התנגדות לצו ירושה

עילות התנגדות לצו ירושה

כאשר אדם הולך לעולמו לפני שהוא הספיק לחלק את העיזבון שהותיר אחריו בין יורשיו, יש להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לקבלת צו מתאים. כאשר המצווה הותיר אחריו צוואה יש לבקש צו קיום צוואה אשר נותן תוקף משפטי מחייב לצוואה. כאשר הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, חלוקת העיזבון תתבצע על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה, שחוקק בשנת – 1965, יש לבקש צו ירושה המצהיר מיהם היורשים החוקיים של המנוח. בשני המקרים לאחר הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה, מתפרסמת הודעה על הגשת הצו בעיתונות היומית וקיימת אפשרות, לכל מי שמעוניין, להגיש תוך שבועיים, התנגדות לבקשת הצו. חשוב לציין שמרגע שהוגשה התנגדות כאמור הדיון בצו מועבר לבית המשפט לענייני משפחה. 

עילות התנגדות לצו ירושה
עילות התנגדות לצו ירושה

עילות התנגדות לצו ירושה – מה זה באופן כללי התנגדות לצו ירושה?

לפני שנצלול לנושא של עילות התנגדות לצוואה, נבין מה זה באופן כללי התנגדות לצו ירושה – ובכן, התנגדות לצו ירושה או התנגדות לבקשה לצו ירושה היא תביעה המוגשת לידיו של הרשם לענייני ירושות, כאשר היא נועדה למנוע מתן צו ירושה בשל סיבות המפורטות בכתב ההתנגדות למתן צו הירושה. התביעה השניה שניתן להגיש כהתנגדות לרשם הירושות, היא התנגדות לצו קיום צוואה.  הצלחת ההליך משמעו שלא יינתן צו ירושה בהתאם לכללי חוק הירושה, אשר קובעים את זהות היורשים ואת אופן חלוקת העיזבון על פי האמור בחוק. התנגדות לצו ירושה מוגשת לאחר שהוגשה בקשה לצו ירושה והיא תוגש לרשם לענייני ירושה שאליו הוגשה הבקשה לצו ירושה. מי שרשאי להגיש את ההתנגדות לצו ירושה הוא בעצם מעוניין בדבר. ההבדל בין התנגדות לצו ירושה להתנגדות למתן צו קיום צוואה נעוץ במבוקש מרשם הירושות. בקשה לצו ירושה מוגשת כאשר לא קיימת צוואה ואילו בקשה לצו קיום צוואה מוגשת כאשר יש צוואה שמבקשים לקיים. בדרך כלל עילות התנגדות לצוואה נעוצות בכך שידוע על קיום צוואה. משום שצריך לגלות על קיום צוואה לרשם לענייני ירושה, באה ההתנגדות לצו ירושה לחשוף את קיומה של הצוואה. תוכן ההתנגדות יכלול לדוגמא העתק של צוואה, באופן הזה שאין מקום לתת צו לירושה על פי דין במצב שבו קיימת צוואה. מועדים להגשת ההתנגדות לצו ירושה קבועים בסעיף 67 לחוק הירושה.

עילות התנגדות לצו ירושה – מה הוא הליך הגשת התנגדות לצו ירושה?

כשמישהו הולך לעולמו לפני שהספיק לחלק את העיזבון שהותיר אחריו בין יורשיו, צריך להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לקבלת צו מתאים. כאשר מי שהלך לעולמו הותיר אחריו צוואה יש לבקש צו קיום צוואה אשר נותן תוקף משפטי מחייב לצוואה. כאשר המת לא השאיר אחריו צוואה, חלוקת העיזבון תתבצע על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה, צריך לבקש צו ירושה המצהיר מיהם היורשים החוקיים של הנפטר. בשני התרחישים לאחר הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה, תתפרסם הודעה על הגשת הצו בעיתונות היומית וקיימת אפשרות, לכל מי שמעוניין, להגיש תוך שבועיים, התנגדות לבקשת הצו. חשוב לציין שמרגע שהוגשה התנגדות כאמור הדיון בצו מועבר לבית המשפט לענייני משפחה.  הליך הגשת התנגדות לבקשה לצו ירושה או לצו לקיום צוואה הינו הליך משפטי ביורוקרטי שכדאי לבצע בסיוע של עורך דין הבקיא בתחום. ההתנגדות צריכה להיות מוגשת בליווי תצהיר המאומת על יד עורך דין ולפרט את נושא ההתנגדות ונימוקי ההתנגדות. עוד יש לצרף את המסמכים עליהם מבוססת ההתנגדות, אישור על תשלום אגרה וייפוי כוח לעורך דין, במידה ומגיש ההתנגדות מיוצג. קודם כל, עליכם לנסח מסמך שכותרתו התנגדות לצו ירושה אשר יכיל את המידע שלעיל – שם ותעודת זהות המתנגד. שם ותעודת זהות המנוח. שמות ופרטי תעודת הזהות של כל המעורבים בדבר-כל היורשים המופיעים בצו הירושה. עליכם להכין אצל עורך דין תצהיר אשר מפרט את הסיבות להתנגדות לצוואה ולפרט בפרטי פרטים את הסיבות להתנגדות לצו קיום הצוואה. עליכם להגיש אישור או קבלה על תשלום אגרה להתנגדות לבקשה לצו קיום צוואה. את ההתנגדות לצו ירושה  עליכם להגיש  ללשכת רשם הירושה, שאליו הוגשה הצוואה לקיום.

מה הן עילות התנגדות לצו ירושה?

בקשה להתנגדות למתן צו ירושה תוגש לרוב באחד משני מקרים. אם ידוע לגורם כלשהו כי המנוח כן השאיר צוואה או כאשר נטען כי ישנם יורשים שאינם מוזכרים בבקשה או שיורשים שכן מוזכרים בבקשה אינם יורשיו של המנוח. מרגע שהוגשה התנגדות לצו ירושה, הדיון מועבר לבית המשפט לענייני משפחה שיכריע האם אכן קיימת צוואה תקפה כמו גם להכריע מי הם יורשיו של המנוח. אחת מאותן עילות התנגדות לצוואה השכיחות ביותר בהליך זה הינה קיומה של צוואה שלא הוגשה לקיום או שהוסתרה מפני הרשם לענייני ירושה. כמו כן, עוד אחת מאותן עילות התנגדות לצוואה – הינה הגשת בקשה לצו ירושה המתעלמת מאקט של הסתלקות יורש מירושתו. כאשר אדם מסתלק מהירושה, הוא ויתר על עצם מעמדו כיורש. אבל לו יינתן צו המציין אותו כיורש חרף הסתלקותו, הוא יהפוך ליורש של חלק מהעיזבון, על חשבון יורש או יורשים אחרים, שלטובתם הסתלק בעבר. במצב שכזה נוצרת תאונה משפטית. מצד אחד, קיים צו ירושה הקובע כי היורש ירש, ואילו מצד שני, קיים תצהיר הסתלקות הקובע כי היורש כלל אינו יורש, ולמעשה, מעולם לא היה יורש, כי זוהי משמעותה של הסתלקות מירושה. רשימת העילות שונה באופן מהותי מעילות התנגדות לצו קיום צוואה, שכן צו ירושה ניתן בהתאם להוראות חוק הירושה ולא בהתאם לצוואה מעשי ידי המוריש

בנוסף לכך, עוד אחת מאותן עילות התנגדות לצוואה הוא ניסיון להשמטת יורש על פי דין מהבקשה למתן צו ירושה, באופן שיביא לכך שהצו המבוקש לא יכיל את רשימת כל היורשים. מצב זה מביא לכך שאחד היורשים ינושל מחלקו, ויתר היורשים המפורטים בבקשה יקבלו למעלה מחלקם בעיזבון, בניגוד להוראות חוק הירושה. לדוגמא, למגיש ההתנגדות התברר כי הבקשה לצו ירושה מתעלמת מכך שקיים יורש חסוי השוהה במוסד ואינו יכול להגן על זכויותיו.

לסיכום

תוודאו שאתם מחפשים עורך דין המתמחה בדיני עיזבון ובהתנגדות לצו ירושה, ממש כמוני. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל אם אתם עובדים עם עורכי דין עם התמחות אחרת, גם אם הם עובדים עם עיזבונות, ייתכן שתוכנית העיזבון שלכם לא תתאים במאה אחוזים לצרכים שלכם. ולכן מן הראוי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום עילות התנגדות לצו ירושה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: