האם ניתן לבטל מתנה שניתנה על ידי ההורים לאחר מותם?

האם ניתן לבטל מתנה שניתנה על ידי ההורים לאחר מותם? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום צוואות וירושות:

"שלום עורך דין רייכמן, אבי נפטר לפני 3 שנים ואמי נפטרה לפני שנה. הם הורישו את כל רכושם לי ולאחותי בחלקים שווים. לפני מותם, הוריי הפכו לסיעודיים וכל נטל הטיפול בהם נפל עלי. הם חשו אשמה על כך ונתנו לי במתנה את אחת הדירות שלהם, כפיצוי על כך שטיפלתי בהם במסירות כל השנים. הדירה נרשמה בטאבו וכל המסמכים טופלו כראוי. אחרי מותם, אחותי החליטה שגזלתי מהם את הבית ועליי לתת לה מחצית ממנו. מה דעתך, היא יכולה לבטל את המתנה אחרי מותם?"

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

"באחת התוכניות שלנו צופה שאל אותנו האם במקרה שבו הוא קיבל מתנה מאימו כאשר היא נתנה תנאים שתאפשר לו להיות בדירה עד אחרית ימיה, האם המתנה הזאת תקפה? השבתי שלא. לא ניתן לתת מתנה בתנאים שבו מקבל המתנה לא יכול לעשות במתנה כשלו.
במקרה שלך ההורים היו בין החיים, כשנתנו לך את הדירה, ולמעשה הליך מתן המתנה הסתיים ברישום.

כיום אחותך מבקשת למעשה, משיקולי צדק או משום שהיא מרגישה מקופחת, לבטל את המתנה. היא לא עתרה כאשר הורייך היו בחיים לביטול המתנה. היא לא פנתה להורים, היא לא פנתה לבית המשפט לביטול המתנה, למעשה, אני מבין שהיא טוענת להשפעה בלתי הוגנת שבאה מעולם חוק הירושה. היא מבקשת להכיל את אותו כלל על דיני המתנה.

הסיכוי שלה מאוד נמוך, כי יש פה מתנה שהסתיימה ברישום, ולכן המחוקק או הפסיקה קבעו שבמקרה כזה חל עליה נטל ראייה מאוד מאוד מוגבר, מעבר למאזן ההסתברות.

היה מקרה כזה שהגיע לכבוד השופט אסף זגורי, לפני זמן קצר, גם שם, מדובר באחות שחשה מקופחת וביקשה לבטל מתנה מההורים. הוא דן בנטל הוכחה מאוד מאוד מוגבר ובסופו של יום נראה כי אחותך לא תצליח בתביעתה, והסיכוי שלה לקבל מאותה דירה שקיבלת, ככל הנראה בצדק, נמוך ביותר.
שיהיה בהצלחה!"

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: