כיצד ניתן להוריש נחלה במושב לבן ממשיך?

כיצד ניתן להוריש נחלה במושב לבן ממשיך? – בישראל ישנם אזרחים המתגוררים במושבים ומחזיקים בנחלה. כאשר אלו הולכים לעולמם, בחלק מן המקרים, הם מעוניינים לחלק את רכושם באופן שווה בין ילדיהם. אלא שבעל הנוגע לנחלות במשקים חקלאיים, ההורשה לא מבוצעת על ידי צוואה רגילה, אלא על ידי קביעת 'בן ממשיך' בהסכם משבצת בין בעל המשק לבין המושב, ובינו לבין רשות מקרקעי ישראל.

2006-3 בציבור רווחת הטעות לפיה בצוואה ניתן לקבוע מי יהיה הבן הממשיך, ולכן לא פעם הורים מצווים את הזכויות במשקים בצורה שווה בין ילדיהם. הדבר לא אפשרי בחוק, וגם אם ההורים הורו כך בצוואה, הוראה זו לא תהא תקפה והמושב ינחיל זכויות במשק לילד הספציפי שהוגדר כבן ממשיך בהסכם המשבצת המדובר. במקרים מסוג זה, עלולים להתפתח ויכוחים בין הילדים לאחר פטירת ההורים.

אפשרות לפתור מחלוקת זו, שנקבעה על פי פסיקת בית המשפט, היא מציאת הילד שמסוגל להמשיך ולהפעיל את המשק וקביעת תשלומי איזון בינו לבין יתר האחים, תוך כוונה לממש את רצון ההורה המנוח. באופן זה, אמנם אחד הילדים ינהל את המשק, אך יהיה עליו לשלם תשלומי איזון לאחיו כדי לממש את רצון ההורה המנוח. בכל מקרה, כדי להימנע ממצבים בעייתיים, רצוי לערוך צוואה בהתאם להסכם משבצת ולהחלטות של רשות מקרקעי ישראל על ידי עו"ד משפחה בעל ניסיון בתחום הצוואות והירושות.

מעבר לעמוד שאלות ותשובות >>  |  מעבר לעמוד שאלות ותשובות בתחום זה >>

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: