רעידת אדמה בתחום דיני הירושה: איך מפרשים צוואה?

רעידת אדמה בתחום דיני הירושה: איך מפרשים צוואה?-  בתחום ירושות וצוואות בדבר איך מפרשים צוואתו של אדם. 

צפו בקטע מתוך התכנית שאלה משפטית:

"בתחילת התכנית סיפרתי על פסק דין מאוד מעניין, שמהווה למעשה רעידת אדמה, לא פחות ולא יותר, בעולם דיני הירושה בישראל. מעשה שהחל בראשית המאה הקודמת, תעשיין יהודי בשם רוליוס רוזנבלום, השאיר צוואה בשנת 1918 והלך לעולמו שנה לאחר מכן. במסגרת הצוואה הוא ציווה שבעיקר רכושו, קק"ל תקנה קרקעות בארץ. בהתחלה הוא קבע שהם יקבלו 5000 פאונד, לאחר מכן חתם נספח לצוואה, בה הוא ציווה לקק"ל שביתרת עיזבונו ירכשו קרקעות בישראל לצורך התיישבות בפלסטינה, על מנת שבני משפחתו יוכלו להתיישב ולהגיע לארץ. זאת פחות או יותר הייתה הרוח של הצוואה. מה שחשוב כאן הוא הרציונל המשפטי שבעצם מהווה רעידת אדמה.

בבית המשפט עלתה השאלה של פרשנות הצוואה. האם הוא התכוון לתת את הבעלות על הקרקע לקק"ל, או שמא הוא התכוון שהם יחזיקו בקרקע בנאמנות עבור בני משפחתו?

השאלה הזאת הייתה שאלה שבראש ובראשונה מחייבת פרשנות של הצוואה. השורה התחתונה היא, וזה המהפכה, שלמעשה כבוד השופט דנציגר החזיר אותנו להלכה הקודמת שנבעה על ידי השופט מצא. היום המבחן לפי שיטתו של כבוד השופט דנציגר בבית המשפט העליון, הולכים לבצע פרשנות לשונית ומילולית של הצוואה. לפני כן הייתה הלכה בפרשה של כבוד הנשיא ברק, דאז, שקבעה כי יש לקבוע את לשון הצוואה ויחד עם זאת להתחקות דעתם של הצדדים. ואולם היום, קובע בית המשפט העליון, על ידי כבוד השופט דנציגר, יש לבדוק ראשית את לשון הצוואה ורק אם לא ניתן לבדוק מה הייתה דעתו של המצווה, ממשיכים לבדוק. יש פה רעידת אדמה ולכן מעניין איך בתי המשפט למשפחה יפרשו את פסק הדין.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: