מכירת דירת ירושה בין אחים

עבור רובנו דירת המגורים היא הנכס בעל הערך הרב ביותר שנחזיק ברשותנו במהלך חיינו.

כך יוצא שכאשר אדם הולך לעולמו נכס נדל"ן, או חלקו בנכס כזה (למשל, במקרה של דירת מגורים בבעלות משותפת של בני זוג), מהווה את חלק הארי בעיזבונו.
ישנם כמובן מקרים בהם עיזבונות כוללים שני נכסי נדל"ן ואף יותר.צאצאיו של אדם ההולך לעולמו, יחד עם בן/בת הזוג, נחשבים ליורשיו הטבעיים.

חוק הירושה קובע שאם המוריש מותיר אחריו צוואה תקפה עיזבונו יחולק לפי הוראות הצוואה (חלוקה לפי צוואה), כאשר אין בנמצא צוואה כזו תבוצע החלוקה בהתאם להוראות החוק (ירושה על פי דין, לפי עיקרון של מעגלי קירבה) כאשר בן/בת זוג יורשים מחצית מן העיזבון וצאצאים חולקים ביניהם את המחצית השנייה.

יוצא איפוא שפעמים רבות אחים (בלשון זכר רק מטעמי נוחות) מוצאים עצמם מקבלים יחדיו דירה בירושה. במצבים כאלה מקובל מאוד שאחד האחים רוכש מאחיו את חלקם.

מכירת דירת ירושה בין אחים היא עניין שחשוב מאוד שיטופל באופן המקצועי ביותר שכן מדובר בהעברת זכויות בנכס נדל"ן על כל המשמעויות הכרוכות בכך מבחינת מיסוי.

לאופן ביצוע העברת הזכויות והתמורה המשולמת בגינן עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת מבחינת תשלומי מס שבח ומס רכישה עתה ו/או בעתיד (אם וכאשר תימכר הדירה לצד ג').

בפסקאות הבאות תמצאו מידע מועיל אשר יסייע לכם להבין את הדרכים האפשריות העומדות לרשות אחים המעוניינים למכור/ לקנות חלקם של אחיהם בדירת ירושה, כמו גם לעמוד על חשיבות ביצוע זהיר של המהלך כך שינוצלו כל הטבות המס שניתן להשיג.

העברת הזכויות במסגרת חלוקה ראשונה של נכסי העיזבון

חוק מיסוי מקרקעין קובע כי הורשת נכס מקרקעין אינה נחשבת כעסקת מקרקעין לעניין המס. כך יוצא שדירה המתקבלת בירושה נרשמת על שם היורש ללא תשלום מס רכישה או מס שבח.

פטור גורף זה תקף רק להעברה ראשונה זו של הבעלות בדירה (או בחלקה) ליורש. מצב הדברים מורכב הרבה יותר כאשר היורש מעוניין למכור את הנכס, אז חובת המס ושיעורו תלויים במידת הזכאות ל"פטור דירת ירושה" לפי התנאים המפורטים בחוק מיסוי מקרקעין.
מסיבות אלה עורך דין לעניין ירושה אשר לו ניסיון גם בטיפול במכירת דירת ירושה בין אחים יבחן תחילה אפשרות לבצע את העברת הזכויות  במסגרת "חלוקה ראשונה של נכסי העיזבון", מצב בו יורש מוותר על חלקו בנכס מסוים בתמורה לקבלת חלק אחר.

העברת זכויות כזו תהיה פטורה ממס בתנאי שלא משולמת כל תמורה ממקור חיצוני לעיזבון.

ניצול פטור דירת ירושה

כאמור, חוק מיסוי מקרקעין מגדיר מתי ניתן לקבל פטור ממס במכירת דירת ירושה (פטור המכונה "פטור דירת ירושה").

כאשר אחים המעוניינים לבצע עסקת מכירת דירת ירושה בין אחים אינם יכולים להסדיר את העניין במסגרת חלוקה ראשונה של נכסי העיזבון, או בדרכים אחרות העומדות לרשות יורשים (כגון הסתלקות, חלקית או מלאה, של יורש מחלקו בעיזבון), הופך עניין הזכאות ל"פטור דירת ירושה" למהותי מאין כמותו.

מכיוון שמס שבח לבדו מסתכם בעשרות, לעתים אף מאות אלפי שקלים, ברור כמה חשוב למצות כל דרך לבצע מכירת דירה ירושה בין אחים בדרך בה תשלומי המס יהיו מזעריים.

רק עורך דין לענייני ירושה הבקיא גם בתחום עסקאות בנכסי נדל"ן שנתקבלו בירושה, ובמיוחד כאשר אלה מבוצעות בין אחים, ידע לטפל עבורכם נאמנה בעניין מסוג זה.

חשוב מאוד לפנות אל עורך הדין בהקדם האפשרי שכן אפשרויות העומדות לרשות יורשים בטרם בוצעה חלוקת העיזבון כבר אינן על הפרק במועד מאוחר יותר.

חלוקת ירושה בין אחים

חלוקת ירושה בין אחים

חלוקת ירושה בין אחים הינה נושא שגורם בלא מעט מצבים לחילוקי דעות, קונפליקטים מורכבים ואפילו סכסוך מר. הדרך הטובה ביותר למנוע מלחמת אחים היא באמצעות צוואה שלוקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ומנוסחת באופן מדויק כך שהעיזבון יחולק ללא סכסוכים. בכל מקרה שבו ישנם קשיים סביב הנושא, מומלץ להיעזר במומחה. פירמת עורכי הדין רן רייכמן מספקת שירותים משפטיים בתחום מזה 20 שנים, ובאחריות רבה.

איך מתבצעת חלוקת ירושה בין אחים?

* על-פי צוואה – כשישנה צוואה תקפה, חלוקת העיזבון נקבעת בהתאם להנחיות המפורטות בה. חשוב להדגיש שגם אם המצווה בחר חלוקה לא שוויונית, או אפילו הורה להעביר את כל הנכסים רק לאח אחד מבין כמה – זוהי זכותו. רק אם ישנו חשד להשפעה לא הוגנת או לחץ אסור, ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה.

* על-פי חוק הירושה – כשאין צוואה תקפה, חלוקת הירושה היא בהתאם לחוק. במקרה כזה כל אחד מהאחים, לרבות ילדים מאומצים כדין, זכאים לחלק שווה בעיזבון. כמו כן, אם ישנו אח שהלך לעולמו, ילדיו (אם יש כאלה, כמובן) יקבלו את החלק שהיה אמור לקבל.

* על-פי הסכם חלוקת עיזבון – אחים רשאים להגיע ביניהם להסכם בנוגע לחלוקת העיזבון. במקרה כזה ההסכם גובר גם על הצוואה וגם על חוק הירושה, בתנאי שכל האחים חתומים על ההסכם, וכל עוד ההסכם עומד בדרישות החוק. מומלץ לערוך הסכם מסוג זה אך ורק עם עורך דין אחראי ומנוסה.

פתרונות מדויקים גם במצבים מורכבים

היכולת המוכחת של צוות פירמת עורכי הדין רן רייכמן להוביל לפתרון מיטבי בכל מצב, מורכב ככל שיהיה, הפכה את המשרד למוביל בארץ בתחום הצוואות והירושות – כך על-פי דירוג דן אנד ברדסטריט היוקרתי. בפרט אמונים עורכי הדין של הפירמה על יצירת מצבי Win-Win על בסיס חשיבה מחוץ לקופסה, ומצד שני גם על מאבק נחוש כשאין ברירה אלא לנהל תביעה. כשעל הפרק חלוקת ירושה בין אחים נדרשות גם רגישות וגם נחישות, שתי איכויות המאפיינות את שירותי הפירמה, ובנוסף מקפידים עוה"ד רן רייכמן וצוות הפירמה שהקים על זמינות גבוהה.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים:

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: