טיפים פרקטיים: כך תפתרו את המחלוקות לגבי הילדים בחגים

טיפים פרקטיים: כך תפתרו את המחלוקות לגבי הילדים בחגים – כמעט כל הורה שהתגרש מכיר את התחושות הלא קלות המלוות אותו בחגים כמו ראש השנה, פסח ושבועות. מצד אחד, יש רצון להיות עם הילדים ברגעים האלו, אבל מצד שני קיימות אי הסכמות בין שני הצדדים. מה עושים כדי להימנע ממחלוקות ולעבור את החגים באופן הכי טוב עבור הילדים שלכם ועבורכם? באופן כללי, ההמלצה היא להיות גמישים. בזמני חגים בדרך כלל ניתנים הסדרי ראייה נרחבים לגבר, אבי הילדים, זאת מכיוון שבשאר ימות השנה, הימים הקבועים משתנים.

הנה כמה עצות שימושיות

  • משמורת והסדרי ראייה בתקופת החגים
    משמורת והסדרי ראייה בתקופת החגים

    גמישות – בהתנהלות מול הצד השני, צפו לבקשות לבצע החלפות ולכן עליכם להיענות בחיוב ולהראות גמישות ככל הניתן. אם אתם יכולים, אפשרו בתיאום הלו"ז שלכם בילוי זמן איכות איתכם ועם הגרוש/ה. בדיוק כמו שגמישות והבנה בין ההורים תתרום לילדים, המצב ההפוך של מתיחות עלול להביא לפגיעה בילדים – אלו עלולים לחוש שהחגים דווקא מעיקים ומהווים משא כבד עליהם.

  • חופשה בחו"ל – במקרה שבו אחד ההורים בוחר לנסוע לחופשה בישראל או בעולם וילדיו מעוניינים לנסוע איתו, מומלץ להורה האחר להסכים לכך. הורה עקשן שלא מעוניין שילדיו ייסעו, עלול להביא לעוול עבור הילדים, מכיוון שהוא למעשה 'סוגר חשבונות' על הגב שלהם. ודאי שמומלץ לדאוג לביטחונות שהילדים ישובו לישראל, אם אתם חוששים מכך, אבל אל תמנעו מהם חופשה מרוחקת, גם על חשבון הסדרי הראיה בזמן החופשה.
  • ארוחות ערב החג – ההמלצה היא לקבל החלטה משותפת בכל הנוגע לארוחת ערב החג. אם אחד מבני הזוג מציין שארוחה זו חשובה יותר עבורו, מומלץ שבן הזוג השני יתגמש.
  • אין הסכמות? הסכם גירושין יקבע – הסכם גירושין המנוסח באמצעות עורך דין למשפחה, מכיל בדרך כלל מידע לגבי זהות בן הזוג שאצלו יהיה הילד בחגים. במצב של אי הסכמות, היצמדו להסכם.
  • זמן איכות – כאשר אתם עם ילדיכם, הקפידו לנצל את הזמן לטובת זמן איכות. החגים הם תקופה שלה כל ילד מחכה והוא נוצר עמו זיכרונות מהם לכל חייו. אם אתם מעוניינים לבלות חופשה ארוכה עם הילדים, הקדישו זמן אך ורק להם. למשל, אל תצאו איתם לחופשה בת 8 ימים, אם בחלק ניכר מהזמן הזה אין לכם זמן עבורם.
  • מה הילדים רוצים? – לא פעם שאלו את עצמכם את השאלה הזו. אם לילדים שלכם יש העדפה להיות בחיק המשפחה של בן הזוג, מכיוון שהם 'מרגישים' את החג טוב יותר שם ואופי האורחים נוח להם יותר, מומלץ לא להתעקש רק מכיוון שכך סוכם מראש במסגרת הסכם גירושין.
  • במקרה של חוסר ברירה – אם אין פתרון מוסכם על שני הצדדים, או אם אחד הצדדים לא פועל על פי מה שנקבע במסגרת הסכם גירושין, ההורה השני יכול לפנות לבית המשפט בבקשה להורות על אכיפת ההסכם.

לטייל עם הילדים בחו"ל

אם להורים אין הסכם שקובע הסדרי ראייה בחגים ואחד מבני הזוג חושש שבן הזוג האחר עלול להוציא את הילדים לטיול בחו"ל, ניתן לפנות אל ביהמ"ש כדי שזה יעכב את יציאתם של הילדים הקטינים. במצב שכזה, ההורה המעוניין לנסוע יצטרך לספק ביטחונות כדי להבטיח את חזרת הילדים לישראל. זאת ועוד – ביהמ"ש יחלק את המועדים שבהם כל הורה יוכל לבלות עם הילדים בחו"ל. במקביל לבית המשפט ישנה 'יחידת סיוע' ובה עובדים סוציאליים. ביהמ"ש נעזר ביחידה רבות: זו פועלת לגשר בין שני ההורים ולהשיג הסכמות בין השניים.

אם כבר ישנו צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילד, עליכם לדאוג לבטלו מראש. כשהורה מבקש צו זה כנגד הילד, ביהמ"ש נעתר לרוב לבקשה (במעמד צד אחד), אך קובע דיון שבו ינכחו שני ההורים בתוך שבועיים. אם אתם רוצים לבטל את הצו, יש להגיש בקשה לכך. לקידום ההליך, הציעו לביהמ"ש ביטחונות מספקים כדי להבטיח את חזרת הילדים לישראל.

במקרה שבו הצו בוטל, ודאו זאת בכל מקרה לפני היציאה לחו"ל, במשטרת הגבולות. במקרים רבים, לאחר ביטול הצו בדקה ה-90, הוא עדיין לא מוסר במשטרת הגבולות. אף פעם לא נעים להגיע לשדה התעופה ומגלים במקום שהילד לא יכול לצאת מחוץ למדינה לחופשה שהוא חיכה לה כל כך.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: