האם ניתן לבטל הסכם חלוקה בין יורשים?

בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה שרון, מתחום צוואות וירושות:

"שמי שרון מרמת אפעל, לפני שנתיים נפטר אבי ולא הותיר צוואה. אחי הגדול אמר שבדק את חשבון הבנק של אבי ולהערכתו, הרכוש שווה כמיליון וחצי שקלים. הוא הציע שנחתום על הסכם חלוקת עיזבון. הוא ייתן לי ולאחי חצי מיליון ש"ח והוא יקבל את השאר. זה נשמע לנו הגיוני וחתמנו על ההסכם שגם קיבל תוקף של בית המשפט וקיבלנו כל אחד את חלקו. להפתעתנו הרבה, גילינו כי אחינו רימה אותנו ובחשבון הבנק של אבינו המנוח היה מעל 2 מיליון שקלים ועוד רכוש עליו לא ידענו. מה עלינו לעשות? האם אפשר לבטל את ההסכם?"

צפו בתשובתו של עו"ד רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

ראשית אני רוצה להבהיר – אתם למעשה הגעתם להסכם שנקרא הסכם חלוקה בין יורשים, הסכם לחלוקת העיזבון, שאושר על ידי בית משפט. הסכם כזה הוא הסכם בו היורשים מגיעים להסכמה בינם לבין עצמם, כיצד הם מחלקים את המנות להן הם זכאים על פי העיזבון. הסכם כזה הוא לא הסכם רגיל.

בניגוד להסכם חוזי רגיל, הסכם זה מחויב אישור בית המשפט ולא רק את אישורו, אלא גם אישור של היועץ המשפטי לממשלה, שנותן את עמדתו לאותו הסכם חלוקה. המסקנה היא שלא בנקל בית המשפט יבטל הסכם כזה. בית המשפט, מתוך העיקרון הכללי של סופיות ההסכמים, לא יבטל הסכם כזה בקלות.

במקרה שלכם, נראה כי לאחיכם לא היה שום יתרון על פניכם. יכולתם לבדוק לפני ההסכם מה כולל חשבון העיזבון, אלו כספים יש ומה כולל הרכוש. העובדה שאתם הוטעיתם במקרה הזה ולאור העובדה שלאחיכם לא היה יתרון יחסי על פניכם, לא נראה לי כי יעמוד, על פי סעיף 14 לחוק החוזים כמקרה של הטעיה.

אותו מקרה היה אצל השופטת שפרה גליק אשר דחתה תביעה לביטול הסכם חלוקה בין יורשים, בעקבות כך שלכל אחד מהאחים הייתה היכולת לבדוק. ההסכם הזה אושר על ידי בית המשפט ויכולתם לבדוק אותו, לכן נראה כי הסיכוי במקרה שלכם לבטל את הסכם החלוקה הוא נמוך מאוד. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: