ניתן לתבוע פירוק שיתוף מבן משפחה שעושה שימוש בירושה?

בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה:

"שלום לעורך דין רייכמן, שמי שמעון ואני ממושב בדרום, אנחנו 4 אחים וכולנו מתגוררים באזור. לפני 4 שנים הורינו נפטרו והורישו לנו את המשק. עד למכירת המשק הסכמנו שהאח הצעיר שלנו ימשיך להתגורר בבית ההורים, כך שיוכל לעזור למכור אותו ולטפל בכל מה שצריך. להפתעתנו גילינו שהוא חיבל במכירת המשק ולא רק זאת, הוא לא שילם את תשלומי המועצה, כך שנותר חוב גבוה מאוד. את המשק הצלחנו למכור לשמחתנו, אבל אנחנו רוצים לגרום לאח לשלם על מעשיו ולדרוש ממנו כי ישלם שכירות על ארבע השנים האחרונות וכמובן את חובותיו למועצה. מה עלינו לעשות?"

 עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

הסיטואציה שאתם מתארים היא למעשה שהאח בשלב הראשון השתלט על בית המגורים של הוריכם, הפך לעשות בו מנהג בעלים, חי והשתמש בבית, עד אשר הגשתם תביעה לפירוק שיתוף. למעשה החוק שחל על עניינכם הוא חוק מקרקעין שקובע על פי סעיף 33, כי שותף במקרקעין חייב לשלם שכר ראוי עבור השימוש שהוא עושה בחלקיהם האחרים של השותפים באותו מקרקעין.

במקרה הזה, העובדה שנאלצתם להגיש תביעה לפירוק שיתוף, מלמדת כי לא הייתה הסכמה מצידכם שהוא ימשיך להתגורר בבית המגורים ובכל מקרה, לאחר אותו מועד, לאחר הגשת התביעה, בן משפחתכם, אחיכם, המשיך לעשות מנהג בעלים בנכס. אין לי ספק כי במקרה הזה אתם ראויים לבקש שכר ראוי ודמי שימוש ראויים, לכל הפחות בתקופה שמיום הפטירה של הוריכם ועד להגשת התביעה לפירוק שיתוף.

באשר לחובות, כאן יש להבחין בין שני מצבים, שני סוגי חובות. חוב אחד הקשור בחובות שמוטלים באופן רגיל על שוכר כמו למשל תשלומי מים או ארנונה, במקרה הזה אין ספק שהוא יהיה חייב לשאת בהן באופן בלעדי, לבין חובות שחלים על בעלי נכס כמו למשל היטלים כלפי המועצה. במקרה הזה, בהיותכם יורשים משותפים החבות הזו חלה על כולכם בחלקים שווים, לכן בסיכומו של דבר היכולת שלכם לתבוע 4 שנים אחורה היא לא אפשרית והייתי מצמצם את זה לתקופה של מיום פטירת ההורים ועד יום הגשת התביעה לפירוק שיתוף.

שיהיה בהצלחה!

צפו בקטע:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: