ביטול צוואה על ידי המצווה

ביטול צוואה על ידי המצווה מתרחש כאשר אתם רוצים שלא תהיה לצוואה הנוכחית השפעה משפטית. במרבית מן המקרים בעוד שבני האדם רוצים לשנות את הצוואה שלהם, הצוואה הישנה שלהם תבוטל במפורש על ידי הצוואה החדשה שתופסת את מקומה. אנחנו בטוחים שאתם "אנשי האשכולות" – ידכם בהכול ובהכול ידכם. אבל אין באמת אף בן אדם שמסוגל להיות בקיא בכל תחום שהוא על פני כדור הארץ. תמיד יש נושא או תחום שעשויים להיות קצת זרים לכם, הלא כן? אז עם כל הכבוד, במטותא ממכם, פשוט תיהנו מקריאה של מתחילת המאמר הזה ועד לתומו, ותגלו המון עובדות מרעישות על – ביטול צוואה על ידי המצווה.

 

ביטול צוואה על ידי המצווה
ביטול צוואה על ידי המצווה

האם בעת ביטול צוואה על ידי המצווה הצוואה הקודמת לא תחזור להיות בתוקף?

לא – בעת ביטול צוואה על ידי המצווה הצוואה הקודמת לא תחזור להיות בתוקף וחשוב לא לסמוך על זה. נישואים מבטלים כל צוואה קודמת שהייתה לכם, אך לגירושין אין את אותה השפעה. אם אתם חלילה מתגרשים, הצוואה שלכם מהנישואין תישאר בתוקף, אבל עכשיו יתייחסו לבן הזוג לשעבר שלכם כאילו הוא נפטר. פשר הדברים בא לידי ביטוי בכך שחלק מהעיזבון שלכם יכול ליפול תחת כללי הצוואה, שנכנסים לתוקף אם מישהו נפטר מבלי להשאיר צוואה. זה יכול לבטל כל תכנית שהייתה לכם עבור הירושה שלכם ולהשאיר את יקיריכם בלי כלום, או עם נתח קטן יותר ממה שאתם עשויים לרצות.


מה המשמעות של ביטול צוואה על ידי המצווה?

אתם בוודאי חושבים לעצמכם – מדוע אנחנו בכלל צריכים לבטל צוואה על ידי המצווה, האם אנחנו לא יכולים פשוט לשנות את הצוואה ולפתוח את השינוי? אילו רק כל המסמכים בתחום המשפטי היו כה קלים. פרשנות הצוואה עוררה עוגמת נפש ובעיות עבור בני משפחה של עריכת צוואה. בפרט, אי עריכת צוואה נכונה עשויה להוביל לבעיות פרשנות, במיוחד כשצוואות קודמות לא בוטלו. ביטול צוואה על ידי המצווה משמעו שהצוואה אינה תקפה יותר ואינה מקיימת את כוונותיו של עורך הצוואה. מכיוון שכך, חשוב ביותר להכיר בנסיבות שבהן צוואה מבוטלת שכן היא נשענת במידה רבה על כוונות עורכי הצוואה.


האם ביטול צוואה על ידי המצווה משמעותו שלבני זוג קודמים אין חזקה על העיזבון?

כדי להבין האם ביטול צוואה על ידי המצווה משמעותו שלבני זוג קודמים אין חזקה על העיזבון, צריך להבין שזה תלוי בתנאי הגירושין שלכם ובהסדר הכספי שלכם. בני זוג קודמים יכולים להגיש תביעה על העיזבון אם הם יכולים להוכיח שהם נשמרו כלכלית באמצעות המנוח. אם אתם כותבים צוואה ואתם לא כוללים בה את בני הזוג הקודמים שלכם, בני הזוג לשעבר שלכם עלולים להגיש תביעה לפי חוק הירושה. אם אתם לא רוצים שבן הזוג שלכם לשעבר יירש מהעיזבון שלכם לאחר פטירתכם, למרבה הצער אין דרך בטוחה למנוע זאת. הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לוודא שמנהל העיזבון שלכם ערוך למקרה שיש בו אתגר, ולכתוב את הצוואה שלכם באופן שיעניק לצוואה גמישות לנהל משא ומתן עם בן הזוג הקודם שלכם במידת הצורך, על מנת להגן על האינטרסים של המוטבים האחרים שלכם.


מה הם התרחישים על מנת לבטל צוואה על ידי המצווה?

בדרך כלל, קיימות שלוש דרכים עיקריות שבהן  מתרחש ביטול צוואה על ידי המצווה, כלעיל –

  1. תיעוד בנוסח תקין – אם יש הוראה בתוך הצוואה המאוחרת הקובעת בבירור שכל הצוואות הקודמות מבוטלות. כמו כן, אם נכתבת צוואה מאוחרת ללא ביטול צוואה על ידי המצווה קודמת כלשהי, הצוואה תיקרא יחד ותבוטל רק במידה שתהיה אי התאמה בין הצוואות.
  2. ביטול בנישואין או בגירושין – אם כותב הצוואה מתחתן לאחר עריכת צוואה, צוואה זאת תבוטל על פי חוק. באופן דומה, קבלת גט לאחר עריכת צוואה יכולה לבטל צוואה שבה כל הוראה בצוואה לטובת בן הזוג לשעבר, למעט מינוי של אותו בן זוג כנאמן ברכוש המוחזק בנאמנות עבור המוטבים, כמו לדוגמה – ילדים מבני הזוג.
  3. באמצעות השמדה של הצוואה – הרס פיסי של צוואה כדוגמת – שריפה או קריעה של הצוואה יכולה להתפרש ככוונה של כותב הצוואה לבטל צוואה.

אם יש לכם רכוש במדינה אחרת והומלץ לכם לערוך צוואה באותה מדינה וזה נוהג ממש נכון, עליכם להקפיד שהצוואות הנפרדות יבהירו שהצוואה שנעשתה מאוחר יותר בזמן איננה מבטלת את הצוואה המוקדמת. זה עשוי להיות מסובך למדי. קיימים שינויים מתמידים במהלך חייכם וחשוב שהצוואות יעודכנו כראוי כדי לשקף את כוונותיכם. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מתאים כדי להבטיח שהכוונות שלכם ינוסחו כהלכה בשביל להקל על הפרשנות בהמשך המסלול.


איך ביטול צוואה יכול להבטיח שהילדים שלכם יירשו את הרכוש שלכם?

במידה ואתם נמצאים במערכת יחסים חדשה ואתם מעוניינים להבטיח שהילדים שלכם מנישואים מוקדמים עדיין יקבלו את הירושה שלהם, חשוב לוודא שהצוואה שלכם תהיה מעודכנת. אם יש לכם ילדים חורגים במערכת היחסים החדשה שלכם, ואתם לא תעדכנו את הצוואה שלכם, העיזבון שלכם יכול לעבור אליהם לאחר פטירתכם ושל בן הזוג שלכם. עליכם לוודא שהצוואה שלכם בנויה כך שהיא תשקף את מה שהכי טוב עבור העיזבון שלכם והאנשים שאתם רוצים להוריש ממנה. אפשרות אחת תהיה להשתמש בצוואה כדי לספק את השותף הנוכחי שלכם במהלך חייו, תוך כדי הבטחה שהנכסים שלכם יעברו בסופו של דבר לילדים שלכם. כמו כן, אם אתם כותבים צוואה חדשה עם בן הזוג שלכם בזמן שאתם לא נשואים, אך אז אתם מתחתנים מאוחר יותר, דין הצוואה צוואה הזאת יהיה ביטול צוואה על ידי המצווה, אלא אם כן הצוואה נערכת לקראת נישואים אלה. אם יש שינוי כלשהו במצב המשפחתי שלכם, חשוב שתבדקו שוב את הצוואה שלכם, כדי לוודא שהיא עדיין מועילה לבני האדם שאתם רוצים.


האם אפשרי לעשות ביטול צוואה על ידי המצווה אם משלמים עבור אחזקת בני זוג?

אין לכם כל חובה לפרנס את בן הזוג לשעבר שלכם בצוואה חדשה, גם אם אתם משלמים לו מזונות. לפיכך, בן הזוג עדיין יכול להיות זכאי להגיש תביעה לפי חוק הירושה. חוק הירושה מאפשר לאנשים להגיש תביעה להפרשה כספית מעיזבון, אם הם נותרו מחוץ לצוואה או לא ניתן להם מספיק. לבני זוג מנוכרים ולשותפים לשעבר יש תביעה על העיזבון אם הם יכולים להוכיח בהצלחה שהם היו תלויים כלכלית במנוח. אז אם אתם משלמים מזונות לבן זוגכם לשעבר, אבל אתם לא משאירים לו דבר בצוואה שלכם, הוא עשוי להגיש תביעה לפי חוק הירושה. אם זה יצליח או לא יהיה תלוי בתנאים המדויקים של צו האחזקה ובאופן שבו אתם בונים את הצוואה שלכם.


לסיכום

עורכי הדין שלנו יכולים לייעץ לכם על הדרך הטובה ביותר לבנות את הצוואה שלכם, או לחלופין לבטל אותה, על מנת למנוע הצלחה של תביעות עתידיות נגד העיזבון שלכם. ומשום כך, כדאי שתצרו קשר כבר היום עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום של ביטול צוואה על ידי המצווה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: