מהן זכויות בן ממשיך?

בתכנית שאלה משפטית הסביר עורך דין רן רייכמן על זכויות של בן ממשיך.

לתכנית הגיעה פנייה מאישה, בת להורים חקלאיים, שסיפרה: "אימי נפטרה לפני מספר שנים והורישה את המשק לאבי וכשהוא נפטר הוא הוריש את המשק לי ולשלושת אחיי. לצערי אני ואחיי מסוכסכים ולא מצליחים להגיע להחלטה על חלוקת המשק. אחיי מסרבים למכור את המשק ולחלק את הכסף בינינו. אחד מהם אפילו השתלט על המשק וטוען כי הוא הבן הממשיך והמשק שלו. אני רוצה להתקדם לערכאות משפטיות ושוקלת את המשך דרכי, מה אתה מציע לעשות?".

עו"ד רן רייכמן השיב:

נושא המשקים והבנים הממשיכים הוא נושא מאוד מורכב וננסה לעשות קצת סדר. ראשית, נושא של הורשת זכיות בעניין של משקים חקלאיים ונחלות, הוא לא חלק מהעיזבון, לא ניתן להכליל ולכתוב במסגרת צוואה למי מורישים את הזכויות במשק. קיים הסכם משבצת בין מנהל מקרקעי ישראל לבין המושבים, אשר קובע כי לא ניתן להוריש את הזכויות בדרך של הורשה, אלא בדרך של בן ממשיך. במקרה זה ההורים, כעקב טעות או שלא זכרו את הסכם המשבצת שעליו חתמו במסגרת המושב אל מול המנהל, לא דאגו עוד בחייהם לתת את זכות הבן הממשיך לאחד האחים.

מצד אחד, הרצון של ההורים ברור ועלה לידי ביטוי במסגרת הצוואה. מצד שני, לא ניתן ללכת עם אותה צוואה ולקבל לגביה צו קיום צוואה וללכת לרשם ירושה ולקבל פסק דין. איך פותרים את הבעיה?

בית המשפט קבע בפרשת אזולאי (פסק דין של העליון), שיש להתחשב ברצון ההורים, אבל על בית המשפט חלה החובה לבדוק מי מאותם ילדים הוא אותו ילד שמוכן לקבל את קיום המשק ומי מסוגל. יש לפנות לבית המשפט בתביעה לפסק דין הצהרתי וזה יבדוק את כל אחד מהילדים ויבצע תשלומי איזון מול שאר הילדים. בית המשפט גם ינסה להתחקות אחר רצונם של ההורים לגבי החלוקה לילדים. עו"ד רייכמן העוסק בתחום צוואות וירושות, הוסיף שמאחר שהאח השתלט על המשק, הפונה רשאית לגשת לבית משפט בצו מניעה להוציאו משם.

צפו בקטע:

עו"ד רן רייכמן שאלה משפטית: מהן זכויות בן ממשיך? from רן רייכמן on Vimeo.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: