הסתלקות מעיזבון – כל מה שצריך לדעת

הסתלקות מעיזבון – כל מה שצריך לדעת – דיני ירושה כוללים מורכבות רבה ואתגרים המגיעים לא אחת לפתחו של בית המשפט. אחד מהאתגרים הללו קשור לסיטואציות שבהן יורש על פי חוק או על פי צוואה מחליט שלא לקבל את חלקו בעזבון. החלטה זו יכולה להתקבל ממספר סיבות אותן נפרט בהמשך ובית המשפט עשוי אפילו לסרב לקבלה ולחייב את היורש לקבל את חלקו.

סיבות נפוצות להסתלקות מעיזבון

לא לכל בני המשפחה והיורשים המזל מאיר פנים. לעתים, אדם שנפטר והוריש נכס לילדיו בחלוקה שווה ביניהם מקפח למעשה את אחד הילדים. הדרך הטובה ביותר להמחיש זאת היא באמצעות דוגמה: אדם פלוני נפטר כאשר על שמו דירת מגורים. לאותו אדם ילד אחד בעל נכות פיזית או רגשית וילד בריא נוסף. הבית חולק שווה בשווה בין שני האחים אך האח הבריא היה מעדיף להעניק לאח הנכה את הבית על מנת שיתגורר בו כל חייו. במקרה כזה, הוא יכול לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה להסתלקות מהירושה.

במקרים נפוצים אחרים, עשויה להיות דווקא בת זוג לאותו אדם. שני הילדים יכולים להחליט ביניהם כי למרות שהאב הוריש להם את דירתו הם רוצים להעניק לאם זכות לגור בה כל חייה ומסתלקים מבעלותם על הנכס.

לכאורה, כל הסיטואציות הללו הן חיוביות ובית המשפט יכול לקבל את רצונו הטוב של האח הדואג לאחיו הנכה או של הילדים הדואגים לאמם. אך מה אם נוסיף נתון אחד נוסף? נניח שאחד הילדים עומד בפני פשיטת רגל ויש לו חובות.

מה עושים במקרה שהיורש צריך לתת נתח מכספו או נכסיו לנושיו?

נחזור למקרה הראשון שצוין לעיל. נניח שהאח הבריא חייב כחצי מיליון שקלים לנושים שונים בעקבות עסק שלא צלח. הוא מעוניין להעניק לאחיו הנכה את חלקו בנכס אך הנושים מתנגדים לכך. לדעתם, מדובר בניסיון של החייב להתחמק מחובתו לשלם את הסכום הגבוה ולפשוט רגל לאחר שהגיש חדלות פרעון.

בית המשפט עשוי במקרה זה לבחון את המקרה לגופו ולבדוק. האם הייתה סיבה סבירה לכך שהאח החליט לוותר על חלקו בירושה? האם יתכן כי יש הסכם בינו לבין האח השני על קבלת התשלום מהנכס בשלב מאוחר יותר לאחר שקיבל הפטר מהחובות?

בחלק מהמקרים, בית המשפט יחשוד כי אין סבירות לכך שההסתלקות מהעיזבון נעשתה בתום לב. במיוחד אם אין סיבה ברורה לכך שאדם בחר שלא לקבל נכסים שיכולים להגדיל את הונו ואין הבדל מהותי בין מצבו הכלכלי או הבריאותי למצבם של יורשים אחרים. במקרה שילדים מוותרים על העיזבון למען אמם, עשוי להיות חשד כי הם מבססים את ההחלטה על שילוב בין רצון לקבל מאוחר יותר את חלקם בירושה מהאם לבין רצון לשמר את זכותה בדירת המגורים או לשמור על אפשרותה לקבל הכנסה מנכס מניב כתחליף לפנסיה.

לסיכום, בקשה להסתלקות מעיזבון יכולה לנבוע מסיבות שונות שחלקן עשויות להיחשב כעבירה. לפני שמבצעים החלטה זו כדאי לבדוק את ההשלכות שיהיו לה על חייכם בעתיד מבחינה כלכלית ולהיוועץ בעו"ד המתמחה בירושות ובצוואות.

אם אתם בתהליך פשיטת רגל, חשוב לקבל גם חוות דעת נוספת. הפעם, לא רק מעורך דין המתמחה בעיזבונות ובירושות אלא גם לשמוע את דעתו של עורך דין פשיטת רגל. עורך דין זה יוכל להאיר מספר היבטים נוספים הקשורים לדרך בה בית המשפט יראה את האינטרס של הנושים. האם הם יראו את ההסתלקות מעיזבון כניסיון להעלים את הנכסים בכדי להתחמק מהתשלום לנושים או שיקבלו את העובדה כי ההסתלקות נעשתה בתום לב ועל מנת להיטיב עם שאר היורשים.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פ

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: