עו"ד רייכמן בערוץ 2: החוק החדש סוגר את מערכת המשפט בפני האזרחים

החוק החדש סוגר את מערכת המשפט בפני האזרחים – עו"ד משפחה רן רייכמן התארח לאחרונה בתכנית "העולם הבוקר" בערוץ 2 ודיבר על החוק שצפוי להיכנס לתוקף בקרוב. עו"ד רייכמן הסביר מדוע מדובר בחוק גרוע אשר פוגע בראש ובראשונה בציבור המתדיינים. בחוק זה, רב הנזק מהתועלת והוא מהווה 'ניסוי' חמור בגורלו של הציבור.

"דברי ההסבר של ח"כ מיכאלי לחוק הם פופולריים ונוחים, אבל זה לא מה שאומר החוק", ציין עו"ד משפחה רייכמן. "החוק יוצר מערכת של 'גישור חובה' – יש סתירה אינהרנטית בין המושגים הללו, תוך ניסיון להטמיע את ההצדק לציבור הרחב בחוק, בטענה פופוליסטית כי ציבור עורכי הדין 'מלבה את הסכסוך'".

המדובר בטענה פופוליסטית, שהרי כל אדם שעיניו בראשו מבין היטב שכאשר גבר שבוגד באשתו עם מאהבת, או כשאישה בוגדת בבעלה עם מאהב, לא עורכי הדין הם אלו שהצמידו צלע שלישית לצד האחר. הוא הדין במקרה שבו מי מבני הזוג נוקט לדאבון הלב באלימות כלפי בן הזוג האחר. גם כאן, לא עורכי הדין הם אלו שייעצו ללקוחותיהם לנהוג באלימות. זהו טיעון דמגוגי שנועד לצלצל נכון באוזני הציבור, אבל אין בו כל ממש.

פני הדברים הם כי צדדים שמגיעים לעורכי דין, עושים זאת מכיוון שהגיעו למסקנה שהם לא יכולים להגיע להסכמות ביניהם ללא מעורבות של עורכי דין. לרוב, מדובר בזוגות שבהם אחד הצדדים בחר לבצע צעדים כוחניים כלפי הצד האחר, בין אם על ידי שימוש בילדים ובין אם על ידי שימוש באמצעים הכלכליים של התא המשפחתי. לעומת זאת, צדדים שמסוגלים לקיים ביניהם שיח ולהגיע להסכמות, יכולים אף היום, ללא החוק החדש ומבלי כל צורך בו, ללכת למגשר משותף ולהעלות על הכתב את ההסכמות, או לכל הפחות להתחיל בהליך גישור שיביאם להסכמה. ערוץ זה ממילא פתוח בפני בני הזוג שרוצים ומסוגלים לדבר ביניהם.

"העניין הוא שהמערכת הזוגית אינה שוויונית ממילא: למשל, אם בעל סוגר את חשבון הבנק לאישה שאינה עובדת ומשאיר אותה ללא כסף ומזונות – לאישה אין ברירה אלא לפנות לבית המשפט", המשיך עו"ד רייכמן, שטען כי החוק המתגבש הוא חוק גרוע ביותר, שכן מדינת ישראל אומרת לראשונה לאזרחיה שמערכת המשפט סגורה בפניהם. הצדדים מחויבים לשבת יחדיו עד 75 יום בהליך 'גישור' לכאורה, כשהצד החלש בכל אותה תקופה, לא יכול לקבל סעדים אשר מגיעים לו והגיעו לו קודם לחוק, ואשר יש בהם כדי להשוות את מעמדו לצד החזק, או לכל הפחות לחזק את מעמדו. סעדים אלו, כמו למשל קבלת מזונות זמניים, הסדרי ראייה וכו', נמנעים ממנו עתה והכל בחסות המחוקק. במצב חוסר שוויון זה אומר המחוקק לצדדים 'נהלו מו"מ להסכם'.

"זכות הבחירה היא של האזרח. מה שיקרה הוא שבני הזוג יגיעו לגישור עם עובדת סוציאלית שאין לה הכשרה מקצועית. האם יעלה על הדעת שעובדת סוציאלית תערוך את הסכם המכר? רוב הציבור יגיד שלא, מבלי לפגוע בעובדים הסוציאליים, מכיוון שזו עבודה משפטית שצריכה להיעשות בצורה אחראית. אין לזה שחר בהיסטוריה המשפטית", סיכם עו"ד רייכמן.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: