משמורת משותפת ומזונות ילדים – שינוי המגמה המסתמן

משמורת משותפת ומזונות ילדים – בימים אלו ניצבת להכרעה בבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור שהוגשה בגלגול שלישי על פסק דינו של בית המשפט למשפחה מפי כבוד השופט יעקב כהן, סגן הנשיא כתוארו אז, אשר פרש, ואשר פסק באחד מפסקי הדין האחרונים שלו כי במקרה של משמורת משותפת, כאשר הכנסות ההורים זהות ו/או בקירוב לכך, הרי שהאב לא יחוב במזונות הקטינים וכל הורה יישא בהוצאות הקטינים בזמני השהות בהם הם שוהים במחיצתו.

פסק דין זה נהפך על ידי ערכאת הערעור בית המשפט מחוז מרכז בלוד, אשר קבע כי אין להפטיר את האב כליל ממזונות הילדים, אולם המזונות יופחתו ב-50% ממזונות 'רגילים', וזאת בשל ההכרה בעלויות שנגרמות לאב בימים שבהם הוא ההורה המשמורן.

עו
תמונה: Stuart Miles

על פסק דין זה של בית המשפט המחוזי הוגש ערעור בגלגול שלישי. נציין כי מעטים המקרים שבהם בית המשפט העליון פותח את שעריו בגלגול שלישי לסוגיה שכבר הוכרעה, אלא אם מדובר במקרים בעלי חשיבות ציבורית, חוקתית וכיו"ב, אשר העניין בהם חורג מעניינם הפרטי של הצדדים ונוגע יותר לכלל הציבור.

העובדה כי בית המשפט העליון פתח שעריו לדון בסוגיה זו, הגם כי מדובר בגלגול שלישי, מבטאת את חוסר הנוחות של בית המשפט העליון – בשל כך שקיים חוסר אחידות בית בתי המשפט, בפרט במחוזות השונים, בגישתם כלפי חיוב במזונות במקרה של משמורת משותפת.

המגמה המסתמנת ברורה

האם יאמץ בית המשפט העליון את עמדתו של בית המשפט המחוזי מחוז מרכז, אשר לפיה אין להפטיר את האב כליל ממזונות, ויש לחייבו במזונות מופחתים בשיעור 50%? או שמא יאמץ את גישתו של כבוד הנשיא כתוארו אז, יעקב כהן, אשר פטר כליל את האב? עדיין מוקדם לדעת.

ואולם, ברור כבר עתה כי סוגיה זו ביחד עם העובדה כי לאחרונה בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ קבע כי לבית הדין הרבני הסמכות לדון במזונות ילדים במקרה שמזונות הקטינים נכרכו בתביעת הגירושין, כי סוגיה זו עוברת בימים אלו רעידת אדמה, שכן כאמור על פי פסיקתו האחרונה של בג"צ, בית הדין הרבני מוסמך לדון במזונות קטינים. משמעות ההחלטה התקדימית היא כי בתי הדין הרבניים כיום, לראשונה רשאים להכריע במזונות קטינים, כמו גם במזונות קטינים במשמורת משותפת.

בית הדין הרבני התקין לאחרונה תקנות, אשר מאפשרות לחייב את האישה (האם) להשתתף במזונות הילדים מעבר לגיל 6. תקנות אלה ביחד עם הענקת הסמכות לבית הדין לפסוק במזונות קטינים, מצביעים על מגמה שהולכת ומסתמנת בבית הדין הרבני, כי יש לחייב את האם להשתתף במזונות קטינים בכלל, ובוודאי בעת משמורת משותפת.

השתתפות של האם במזונות הקטינים יכולה שתהיה על דרך של היעדר חיוב האב במזונות ילדים ו/או חיובו בסכום מופחת.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: