צפו: מה תפקידו של העד בעת עריכת צוואה?

מה תפקידו של העד בעת עריכת צוואה? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מסיגלית, מתחום צוואות וירושות:

"שלום לעו"ד רן רייכמן. שתי קומות מעליי מתגוררת אישה מבוגרת מאוד. אני לא מכירה אותה ממש, רק 'שלום שלום' במעלית. היום היא חולה ונראה לי שהיא נמצאת ממש בימיה האחרונים. לפני יומיים, אחת משלוש בנותיה ירדה אליי ודפקה על דלתי. היא נכנסה וסיפרה שאימה כתבה צוואה ורק מבחינה פורמלית היא צריכה את החתימה שלי כעדה. הסכמתי כמובן, והבת נתנה לי מסמך ואמרה לי שזו הצוואה וביקשה שאחתום עליה. חתמתי על המסמך, היא הלכה לדרכה ופה זה הסתיים, אבל מאז אני מרגישה רע מאוד, כאילו הייתי שותפה למעשה לא חוקי. מה עליי לעשות? ככה מחתימים עדים על צוואה?".

צפו בתשובתו של עו"ד רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

אני מתחבר לתחושותייך, ההרגשה שלך לא בחלל ריק ובאמת יש פה בעיה עם האופן שבו נעשתה הצוואה. ראשית, בעניין כיצד כותבים צוואה, הדבר הזה מוסדר בחוק הירושה. סעיף 20 לחוק הירושה קובע שצוואה, אחת מדרכיה נעשית בכתב, בחתימת המצווה עם שני עדים. הצורך שקבע המחוקק בחוק הירושה שהדבר ייעשה בפני שני עדים, הוא לא טכני, אלא מדובר יש תפקיד מהותי לעדים.

העדים צריכים קודם כל להיות נוכחים במעמד במעמד החתימה של הצוואה, כאשר המצווה חותם על הצוואה, עליהם גם לוודא שזו חתימתו וצריכים לוודא שהמצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו. כלומר המצווה צריך להצהיר שהוא מבין שהוא ערך צוואה. במקרה שלך, למעשה הוצג בפניך מסמך שנחזה להיות צוואה. המצווה לא הייתה בפניך, את לא יודעת אם היא ידעה שהיא חתמה על צוואה, העד הנוסף לה יהיה יחד איתך, זה לא נעשה באותו מעמד, ובנוסף את לא יכולה לשמוע את הצהרתה של המצווה כי זוהי אכן צוואתה, לכן למעשה אין כל ערך אמיתי לחתימה שלך.

במקרה הזה, אותו מסמך יתקשה לעמוד בתוקף המשפטי של צוואה. לא התקיימו היסודות שקבועים בסעיף 25 לחוק הירושה שלמעשה, על המצווה להביא את הצוואה בפני העדים. לא מדובר רק בהבאה פיזית, אלא במובן שצריך לשכנע את העדים שהוא מצהיר שזוהי אכן צוואתו. לכן במקרה הזה אין תוקף.

מה את צריכה לעשות? את בהחלט יכולה לכתוב מכתב אל אותה הבת של השכנה שאת מתנגדת לחתימתך, ושאין לה כל תוקף – ובאשר אם תוזמני בעתיד לתת את דעתך בקשר לחתימתך, תוכלי כמובן לספר את האמת ולהתנגד לה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: