האם ניתן להתיר נישואין לאור היעלמות בן הזוג לחו"ל?

התרת נישואין האם ניתן להתיר נישואין לאור היעלמות בן הזוג לחו"ל? – על פי הסטטוס קוו הדתי בישראל ניתנת לבתי דין רבניים הסמכות הבלעדית להתיר נישואין. לכן בכל סוג של נישואין (אזרחיים או דתיים) התרתם נעשית בבית דין רבני בלבד. יתרה מזאת, התרה זו נעשית גם אם הליכי הגירושין מתבצעים בבתי המשפט למשפחה.

אך מה עושים כשאחד מבני הזוג אינו בארץ ובן/בת הזוג השני הוא למעשה עגון/עגונה?

לפי פסיקתו של בית המשפט העליון ניתן להתגרש בבית דין רבני בנוכחות צד אחד (גבר או אישה). פסיקה זו קובעת שדי בנוכחות קונסטרוקטיבית כדי שבית הדין הרבני ידון בתיק גירושין. המשמעות היא : אין צורך ששני בני הזוג יהיו נוכחים פיזית בבית הדין הרבני. עם זאת, גירושין אלו מותנים בתנאים הבאים :

  • אחד מבני הזוג (גבר או אישה) אינו נמצא בארץ ומסרב להתגרש מבן/בת זוגו.
  • שני בני הזוג הם יהודיים
  • בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים או דתיים בארץ או בחו"ל.

בית הדין הרבני מתחשב בעובדה שבני זוג אינם חיים יחד ואחד מהם אינו בארץ. במקרים שכאלו בית הדין הרבני פוסק לעתים גט לחומרא ואף מאפשר גירושין ללא גט. עם זאת, יש להביא ראיות לשהותו של בן/בת הזוג בחו"ל ולעובדה שאין חיים משותפים.

לסיכום – ניתן להתגרש (להתיר נישואין) בנוכחות צד אחד כאשר הצד השני אינו בארץ. לפני הפנייה לבית הדין הרבני, מומלץ להתייעץ עם עו"ד משפחה.

מעבר לעמוד שאלות ותשובות >>  |  מעבר לעמוד שאלות ותשובות בתחום זה >> 

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: