בנים ממשיכים: האם לגרושה יש זכות בבית שהייתה אמורה לרשת?

האם לגרושה יש זכות בבית שהייתה אמורה לרשת? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה משרה, מתחום צוואות וירושות:

"שלום, שמי שרה ממושב בדרום הארץ. לפני 15 שנה אבי נפטר והוריש לנו את המשק שלו. בני ואשתו עברו לגור שם ורשמנו אותם כבנים ממשיכים. אלא שכעבור מספר שנים הם נפרדו ועזבו את המושב. לאחר מספר שנים, הבן נפטר בנסיבות טרגיות ולהפתעתי, הגרושה תובעת את המשק כשלה. אני עדיין בחיים ולא הורשתי כלום לאף אחד. רשמתי אותם כבנים ממשיכים כי חשבתי שיישארו נשואים ויקיימו את המשק. היא טוענת שהבטחתי והתחייבתי והיא שיפצה על חשבונה את הבית, לכן אני חייבת לתת לה את המשק. האם זה נשמע לך הגיוני? אני רוצה לתת את המשק לבני הצעיר, איך אני יוצאת מהתסבוכת הזאת?"

צפו בתשובתו של עו"ד רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

את יכולה לצאת מהתסבוכת. מנתוני השאלה והסיפור אני מבין כי למעשה את ובעלך נתתם את המשק לבנך ולאשתו, התובעת במקרה הזה, מתוך מחשבה וידיעה שהם ימשיכו לחיות חיים טובים בשלום בית וחייהם לא יעלו על שרטון. כאשר מדובר במוסד של בנים ממשיכים, מדובר בהליך דו שלבי.

ראשית, יש לקבל את ההסכמה של האגודה השיתופית. במקרה הזה אני מבין שרשמתם את בנך ואשתו כבנים ממשיכים ואולם השלב השני דורש את הסכמת המנהל ורישום במנהל. במקרה הזה אני לא שומע שהייתה הסכמה של המנהל, אני גם לא שומע שהתהליך הושלם ולכן למעשה מדובר בתהליך שמבחינתך הוא תהליך של התחייבות לתת מתנה.

על פי סעיף 5 לחוק המתנה, כאשר בן אדם מתחייב לתת מתנה, הוא יכול לחזור בו מאותה התחייבות בתנאים מסוימים. אחד התנאים הוא כאשר יש 'התנהגות מחפירה' של מקבל המתנה. בנסיבות האלה כאשר כלתך למעשה תובעת אותך ויש שרטון וקרע בין בנך המנוח ובינה, בית המשפט יראה בכך כהתנהגות מחפירה ולכן את רשאית לחזור בך מאותה מתנה או מאותה התחייבות ליתר דיוק. השאלה היא האם קמה לה זכות לפיצוי.

לדעתי, בנסיבות האלה ולאור ההשקעה שלה בבית ובהשבחתה את הבית בשיפוצים, בהחלט קמה לה הזכות להשבה כספית של הכספים שהשקיעה. מה שאני מציע לכם זה שתנסו ללכת לגישור בעניין הזה ואפילו כדאי לך להציע לה שמאי שיבדוק את שווי ההשקעות שהושקעו בבית, במקרה שלא תבקשי מבית משפט שימנה מומחה באותה סוגיה ספציפית. שיהיה בהצלחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: