של מי הדירה שבעלותה הועברה כדי להתחמק מנושים?

של מי הדירה שבעלותה הועברה כדי להתחמק מנושים? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה מתחום חלוקת רכוש:

"שמי שי מירושלים, אני גרוש מזה 10 שנים ויש לי שני ילדים בוגרים. לפני כ-12 שנים לערך הסתבכתי כלכלית ופשטתי את הרגל. על מנת שלא לאבד את כל רכושי, העברתי דירה שהייתה רשומה על שמי לרשותו של בני. בהסכם הגירושין רשמנו שהעברת הדירה תהיה רשומה בנכס על שם הילד וזאת במקום תשלום כספים שאני חייב לאשתי. הבן התחייב כי אוכל לגור בדירה עד אחרית ימיי. אחרי זמן מה הצלחתי לחזור למסלול החיים התקין אך להפתעתי בני לא מוכן להחזיר לי את הדירה והוא טוען כי היא ניתנה לו. אין לי דרך להוכיח כי הדירה הועברה על מנת להסתיר אותה מהנושים. האם אוכל להיעזר בבית המשפט? מה אתה מציע לעשות?"

עו"ד דיני משפחה רן רייכמן משיב:

המקרה הזה הוא מקרה לא פשוט ברמה המוסרית. ברמה החוקית, התשובה היא די פשוטה. לכאורה, מה שאתה מציין הוא שהגעת להסכם עם גרושתך, שבו למעשה העברת את הדירה לבנך על מנת להימלט מנושים, הואיל והיית בהליך של פשיטת רגל. אני מניח שבעקבות הליך פשיטת הרגל הצהרת כי אין לך נכסים וההצהרה הזאת נמצאת במקומה. כיום הטענה של בית המשפט לענייני משפחה היא כי הדירה שייכת לך.

מדובר בשתי טענות עובדתיות סותרות. במקרה שבו תגיע לבית המשפט לא תוכל להיבנות מטענה כי למעשה הונית את נושיך והדירה שייכת למעשה לך. בית המשפט לא ייתן יד לדבר. המשמעות היא למעשה שגם ההסכם שעליו חתמת הוא הנו הסכם שנועד להבריח רכוש ונושים.

במקרה זה בית המשפט עשוי לעשות שימוש בכלל של השתק שיפוטי ולא לאפשר לך לטעון טענות סותרות בערכאות השונות. יש לזכור שקיימת גם חזקת רישום. בשעה שנכס מקרקעין רשום על שם בנך, חזקה היא כי הנכס שלו. אתה יכול להגיש תביעה לביטול ההסכם בפסק דין הצהרתי. תביעה כזו בדיוק נידונה על ידי השופטת שיפרי גליק שנתנה פסק דין במקרה ממש דומה ודחתה את התביעה. הסיכויים שלך לבטל את ההסכם ולהוכיח כי הדירה היא שלך הם קלושים ולכן לא תוכל להיבנות מכך.

צפו בקטע מהתכנית "שאלה משפטית":

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: