האם ניתן לשנות הסכם גירושין לאחר נישואים חוזרים?

האם ניתן לשנות הסכם גירושין לאחר נישואים חוזרים? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מתחום גירושין:

"לפני 12 שנה נישאתי לבחיר לבי וכעבור 7 שנים, אחרי שהבאנו לעולם שני ילדים משותפים, החלטנו לפרק את החבילה. חתמנו על הסכם גירושין וממון והוא קיבל תוקף בבית המשפט. כעבור שנתיים החלטנו לנסות שוב וחזרנו לחיות יחדיו. גם את הסכם שלום הבית השארנו בבית הדין ולא בבית המשפט. עכשיו עברו עוד 3 שנים ואנחנו ממש לא סובלים אחד את השנייה. החזרה הייתה טעות ואנחנו רוצים להיפרד. בעלי רוצה להיפרד בהתאם להסכם הגירושין שכבר חתמנו עליו בפרידה הראשונה. אני לעומת זאת רוצה הסכם חדש כי אני חושבת שהוא היה לרעתי. האם זה שחזרנו להיות יחד, מבטל את הסכם הגירושין, או שהוא נשאר בתוקף?".

צפו בקטע:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

זו שאלה שאני חייב לקבל עליה נתונים נוספים, אבל אענה באופן כללי. בעקרון, בנוגע להסכם ממון שאושר ע"י בית משפט או הסכם גירושין שהוא סוג של הסכם ממון, חוק יחסי ממון קובע שהדרך היחידה לבטל או לשנות או להוסיף תנאים בו, היא באמצעות עריכת הסכם ממון חדש שייערך בכתב ויאושר ע"י אותה ערכאה שאישרה אותה.

אלא מה? ברבות השנים, מכוח חוק החוזים, בית המשפט הכיר בפסיקה שניתן לשנות גם הסכם מכוח התנהגות. יש פסק דין שמדבר על זה. בתי המשפט לא אוהבים לעשות את זה, אבל הם הולכים לבדוק את דעת הצדדים ולמה התכוונו, אם הם התכוונו לייסד בהתנהגות הסכם חדש.

במקרה שלך, את מתארת שאומנם היה הסכם שקיבל תוקף מפסק דין. לא פעלתם על פיו וחזרתם להסכם שלום בית, ונקודת המוצא שאת צריכה לבדוק היא אם הסכם שלום בית מתייחס למקרה של פירוד, ואיזה דין או אילו כללים והוראות יחולו במקרה של פירוד. למשל, כאשר אני עושה הסכם מאוחר שכזה, אני קובע שההסכם הקודם ימשיך לחול בתוקף במקרה של פירוד. נשאלת השאלה: האם יש הוראות כאלה?

במקרה שאין הוראות כאלה, בוודאי שתצטרכי לפנות לבית המשפט ולהעלות את טענותייך. בית המשפט ישמע ראיות ויבדוק למה התכוונתם, אם זנחתם את ההסכם הישן, אם בדעתכם יצרתם הסכם חדש וכו'. זה עניין של ראיות, אבל בית המשפט לא יסגור לך את הדלת. לכן אני ממליץ בהסכמי שלום בית מאוחרים, תמיד לציין במפורש מהו המנגנון הרכושי שיחול במקרה של פירוד. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: