איך ניתן להוכיח שהצוואה שאימי כתבה לא כשרה?

איך ניתן להוכיח שהצוואה שאימי כתבה לא כשרה? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום צוואות וירושות:

שמי אלירן מתל אביב, לפני מספר חודשים נפטרה אימי ושפתחנו את הצוואה גיליתי להפתעתי כי היא כתבה צוואה לפני שלוש שנים ובה היא הורישה לאחותי, אנחנו שלושה אחים, את מרבית הונה. אימי אמנם הייתה אדם עצמאי, עד יום מותה, אבל היא סבלה מבעיית זיכרון, קושי למצוא מילים, ולעיתים לא זיהתה אותנו, את ילדיה ואני טיפלתי בה כל השנים וראיתי מקרוב את ההתדרדרות הקשה שלה. לי מאוד קשה להאמין שמראשה היא כתבה את הצוואה הזו, זה כמעט בלתי אפשרי מבחינתי. אחותי מנפנפת בבדיקה שפסלה אלצהיימר והראתה שהיא מתפקדת ברמה גבוהה. מה עלי לעשות? איך אוכל להוכיח שאימי לא הייתה כשירה לכתוב את הצוואה?

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

ראשית, הסיטואציה שאתה מתאר היא עצובה ויש בה צער גידול הורים שכולנו עדים להתבגרות של הורינו, שלעיתים היא לא כל כך נעימה ואנחנו חשופים להתדרדרות של הזקנה. אתה מתאר שתי עילות עיקריות שלדעתך יכולות להתנגד לצוואה. העילה הראשונה היא שהרצון שלה לא בא המסגרת הצוואה ואתה משוכנע מאחר והייתי קרוב אליה כי זה לא הרצון של אימך ואתה טוען כי אחותך השפיעה על אימא שלך בצורה בלתי הוגנת.

השפעה בלתי הוגנת קבועה בסעיף 30 לחוק הירושה. בית המשפט קבע כמה מבחנים, לא נמנה את כולם כרגע, אבל בעיקרון אתה צריך להוכיח תלות של איתך באחותך או שהיא בודדה את אימך מיתר האחים. מנתוני השאלה אני לא שומע שזה באמת המקרה, ולכן הסיכויים לתקוף את הצוואה הם לא גבוהים.

לעומת זאת, אתה מתאר סיטואציה של ירידה בזיכרון של אימך והתדרדרות במצבה הקוגניטיבי והעובדה שאחותך מנפנפת בתוצאות של בדיקת אלצהיימר. ובכן, לא כל פעם כאשר מצווה אינו חולה באלצהיימר, זה אומר שהוא כשיר וצלול לערוך צוואה. כלומר, בן אדם יכול להיות במצב שבוחן המציאות שלו, או התובנה והשיפוט שלו לקויים באופן כזה שהוא לא כשיר לערוך צוואה ועדיין הוא לא יהיה חולה במחלת אלצהיימר. כלומר הטווח הוא מספיק גדול ולכן האישור שמראה אחותך הוא לא בהכרח מוכיח שהיא הייתה כשירה לערוך את הצוואה.

במקרה כזה קודם כל צריך לאסוף ראיות ונתונים מול הרופא, איזה תרופות היא לקחה, מה היה מצבה הרפואי. ואם אתה מגיע למסקנה שמצבה לא היה טוב וצלול ולא היה לה בוחן מציאות תקין, אתה בהחלט יכול להגיש התנגדות לצוואה ובמקרה הזה בית המשפט ימנה מומחה, שיהיה מומחה לאחר המוות, כלומר הוא לא בודק את אימא בזמן עריכת הצוואה ולכן המשקל שלו קצת פחות ממומחה שבודק את אימא בזמן עריכת הצוואה, אבל זו הדרך לבקש מבית המשפט מומחה לאחר עריכת הצוואה. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: