשה מאוד והיכה את אימי. בשלב מסוים הצליחה אימי לעזוב את הבית ובעזרתם של הוריה הצליחה לקנות לעצמה בית קטן שישמש אותה לשארית חייה. אבינו לעומת זאת, נשאר בבית המשפחה, שם חי עם בת זוג. אימי נפטרה לפני מספר שבועות ואת ביתה הקטן הורישה לי ולאחיי. אימי מעולם לא התגרשה מאבי כי מעולם לא היו לה הכוחות הנפשיים להתמודד מולו והנושא מעולם לא הפריע לה. כעת, אבי תובע מחצית מהדירה כי לטענתו, היות והוא בעלה, הדירה היא שלו ולנו מגיע רק מחצית מהדירה. מה עלינו לעשות? יש לו קייס בכלל? יכול להיות שאחרי כל הסיוט הזה היא תוריש לו את הדירה בה נמלטה מפניו?"

עו"ד רן רייכמן משיב:

השאלה הזאת היא בדיוק המסר שצריך לעבור לציבור: כשיש ירושה על פי דין והמצווה לא ערך צוואה, יש הבדל בין ירושה על פי חוק הירושה לבין מקרה שבו המצווה ערך צוואה. במקרה הזה, אמכם, בעקבות אותה אלימות, רכשה דירה נפרדת מכספיה ובחרה לערוך צוואה. השאלה היא האם יש לאב זכויות באותה דירה. למעשה הדירה נרכשה מכספים של האם שלאב לא היו בהם כל זכויות.

מאחר שאני מבין שמדובר באנשים מבוגרים, ברור שהם לא ניצבים תחת חוק יחסי ממון, אלא תחת משטר רכושי הנקרא הלכת השיתוף. אותו משטר קובע, שכאשר קיימת חזקה שבני זוג נמצאים יחדיו ומנהלים משק משותף, קיימת חזקה שכל מה שנרכש נרכש במאמץ משותף, לכן אביכם למעשה הגיש תביעה לפסק דין הצהרתי שמגיעה לו מחצית מהדירה.

אלא שברור שהדירה נרכשה אחרי הפירוד, מכספים שהם לא כספים משותפים, מכספי ירושה של אמך ועבודתה והם לא נרכשו במה שנקרא "מאמץ משותף". לכן לא מתקיימת חזקת השיתוף והסיכוי של האב לקבל פסק דין הצהרתי ביחס למחצית הדירה קלוש ביותר. במקרה הזה טוב ובשכל עשתה האם המנוחה שעשתה צוואה והורישה לכם את הבית. אם היא לא הייתה עורכת צוואה, הירושה הייתה על פי דין מתקבלת לידי האב.

צפו בקטע:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: