האם ידועה בציבור זכאית למזונות ולחלוקת ממון?

האם ידועה בציבור זכאית למזונות ולחלוקת ממון? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום ידועים בציבור:

"שלום עו"ד משפחה רן רייכמן, לפני 5 שנים הכרתי גבר מקסים, התאהבנו וכעבור שנה עברנו לגור יחדיו. הוא נכווה מנישואין לא מוצלחים וביקש שלא נתחתן ואני קיבלתי את רצונו. כעבור שנה הבאנו ילדה משותפת ולמרות שלא מיסדנו את יחסינו, חיינו כזוג לכל דבר. לצערי, לפני כשנה יחסינו עלו על שרטון ונפרדנו. ביתנו נשארה איתי והוא מוכן לשלם את מזונותיה, אלא שבמהלך תקופתנו יחד הוא הרוויח המון המון כסף בעסקים ועשה חיל בבורסה. האם אין לי זכויות בכספים אלה? אני חושבת שהוא צריך לשלם לי מזונות היות שאנחנו זוג גרוש לכל דבר. כאם יחידה אני צריכה לתמוך בילדה, קשה לי לעבוד ולהתפרנס, אשמח לעצתך."

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

הסיפור שאת מתארת הוא מורכב בשל שאלות ממספר נושאים. נתחיל בחלק הפשוט: בית המשפט יצטרך לברר אם אתם בכלל 'ידועים בציבור', ואם במארג היחסים בינכם אתם עונים להגדרה של ידועים בציבור.

שני תנאים כדי להוכיח ידועים בציבור – שאתם מנהלים משק בית משותף ומנהלים חיי משפחה. בנסיבות שאת מתארת, לאור המגורים המשותפים נראה שתוכלו להיכנס להגדרה של ידועים בציבור, אבל כאן יש טעות שגורה שרווחת בציבור והיא שידועים בציבור מקבלים אוטומטי זכויות ברכוש של בן הזוג האחר. כאן התשובה היא שלילית. בתי המשפט אמנם מכניסים יחסית בקלות בני זוג להגדרה של ידועים בציבור ואולם התנאים לשיתוף רכושי הולכים ונהיים קשים יותר. אין שיתוף רכושי באופן אוטומטי את הידוע בציבור ברכוש של האחר, אלא יש להוכיח כוונת שיתוף ספציפית, כלומר עליך להוכיח שבן הזוג שלך התכוון לשתף אותך ברכוש ספציפי: בדירה, בניירות ערך וכיו"ב. משאלתך עולה כי הוא דאג לרשום את הדירה על שמו, תיק ניירות ערך נוהל בחשבון על שמו, לא היו העברות כספים ככל הנראה ולכן ברמה הרכושית לא תוכלי לטעון לשיתוף.

באשר למזונות של ידועה בציבור, כאן הסיפור אחר לגמרי. משעה שהוכחת שאת ידועה בציבור את לא צריכה להוכיח שיתוף רכושי. צריך להוכיח שהיה ביניכם הסכם שבו הוא מתחייב לזון ולתמוך בך. בתי המשפט מבינים שבני זוג גרים יחדיו לא חייב להיות הסכם בכתב, אלא יכול להיות גם הסכם בעל פה, מה שנקרא הסכם מכללא. בית המשפט בודק האם במארג היחסים ביניכם נוצרה הסתמכות כלכלית של הצד החלש, במקרה הזה שלך, בבן זוגך. ולכן לאור העובדה שאת מתארת, שהוא זן אותך ותמך בך, נראה כי תוכלי להוכיח הסתמכות כלכלית ושנוצא הסכם מכללא. ככל הנראה כן תוכלי להיות זכאית למזונות ידועה בציבור אבל עליה וקוץ בה, מזונות של ידועה בציבור זה לא כמו אישה נשואה, עד אין קץ, אלא רק לתקופת שיקום שבית המשפט קובע על פי הנסיבות של כל מקרה ומקרה. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: