ממה כדאי להיזהר בחתימה על הסכם ממון?

ממה כדאי להיזהר בחתימה על הסכם ממון? – למרות יתרונותיו הרבים והיותו כלי חשוב ומרכזי מאוד במקרה של פרידה או גירושין, מעטים הם הבוחרים לחתום עליו ואחרים רואים בו הסכם בעייתי, או כזה העשוי ליצור תחושה לא נעימה בין בני הזוג. הסכם ממון הינו הסכם חשוב מאד הנחתם בעזרתו של עורך דין לענייני משפחה בדרך כלל. בעוד שבעבר חתמו עליו בעלי ממון רב, עשירים ומפורסמים, הרי שכיום המצב הוא שונה וזוגות רבים במעמד כלכלי בינוני בוחרים לחתום עליו לפני הנישואין.

עורך דין דיני משפחה מכין בעזרתם של בני הזוג הסכם ממון מפורט, המסדיר את ענייניו הממון והרכוש בין הצדדים הן בתקופת החיים המשותפים והן למקרה חו"ח של גירושין. הסכם ממון יכול להיערך הן לפני הנישואין שאז הוא צופה פני נישואין והן במהלך הנישואין שאז הוא צופה פני גירושין.

מה חשוב לבדוק לפני החתימה עליו?

במקרה של גירושין נעזרים זוגות רבים בשירותיו של עורך דין גירושין ובעזרתו מבצעים הליך של פתיחת תיק גירושין. קיים הבדל מהותי בין זוגות שחתמו על הסכם ממון טרם נישואיהם ו/או במהלכם, שאז הליך הגירושין מתבצע במהירות וללא מלחמות לבין זוגות אשר לא השכילו לערוך הסכם ממון טרם נישואיהם, שאז הם באים לגירושין מבלי שהגיעו להסכמות בנושאים המהותיים: מזונות הילדים, המשמורת והסדרי הראיה, ענייני הרכוש והכתובה.

FrameAngel תפקידו של עורך דין גירושין, לערוך לבני הזוג הסכם גירושין מפורט הדן בכל הכרוך בגירושין לרבות משמורת ילדים, בין אם זו משמורת משותפת ובין אם לאו, מזונות האישה והילדים וענייני הרכוש ואופן חלוקתו. זוגות שחתמו על הסכם ממון מפורט קודם לכן יוכלו לעבור את ההליך הזה בקלות רבה יותר ולהימנע מעימותים לא נעימים, האופייניים לתקופה לא פשוטה זו. במקרה של קיומו של הסכם ממון, הליך הגירושין נעשה הליך קצר ומהיר : אין בני הזוג צריכים להמתין זמן רב עד להסדרת הגט ולחלוקת הרכוש.

למרות יתרונותיו הרבים, רגע לפני שחותמים עליו מוטב להתייחס לכמה נקודות חשובות ואף הכרחיות מאוד. למשל, הסכם ממון עוסק ברכוש שהיה לכל אחד מהצדדים ערב החתימה על ההסכם ופירותיו וכל ברכוש מכל מין וסוג שהוא שייצבר על ידי מי מהצדדים לאחר החתימה על ההסכם.

קיימת טעות רווחת בציבור כי משנחתם הסכם ממון הרי שכל אחד מהצדדים מוגן והוא יכול לנהוג מבחינה רכושית ככל העולה על רוחו. יובהר ויודגש: חרף קיומו של הסכם ממון ובהתעלם ממנו, בית המשפט רשאי להעניק לבן זוג זכויות בנכס של האחר חרף תנאי ספציפי בהסכם הקבוע כי אין לשף נכס זה. מתי בית המשפט יעשה זאת? כאשר הוא לומד כי הצדדים בפועל לא נהגו על פי ההסכם אלא זנחו אותו והתנהגו באופן שניתן ללמוד ממנו שביקשו לשתף האחד את השני בנכס ספציפי. אם בית משפט מתרשם כי אחד הצדדים התכוון לשתף צד אחר בנכס ספציפי, למרות קיומו של הסכם ממון המחריג את אותו נכס משיתוף, הרי שהוא בכל זאת יתחלק בין הצדדים.

איך בית המשפט מסיק כוונה לשיתוף? למשל כאשר בני הזוג מפנים כספים משותפים לצורך השקעה באותו נכס. מקרה אחר הוא במקרה בו בן זוג ניתב כספים שהתקבלו בין נכס שבבעלותו ושאינו משותף על פי הסכם הממון, בחשבון המשותף של הצדדים. גם במקרה בו בן זוג השקיע כספים בשיפוץ נכס של בן הזוג האח, יהווה הדבר אינדיקציה לכוונת שיתוף בין הצדדים ביחס לאותו נכס.

ממה כדאי להיזהר בחתימה על הסכם ממון? – המסקנה

בית המשפט בוחן את התנהגות הצדדים בהשוואה לאמור בהסכם. ככל שבית המשפט יגיע לכלל מסקנה כי הלכה למעשה זנחתם ההסכם ופעלתם באופן הנוגד ההסכם, יוכל בית המשפט להסיק מכך על כוונה לשיתוף ספציפי בין הצדדים בנכס מסוים.

אין חובה לאשר הסכם ממון בבית משפט – זהו הכלל. ניתן להסתפק בעריכתו ובאישורו של הסכם ממון על ידי נוטריון או על ידי רשם נישואין. ואולם "דרך המלך" היא לאשר את ההסכם בפני שופט בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. היתרון בדרך זו – שאז ההסכם מקבל תוקף של פסק דין ולא מסתפק במעמד של חוזה רגיל החתום בין שני פרטים. במקרה שמדובר בהסכם ממון שאושר בתוקף פסק דין, יהא קשה עד מאוד לבטלו הואיל ומדובר בהליך של ביטול פסק דין – הליך הקשה מאוד לביצוע.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: