כספי ירושה והמחלוקות העולות בעקבותיהם

כספי ירושה והמחלוקות העולות בעקבותיהם – לאורך השנים אנו עובדים וצוברים נכסים כאשר לנגד עינינו עומדים הדורות הבאים שייהנו מחלק מפירות עמלנו. מדור לדור עובר ההון הנצבר באמצעות ירושה. אך לעתים, מחלוקות שונות מתגלעות בנוגע לכספי ירושה – בני זוג המעוניינים לקחת חלק בהן, מריבות בין אחים כאשר ירושת ההורים אינה מחולקת בצורה שווה ואף גורמים נוספים המנסים לזכות לנתח מ"העוגה". אל בית המשפט לענייני משפחה מגיעות תביעות רבות בתחום, נסקור בקצרה חלק מהמחלוקות הנוגעות לכספים אלה.

כספי ירושה – חלוקה לבן הזוג

על פי החוק כאשר אדם נפטר רכושו מתחלק באופן שווה בין בן זוגו לבין ילדים, למעט במקרים בהם השאיר צוואה בה הוא מצווה כי רכושו יחולק בצורה שונה. במקרה שאין צוואה בן הזוג זכאי ליטול את המיטלטלין (לרבות המכונית בה נסע הנפטר) ומחצית מהרכוש אם השאיר הנפטר ילדים אחרים או במידה והשאיר רק אחים או הורים יזכה לשני שלישים מרכושו.

לשון החוק שעברה תיקונים מספר עם השנים מפרטת באילו תנאים יזכה בן הזוג לחלקו בירושה. על פי לשון החוק במידה ובני הזוג היו נשואים שלוש שנים וגרו יחדיו בדירה הכלולה (אם במלואה ואם רק בחלקה) בעיזבון עצמו.

האם חוק זה עשוי לפתור את המחלוקות המשפחתיות בנוגע לכספי הירושה?

לכאורה, חוק זה עשוי לפתור חלק מהמחלוקות הנוגעות לנושאי הירושה, אך מעלה מחלוקות אחרות. לדוגמה – כיצד יתחלקו הכספים כאשר בני הזוג היו נשואים פחות משלוש שנים? האם לאישה עדיין קיימת זכות לקבל מחצית מעיזבונו של בעלה? מה שיעור העיזבון במידה ובני הזוג לא התגוררו יחד או לא היו נשואים (כמו במקרה של ידועים בציבור)?

מקרים אלה ואחרים מגיעים לא אחת לסכסוכים כבדים. הסיבה לכך נובעת מפרשנות שונה של כל אחד מהצדדים לרצונו של הנפטר במקרה ולא הייתה צוואה. כמובן, שלו היה הנפטר משאיר מסמך מפורט המכיל את פריטי הנכסים הקיימים ואת רצונו להשאיר את כספי הירושה ואת הנכסים למי מבניו, אחיו או אשתו לא היה הנושא מגיע לבית המשפט.

באילו גורמים יתחשב בית המשפט כאשר יקבע את חלוקת הכספים?

מקרה שארע בשנת 1997 והגיע לכתלי בית המשפט מציג את האספקטים השונים במחלוקות ירושה. אישה שהייתה נשואה לבעלה במשך 47 שנים וגידלה עמו שני ילדים משותפים נתבעה על ידי בתה הבכורה שדרשה, על פי החוק, לקבל 25% מעיזבונו של אביה. כאשר הבת השנייה נמנעה מלתבוע. לטענת הבת על האם להסתפק ב50% מעיזבונו של הנפטר ולחלק בין הילדים את שאר הכספים.

האם, טענה כי אם תבצע את חלוקת הכספים בחשבון הבנק לא תוכל לרכוש דירה (לזוג לא הייתה דירה בבעלותם בעת שנפטר), בנוסף, טענה האם כי הבת הבכורה (בת 45 באותה עת) קיבלה כספים רבים לרכישת דירה עשור קודם לכן ואת חלוקת הכספים יש לבצע רק לאחר שהאם תלך לעולמה.

מה קבע בית המשפט?

בית המשפט, במקרה זה, התייחס לטענותיה של האם כי לא תוכל להמשיך להתקיים לו תחלק את הכספים לילדים וכי על הבת להסתפק ב-5% מכספי העיזבון. כמו כן, התייחס בית המשפט לעובדה כי הבת הצעירה (שהייתה בת 19 באותה העת) לא קיבלה כספים כלל והסכימה להשאיר את הכספים ברשות אמה לשימושה לאורך כל חייה.

לסיכום, כפי שניתן לראות על פי פסיקה זו, לעתים, כאשר אין צוואה בנמצא כספי ירושה אינם מחולקים על ידי בית המשפט רק על פי החוק הקיים, אלא על פי מכלול שיקולים הנוגעים לכספים שיורשי אדם קיבלו עוד בתקופת חייו וכן על פי מצבם הפיננסי של היורשים בעת פטירתו.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: