הסתת ילדים נגד הורה – להתמודד עם הבעיה

הסתת ילדים נגד הורה – להתמודד עם הבעיה – "אל תקשיבו לשטויות שאמא שלכם אומרת לכם", "לאבא שלכם לא אכפת מכם בכלל", "אל תדברו עם אמא שלכם, אחרת אתם לא ישנים פה יותר". משפטים כאלו ואחרים נאמרו ונאמרים על ידי הורים גרושים לילדיהם, כהסתה כנגד ההורה האחר, בדרך כלל לאחר נישואין או חבירה לבן זוג אחר.

ברוב המקרים, מדובר בילדים קטינים ששוהים במחיצת שני ההורים, בין אם באופן של משמורת משותפת ובין אם באופן של משמורת שבה אחד ההורים דומיננטי יותר. ההכפשות על ההורה האחר נאמרות באופן קבוע בדרך כלל, מתוך אמונה שהילדים יושפעו מהן ויעדיפו את ההורה המסית על פני ההורה האחר – ואף יבקשו לשהות במחיצת ההורה המסית, ולא במחיצת ההורה השני.

 הסתת ילדים – ההתמודדות הקשה של ההורה שנגדו

מריבות הורים. לא מעט פעמים גם הילדים נכנסים לתמונה
מריבות הורים. לא מעט פעמים גם הילדים נכנסים לתמונה

כהורים שעברו זאת וגם כמי שמביטים מהצד, ניתן להבין את התסכול שחשים הורים שיודעים שמתנהלת הסתה כנגדם מצד הורי ילדיהם מהם התגרשו. הדבר מקשה מאוד ברמה האישית ועלול לפגוע בזכויות המשמורת של ההורה, הדימוי בפני הילדים הופך לשלילי וקשה מאוד לשפר מצב זה. הנה כמה דרכים אפשריות להתמודד עם המצב הבעייתי, בהתאם לחומרתו:

  • שיחה אישית עם הילד – אם הילד מפגין ריחוק מכם ומבקש להישאר בחיק ההורה האחר בעקבות ההסתה (שינוי הסכם המשמורת), נסו לדבר איתו בסביבתו הטבעית, מבלי שיבחין בלחץ כלשהו. אם מדובר בילד קטן, אפילו תוך כדי משחק. בחנו מה מפריע לו ואם יש משהו שהוא רוצה לומר לכם.
  • אם ברור לכם מדברי הילד שההורה האחר מסית – בחנו מה הבסיס המשפטי לחלוקת הימים ביניכם לבין ההורה האחר. אם הדבר הוסכם בכתב ואושר, אי החזרת הילד הוא ביזיון פסק דין או הסכם, ובאפשרותכם לנקוט הליכים משפטיים כמו הטלת סנקציה כספית על ההורה האחר. כל זאת כמובן, מומלץ לבצע בליווי של עו"ד גירושים.
  • הגשת תביעה לבית המשפט – התביעה תוגש מכוח חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. בית המשפט גורס כי כיום ילדים בני 12 לדוגמא, הם בני אדם לכל דבר ולכן יש לשמוע את קולם ודעתם ביחידת הסיוע. בית המשפט, תוך סיוע של אנשי המקצוע המתאימים, יידע להעריך טוב יותר אם דברי הילד הם דעתו או עמדתו של ההורה האחר. במקרה שבו הילד הוסת והושפע מההורה האחר, יציע בית המשפט תכנית טיפולית בשילוב איש מקצוע ויטיל את האחריות על האב, אם התרשם שזה מסית את הילד. כל הפרה של הסדר הראיה, תלווי בסנקציה כספית.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: