עריכת צוואה בגיל צעיר: מהם השיקולים ומה המשמעות?

עריכת צוואה בגיל צעיר – במדינות מפותחות בעולם המערבי, הנושאים המעסיקים על פי רוב צעירים בגילאי 18, הם בעיקר החיים הטובים, מסיבות, בחירת קולג' וכיו"ב. מדובר בשאלות 'ברומו של עולם' המאפיינות בני נוער בגיל זה. לדאבון הלב, מציאות החיים הישראלית מתאפיינת בכך כי לשכול אין כתובת והוא מבקר לעתים (ולעתים קרובות מדי לטעמי) אף בני נוער צעירים אשר התגייסו לצבא כחלק מהמהלך הרגיל של התפתחותם הטבעית, תורמים את תרומתם לחברה באמצעות שירות צבאי סדיר ולעתים אף למעלה מכך.

Capture אלא שכאמור, במדינתנו מוכת השכול, לא פעם טובי בנינו נאלצים לשלם מחיר בגופם על מנת להגן עלינו. מכאן, נאלצים בני נוער אשר אך סיימו את לימודי התיכון, למצוא עצמם לפתע פתאום, עסוקים בשאלות ברומו של עולם – למשל בעריכת צוואה, בה יצוו מה ייעשה בעיזבונם לאחר פטירתם חו"ח. עיסוק בנושא צוואות וירושות נשמע תמוה, לא כל שכן מדובר בבני נוער צעירים בראשית חייהם, שעל פי רוב, לא צברו נכסים ורכוש, ובוודאי לא בהיקף משמעותי. לכן נראה כי העיסוק במוות ובעיקר בעריכת צוואה בה יפרטו מה ייעשה בעיזבונם לאחר מותם, מיותר ואינו נדרש.

אך לא כך הוא. בהיעדר עריכת צוואה, הרי שהירושה הנה על פי דין. כך במקרה של פטירה חלילה, רכוש החייל/ת, בהיעדר צוואה, יחולק על פי חוק הירושה ולא בהכרח לנהנים אליהם הם מבקשים לצוות את עיזבונם. למשל: חייל שהוא בן להורים גרושים המבקש למדר מי מהוריו – בהיעדר צוואה, שני הוריו ייהנו באופן שווה מעיזבונו, וזאת לעתים חרף העובדה כי לא היה בקשר עם מי מהוריו. תוצאה כזו נכונה מבחינה חוקית, ואולם היא לא תבטא בהכרח את רצונו של החייל.

לפיכך, רק באמצעות צוואה יוכל החייל להבטיח כי עיזבונו לא יגיע לאותו הורה אשר לא שמר עמו על קשר בחייו, לא נתן לו חום ואהבה ולא קיבל אותו בסופי השבוע, עת יצא לחופשות מהצבא.

ומה באשר לזרעו של חלל צה"ל?

בשנים האחרונות נוצר הד ציבורי סביב רצונם של בני משפחת חיילים שנפטרו כי יועמד להם דור המשך מיקיריהם באמצעות המטען הגנטי של יקירם שהלך לעולמו. המדובר למעשה ברצון להקים דור המשך לבן וזאת באמצעות שימוש בזרעו, וזאת כאשר האמצעים הרפואיים מאפשרים זאת – בין אם באמצעות הקפאת זרעו של הבן הנפטר ובין אם באמצעות פרוצדורה כירורגית במסגרתה יישאב הזרע לאחר המוות.

ההורים השכולים מעוניינים לא פעם בדור המשך
ההורים השכולים מעוניינים לא פעם בדור המשך

ההתפתחות הטכנולוגית-רפואית מאפשרת להתמודד עם שאלות מוסריות-ערכיות חדשות ובעיקר עם רצון ההורים כי יובאו להם נכדים מיקיריהם שנפלו בטרם עת. בשנים האחרונות, קיימת נטייה להכיר במעמדם ובזכות העמידה בבית המשפט של ההורים הביולוגיים של החיילים שנפלו, לצורך הגשת הליך משפטי מתאים לשימוש בזרע בנם לצורך הבאת דור ההמשך.

חשוב לציין כי התוצאה המשפטית של מהלך זה מצד הסבים אינו נטול קשיים – והתוצאה לא בהכרח ודאית. ואולם על מנת להגדיל את סיכויי הצלחת ההורים, לא מעט חיילים עורכים הוראה בכתב אשר קיבלה את השם השגור 'צוואה ביולוגית' בה הם מבטאים באופן ברור את רצונם שייעשה שימוש בזרעם לאחר פטירתם חו"ח, בין אם באמצעות הקפאת הזרע טרם פטירתם ובין אם באמצעות ביצוע הליך כירורגי של שאיבה לאחר מותם.

עיסוק בנושא זה נשמע אולי בלתי פופולרי ויש שיאמרו שהוא בבחינת נבואה המגשימה עצמה, ואולם עבור אותם הורים שחו"ח יישארו 'יתומים', הרצון האמיתי לדור המשך הוא הדבר הטבעי ביותר. ברור כי הוראה בכתב של ילדכם החייל בה הוא מבקש כי יוקם לו דור המשך, תאפשר לכם ההורים לשקול את מימוש רצונו לאחר לכתו חלילה. היעדר הוראה כאמור, יש בה כדי להביא בהכרח לקשיים מהותיים במימוש רצון הסבים ככל שיגיעו לכלל מסקנה כי הם מעוניינים בדור המשך. למידע בנושא מומלץ לפנות אל עו"ד משפחה העוסק בתחום צוואות וירושות.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: