צו הגנה לטובת אישה מוכה

צו הגנה לטובת אישה מוכה – תופעת האלימות במשפחה כנגד בני זוג המצויים בעיצומו של סכסוך גירושין, הנה למרבה הצער תופעה נפוצה למדי בחברה הישראלית. המדובר בתופעה הגורמת לסבל פיזי ונפשי רב לצד הנפגע ולילדי בני הזוג, כך שלא אחת הצד המוכה מוצא עצמו חסר אונים אל מול האלימות המופנית כנגדו.

לא מעטים המקרים בהם הצד הנפגע כתוצאה מהאלימות, הפונה לקבל סעד מבית המשפט, הנו האישה, אשר מהווה לא פעם הצד החלש, הן מבחינה פיזית והן מבחינה כלכלית בתא המשפחתי. חשוב לדעת כי מערכת המשפט בארץ מודעת למצבן העגום של נשים מוכות. על כן, היא מעמידה לזכותן ולהגנתן מספר אופציות משפטיות להתמודד עם המצוקה ולהגן על עצמן. אחת מהן היא הוצאת צו הגנה בהתאם לחוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991. סעד זה הנו סעד חירום אותו נאלץ בית המשפט לתת לאישה המוכה, משל המדובר ב'חדר מיון' והתרופה אותה נותן בית המשפט הנו סעד מהיר, מוגבל בזמן ואינו מהווה פתרון קבע.

על מנת להוציא צו זה באופן מהיר ומיטבי לטובת האישה המוכה, מומלץ לפנות אל עורך דין משפחה המנוסה במקרי אלימות במסגרת משפחתית.

מהות צו ההגנה

צו הגנה - עו
צו הגנה – עו"ד משפחה רן רייכמן

בהתאם לסעיף 2 לחוק, זכאי כל צד נפגע מאלימות במשפחה, לרבות אישה מוכה, לפנות לבית משפט השלום או לבית משפט לענייני משפחה או לבית דין דתי אשר קרוב לאזור מגוריה ולבקש ממנו להורות על מתן צו הגנה כלפי הגבר האלים כלפיה.

צו ההגנה מגביל את פעילות הצד המכה, לרוב באמצעות צו הרחקה המונע ממנו להתקרב לדירת המגורים בה מתגורר הצד הנפגע, וזאת אף אם יש לו זכות כלשהי בדירה זו. בנוסף, הצו רשאי לאסור על הצד האלים להטריד את הצד הנפגע בכל דרך ובכל מקום – לרבות במקום עבודתו, לפעול בכל דרך המונעת או מקשה על הצד הנפגע להשתמש בנכס המשמש אותו כדין, גם אם יש לו זכות כלשהי באותו הנכס.

אם ניתן הצו, רשאי בית המשפט עם מתן הצו או במועד מאוחר יותר, להורות לצד האלים לתת התחייבות לקבלת טיפול מגורם שיקבע בית המשפט. בנוסף, יאסר על הצד האלים להחזיק או לשאת נשק, לרבות נשק שניתן לו מטעם המדינה, אלא אם כן בית המשפט סבר כי אין בכך כדי להוות סיכון לצד הנפגע.

הפרת הצו על ידי הצד האלים עלולה להיחשב כבזיון בית המשפט ולהוביל למעצרו.

הפרוצדורה להוצאת צו ההגנה

המחוקק אינו מחייב לשכור את שירותיו של עורך דין לצורך הוצאת צו הגנה, ולמעשה קיימים טפסים מובנים המוכתרים בכותרת של 'צו למניעת אלימות במשפחה', אשר הצד הנפגע, לכאורה, די לו במילויים, על מנת שבית המשפט יכריע בבקשה. ואולם, אליה וקוץ בה. על פי רוב, הבקשה לצו ההגנה הנה ההליך המשפטי הראשון אותו נוקט צד בבית משפט ולמעשה בית המשפט נחשף לראשונה למשפחה ולצדדים על יסוד האמור בכתב טענות זה.

קיימת חשיבות מרבית להקפיד ולנסח את צו ההגנה בבהירות, ולהביא את מלוא העובדות החשובות, ולצרף את כל הראיות אשר תומכות בטענותיכם, על מנת לשכנע את בית המשפט בצדקת טענותיכם, כדי לקבל את הצו המיוחל. מכאן שחרף העובדה כי לכאורה אין צורך בסיוע של עורך דין במילוי הטפסים, נכון יותר להכין בקשה מסודרת תוך תמיכת העובדות ותצהיר לאחר שהסתייעתם בעורך דין מקצועי בתחום דיני המשפחה, אשר יאפשר להביא את העובדות המהותיות והרלוונטיות לבית המשפט, כדי לבסס את העילות הנדרשות לקבלת הצו.

זכרו: דחיית בקשה לצו הגנה, בין אם עקב כך כי הבקשה נוסחה באופן רשלני ובין אם כך כי היא אינה מגלה עילה, תכתים אתכם כבר בראשית ההליכים בפני בית המשפט ותיתן 'רוח גבית' לצד שכנגד בהמשך ההליכים.

ככל שבית המשפט מוצא על פניו עילה למתן הצו באופן מיידי ו/או חלק ממנו, ניתן לקבל את הצו באופן מהיר יחסית, וכבר ביום הגשת בקשתו, וזאת במעמד צד אחד וללא צורך בנוכחות הצד התוקף, בהתאם לסעיף 4 לחוק. הפרקטיקה הנוהגת כי משהוגשה לשופט בקשה לצו הגנה, מבקש השופט כי הצד מבקש ההגנה, ייכנס לאולם הדיונים, כאשר בית המשפט שואל את אותו צד מספר שאלות על מנת להתרשם אם יש הצדקה למתן הצו. משכך, טעות רווחת הנה כי חלק לא מבוטל ממבקשי ההגנה ממלאים הטפסים ועוזבים את בית המשפט. אולם במקרים אלו, בית המשפט בדרך כלל, מבלי שהמתלונן מופיע בפניו, לא נעתר לבקשה.

אם מצא בית המשפט כי קיימת הצדקה למתן הצו, יינתן הצו במעמד צד אחד, כאשר על פי החוק, חלה חובה על בית המשפט, לקיים דיון בעניין זה בנוכחות שני הצדדים בהקדם האפשרי, לא יאוחר מחלוף 7 ימים מיום מתן הצו.
במסגרת דיון זה יוכל הצד האלים להציג את עמדתו בפני בית המשפט ולהגן על עצמו. בתום הדיון, ואם בית המשפט החליט להותיר את הצו על כנו, רשאי בית המשפט להאריכו לתקופה של עד 3 חודשים. בתום תקופה זו יפוג הצו, כאשר אין הארכה אוטומטית של הצו. צד המעוניין להאריך את תוקפו, עליו להקפיד ולעשות כן לפני מועד פקיעתו. בית המשפט לא יזכיר לכם לעשות זאת!

יודגש: התקופה הכוללת של תוקף הצו לא תעלה על 6 חודשים. יחד עם זאת, בית המשפט רשאי להאריך את תוקף הצו לתקופה כוללת של שנה אחת, ואף שנתיים, אך זאת מנימוקים מיוחדים שיירשמו.

ניצול לרעה של הליכי בית המשפט לשם הוצאת צו הגנה לטובת אישה מוכה

מטבע הדברים, לעתים קרובות הצעד המתבקש עבור אישה מוכה הנו פתיחת תיק גירושין במטרה להיפרד מהגבר המכה, לרבות לצורך הגשת תביעה למזונות עבורן ועבור הילדים. יחד עם זאת, קיימת תופעה מצערת לפיה ישנן נשים אשר בוחרות להגיש תלונות שווא במשטרה כנגד הבעל בתואנה שהוא אלים ומכה אותן. התלונה משולבת עם בקשה לקבלת צו הגנה כנגד הבעל וזאת לצורך הפעלת אמצעי לחץ פסול לקבלת דרישותיהן עבור מזונות אישה ו/או על מנת לקבל תנאים רכושיים טובים יותר. במקרים אלו, חשוב שהגבר החשוד במעשים על לא עוול בכפו, יפנה אל עו"ד משפחה להוכחת חפותו וביטול צו ההגנה בהקדם האפשרי.

חשוב לדעת: בית המשפט רשאי להטיל פיצויים עונשיים על צד אשר הגיש בקשה לצו הגנה באופן סרק, משולל יסוד, וזאת במטרה להרחיק שלא כדין את בן הזוג האחר מדירת המגורים, בהתאם לסעיף 11 לחוק. זכותכם לעמוד על כך כי בית המשפט יעשה שימוש בסעיף זה וישית פיצויים על הצד שפעל בחוסר תום לב.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: