ביטול הסכם ממון

כל התחום של דיני משפחה מלווה בכל מיני הסכמים, כמו למשל – הסכמים בני אותו מין, הסכמים לחיים משותפים, הסכמים להורות, הסכמים לגירושין, וכמובן הסכמי ממון, וכיוצא בזאת. ההסכמים שנמצאים בתחום של דיני משפחה וגירושין נחשבים לדיני נפשות. ביטול הסכם ממון מחייב התנהלות ממושכת בין כתלי בית המשפט וגם בערכאה של ערעור, כאשר בדרך כלל עסקינן שסיכויי ההצלחה יהיו נמוכים. תעקבו אחרינו, ובואו ונצלול לכיוון הנושא של ביטול הסכם ממון.

ביטול הסכם ממון
ביטול הסכם ממון

מה צריך להוכיח לפני ביטול הסכם ממון?

בעת חתימה על הסכם ממון, שלאחריו מעוניינים לנקוט בפעולה של ביטול הסכם ממון, תידרשו להוכיח שמתקיימת אחת מן עילות. הדבר תלוי בכך שהצד שמנגד לא מסכים לביטול הסכם הממון, מכיוון שאם קיימת הסכמה, לא תימצא בעיה. ואילו כשעסקינן אודות הסכם ממון, הדברים אינם כה פשוטים. אומנם ניתן לבטל הסכם ממון, אבל נטל ההוכחה מוטל על המבקש, והוא כבד למדי, וזאת מכיוון שלהסכם ממון נלווה מעמד של פסק דין. הווה אומר – בן הזוג שרוצה לבטל את הסכם הממון חייב להוכיח את קיום עילה חוזית, ואף שנפל פגם בהליך האישור של הסכם הממון בערכאה המשפטית.

מה אומר החוק על ביטול הסכם ממון?

באופן עקרוני, הסכם ממון נועד לקבוע מלכתחילה את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג בעת גירושין. חרף העובדה שעסקינן אודות חוזה עם תוקף חוקי, קיימים תרחישים שבהם אפשר לפעול על מנת לבצע ביטול הסכם ממון. החוק של יחסי ממון בין בני זוג שהתחתנו לאחר תחילת ינואר בשנת 1974, קובע שבני זוג שמחליטים להתגרש אמורים לחלק ביניהם את הרכוש בצורה שווה בלי כל קשר לבעלות האישית של כל אחד מבני הזוג על הנכסים. בשל זאת, באם בני הזוג רוצים לקבוע הסדר אחר ממה שמופיע על פי חוק, כדאי שיחתמו על הסכם ממון, כדי למנוע מחלוקות בעת פרידה. כמו כן, כדי שהסכם ממון ייכנס לתוקפו, הוא צריך לקבל אישור על פי דין. כשבני זוג עורכים הסכם ממון לאחר שנישאו, האישור ניתן באמצעות בית המשפט לענייני משפחה, או לחלופין באמצעות בית הדין הרבני. התוקף שנותנים להסכם ממון מאושר הוא תוקף של פסק דין ממש. אכיפת הסכם הממון באמצעות לשכת ההוצאה לפועל או על ידי תביעה לאכיפה של הסכם הממון, דומה לאופן שאפשר לבצע אכיפה של כל פסק דין. מכיוון שאת הסכם הממון בית הדין הרבני או בית המשפט מאשר, עשוי להיווצר הרושם שאי אפשר לבצע ביטול הסכם ממון. אך זה ממש לא נכון. משום שהסכם ממון שאושר מקבל תוקף של פסק דין, כאמור לעיל, בעצם הסכם הממון מקבל מעמד כפול – מעמד של פסק דין והן מעמד של הסכם, כאשר כתוצאה מכך אפשר לבצע גם בהתאם לכללים שקיבלו תוקף של פסק דין וגם בהתאם לכללים לביטול הסכמים סטנדרטיים.

עילה לביטול הסכם ממון בעקבות טענת עושק?

כאשר מישהו מתקשר בהסכם ממון בשל ניצול שניצל הצד שכנגד, כמו גם אחר מטעמו את המצוקה של המתקשר, חולשתו הגופנית או השכלית, או חוסר הניסיון שלו, ובעוד שתנאי הסכם הממון אינם טובים בלשון המעטה במידה שאיננה סבירה מהמקובל, יש באפשרותו לבצע ביטול הסכם ממון. עילת העושק מכילה שלושה תנאים אשר מצטברים – התנהגותו של העושק – ניצול המצב של הנעשק באמצעות מישהו מטעמו או באמצעות העושק, על מנת לגרום לו להתקשר בהסכם ממון; מצב ירוד של הנעשק – חולשה גופנית או חולשה שכלית, או מצוקה, או חוסר ניסיון של הנעשק בעת כריתת הסכם הממון; חוסר איזון בין העשוק לבין מי שעושק אותו ובין ערכים שהוחלפו – תנאי הסכם הממון אינם טובים במידה שאיננה סבירה מהמקובל. וכעת נפרט את עילת העושק לשם ביטול שכוללת שלושה תנאים מצטברים –

  1. התנהגותו של העושק –  ניצול המצב של הנעשק באמצעות מי מטעמו או באמצעות העושק, על מנת לגרום לו להתקשר בהסכם הממון.
  2. מצבו הירוד של הנעשק – בעקבות חוסר ניסיון של הנעשק, חולשתו הגופנית או השכלית, וכן מצוקתו בעת כרית הסכם הממון.
  3. היעדר איזון בין העשוק לבין מי שעושק אותו לבין ערכים מוחלפים – תנאי הסכם הממון גרועים באופן שאיננו סביר מהמקובל.

איזה פרמטרים יש לביצוע?

זה ממש לא פשוט להביא לכדי ביטול הסכם ממון שאושר באמצעות בית המשפט ואשר קיבל תוקף של פסק דין. הסיכויים של התביעה די נמוכים, אבל במקרים כאלו ואחרים בית המשפט יורה על ביטול הסכם ממון עליו חתמו שני הצדדים ואליו הם התחייבו. הפרמטר הכי משמעותי בעניין זה הינו הייצוג במשך ניהול המשא ומתן ובזמן החתימה על הסכם הממון. במצב שבו אחד הצדדים חף מכל ייצוג, לא יכול היה להבין או בכלל לא הבין את משמעות הסכם הממון שעליו הוא חתם, אינו חזה את התוצאות אשר נבעו מחתימה על הסכם הממון, הוטעה או שטעה או שהחתימה על הסכם הממון נכפתה עליו בכוח, בית המשפט יטה לשקול את ביטולו. כמו כן, יש לשים לב לתנאי הסכם הממון. בעוד שעסקינן אודות הסכם שתנאיו אינם סבירים באופן קיצוני או גרועים, כי אז עשויה להיות עילה לביטול הסכם הממון. על אותו מישור באם מישהו ויתר על כל הרכוש שלו והעביר אותו לבת זוגתו בהסכם ממון בן רק כמה שורות והניח שמדובר אודות הסכם מגירה, אשר לא יתממש אף פעם. למגינת רוחו, מיד בתום החתימה ואישור הסכם הממון, מזדרז עורך הדין של בת זוגתו לממש את הסכם הממון ולהעביר את הרכוש שלו בפועל על שם האישה. דברים כאלו אכן קורים וזאת סיבה מספיק טובה לבטל הסכם ממון. יש המון מקרים או מצבים אשר לאורם בני האדם לא ממש מבינים את החשיבות של סוגיית הייצוג של עורכי דין במקרים כגון אלו. תחום דיני המשפחה הוא, כפי שהוסבר להלן, לחלוטין תחום של דיני נפשות, כאשר הסוגיות שהן לגמרי סבוכות יכולות להיות בעלות השפעה הרת גורל להרבה שנים. אי לכך ובהתאם לזאת, מן הראוי לדאוג להיות מיוצגים על ידי עורכי דין טובים ולקבל ליווי צמוד, גם מקצועי וגם משפטי.

לסיכום

כאשר אתם שוכרים את עורכי הדין שלנו, אתם גם שוכרים את כל האנשים והמשאבים שיש לנו גישה אליהם. משמעות הדבר היא שיהיו לכם עורכי דין שיעבדו על התיק שלכם, חוקרים ימצאו ראיות ועדים ומומחים פיננסיים שיחשבו את ההפסדים שלכם. לא תצטרכו למצוא את המשאבים האלה בעצמך מכיוון שעורכי הדין שלנו בילו שנים רבות בבניית הרשת שלהם וישתמש בהם במלואם בתיק שלכם, ולכן כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שרק אצלנו מתמחים בתחום ביטול הסכם ממון.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: