הסכם ממון מדורג

הסכם ממון מדורג הוא מודל אשר הותווה כדרך לוודא שבני הזוג יזכו לחלוקה הוגנת של הרכוש. הסכם ממון מדורג נחתם על פי רוב לפני הנישואין וצופה את פני העתיד ומכיוון שכך הוא עשוי להיות פחות רלוונטי לזוג שנשוי שנים רבות במהלכן עשויים להתרחש שינויים רבים שלא נצפו באמצעות בני הזוג הצעיר. מספר הילדים, שינויי תעסוקה, בריאות וכיוצא בזאת – כל אלו נתונים שיכולים להשפיע על ההסכם וסעיפיו.  הסכם ממון מדורג קובע התניות לפי מספר השנים בהן בני הזוג חיו במשותף או לפי נקודות ציון והישגים שעליהם מחליטים בני הזוג. כמו למשל – אחרי כמה שנות נישואין הרכוש ביניהם יתאזן במידה מסוימת, אחרי עשרים שנות נישואין יתבצע איזון נוסף, וכיוצא בזה, על פי מספר שנות נישואיהם. אנחנו יותר ממצפים שתקראו את המאמר הזה למן התחלתו ועד לסופו, וכך יתגלה לעינכם ערב רב של היבטים חדשים על – הסכם ממון מדורג.

הסכם ממון מדורג
הסכם ממון מדורג

האם כדאי לנסח הסכם ממון מדורג באמצעות עורך דין?

לנוכח טענות שעולות לפעמים, כי הסכם ממון מדורג פוגם ואף פוגע בקשר הרומנטי בין בני זוג, חשוב לראות את הדברים באופן רציונלי ולהתייחס אליו ממש כאל סוג של ביטוח, ממש כמו רכישת ביטוח חיים, ביטוח תאונות וכיוצא בכך, בעוד שאף אחד מהרוכשים של פוליסות הביטוח אינו חושב שיעבור תאונה בקרוב או חלילה ילך לעולמו, כי אם רק מתוך הקדמת התרופה למכה. קל יותר להגיע להסכמות כאשר בני הזוג חיים באהבה ובהרמוניה, מאשר לנסות ולהגיע להסכמות כאשר הם על סף פרידה וטעונים בכעסים וסכסוכים, ומכיוון שכך, מומלץ לערוך הסכם ממון מדורג מבעוד מועד, מה גם שהסכם ממון מדורג מבטיח גם לבן הזוג שאינו בעל ממון או נכסים, חזקה על הרכוש לאורך השנים ובהתקיים זוגיות יציבה, בריאה ומאושרת. ממש כדי לנסח הסכם ממון מדורג בסיוע עורך דין הסכם ממון המתמחה בתחום, על מנת שעורך הדין שיסייע לכתוב הסכם ממון מדורג באופן ברור, מקובל על שני הצדדים ושאינו נתון לפרשנות אחרת מהכתוב, כך שבמקרה הצורך לא יהיה הפתעות בנושא.

.

מה התמורה של הסכם ממון מדורג?

הסכם ממון מדורג מאפשר התאמה מקסימלית לצרכים הספציפיים של כל זוג ומאפשר ליצור מערכת הוגנת יותר מההסכם הרגיל והמקובל. חשוב לדעת שבני זוג יכולים להיכנס לגדר 'ידועים בציבור' גם מבלי שהתכוונו לכך מראש. חיים משותפים תחת קורת גג אחת וניהול משק בית משותף יכולים בקלות להחיל על בני זוג את מערכת החובות והזכויות של ידועים בציבור. לכן חשוב שגם ידועים בציבור יערכו הסכם ממון מדורג, אשר ישקף את ההסכמות שלהם ביחס לחיים המשותפים ולרכוש שנצבר. הסכם ממון מדורג יכול לחזות ולתת מענה להתפתחות הקשר ככל שתהיה.


מה זה אומר סעיף שקיעה בהסכם ממון מדורג?

סעיף שקיעה בסיסי הוא תניה בהסכם עצמו הקובעת זמן שבו הסכם ממון מדורג כבר לא יהיה תקף או יתבטל באופן מדורג. לעתים קרובות ישנם שני סוגים של סעיפי שקיעה או אי תקפות ההסכם בהדרגה או לאחר מספר שנים קבוע. אחת מהן כוללת שפה שאומרת שההתחלה תהיה פסולה אם הנישואין נמשכים מספר מסוים של שנים. הסוג השני מתנה את תקפות הסכם הממון לפרק זמן מסוים. סעיפי שקיעה המופעלים לאורך זמן משמשים בדרך כלל כאשר לצד אחד יש נכסים משמעותיים יותר מהצד השני. ככל שעובר הזמן, ונראה כי הנישואין מסתדרים טוב ויחזיקו מעמד, יותר נכסים משותפים עם הצד העשיר פחות. דוגמאות לסוגים אלה כוללים את הנ"ל – לבני הזוג ישפחות ממון ונכסים יקבל סכום כסף חד פעמי אם הזוג יתגרש לאחר מספר מסוים של שנים, כאשר הסכום יגדל מעת לעת עד שבסופו של דבר, יש חלוקה של 50-50 נכסים ותוקף הסכם הממון-פג. בן הזוג העשיר פחות יקבל סכום כסף מסוים עבור כל שנה שהנישואין נמשכים עד למועד מסוים בו יפוג תוקף הסכם ממון מדורג. הסכם הממון יתבטל בתאריך מסוים, אבל רכוש והכנסה מסוימים שיפורטו לעולם לא יהפכו לרכוש זוגי. בטלות הסכם הממון לאחר לידת ילדים משותפים.


איזה עובדות כדאי שתדעו על הסכם ממון מדורג?

ואלו הן העובדות שכדאי שתדעו על הסכם ממון מדורג – ערכתם הסכם ממון על דירה מלפני הנישואין אבל בפועל הלכה למעשה כספי השכירות נכנסים לחשבון הבנק המשותף צפו לבעיות עתידיות. הסכם ממון מדורג עשוי להחיל בתוכו התייחסות לסוגיית קטינים אך היא לא תחייב את בית המשפט בבואו לדון בענייניהם כי אם רק טובת הקטינים. יש שופטים רבים שמסרבים לאשר הסכמי ממון אם הם מכילים פרקים בנושא קטינים משמורת קטינים או מזונות. הסכם ממון מדורג יכולים לערוך רק בני זוג שעתידים להתחתן. כל שאר הזוגות החיים יחד יכולים לערוך הסכם חיים משותפים או הסכם ידועים בציבור אך לא הסכם ממון מדורג. מומלץ מאוד לערוך הסכם ממון מדורג. מה שקובע היום זה לא שיהיה בעוד עשר שנים. על מנת להביא לביטולו של הסכם ממון מדורג, די אם תנהגו משך שנים בדרך שלא נקבעה בהסכם הממון ולמשל תאחדו חשבונות וניתן יהיה לעתור לביטול הסכם ממון מדורג. אפשרי להתנות בצוואה שתערכו שבן הזוג יירש רק אם יערוך הסכם ממון מדורג שבו בן הזוג החדש אינו זכאי לזכויות הירושה. גם אם יש לכם רק נכס משלכם מלפני הנישואין כדאי מאוד לערוך הסכם ממון מדורג. בתי המשפט בישראל פסקו ופוסקים ללא הרף שהדירה היא גולת הכותרת של החיים המשותפים בין בני זוג. גם זכויות ירושה יכולות להיות משותפות אם לא נהגתם בחכמה משפטית ולא הבהרתם במצגים ברורים שהירושה אינה בגדר נכסים משותפים. האלפיון העליון עורך הסכם ממון אבל במקביל גם משקיע בעיקר בנכסים מחוץ לישראל ומכיוון שכך הסכם ממון מדורג שנערך ללא יכולת בקרה על ניהול עסקי יכול להיות שווה, במקרה הטוב, לנייר שעליו הוא כתוב, אם אינכם שומרים על זכויותיכם במקביל. הסכם ממון מדורג אינו קשור להורשה. אם אתם רוצים להתייחס לסוגיות של הורשה כדאי מאוד שיחד עם הסכם ממון תערכו צוואה.


מה הפואנטה של הסכם ממון מדורג?

את ה'מדרגה', שממנה ואילך יחול השיתוף, אפשר לקבוע על ידי הסכמה משותפת על מספר שנות נישואין, או על נקודת זמן אחרת, לרבות – הולדת ילד ראשון, שממנה ואילך יחול שיתוף רכושי בין בני הזוג בדירה, בין אם שיתוף מלא ובין אם שיתוף חלקי, אשר ילך ויגדל ככל שהנישואין יתארכו. בעצם, בן הזוג שאינו הבעלים של הנכס, ירכוש בה זכויות באופן מדורג, באופן ההולך וגדל ככל שהנישואין מתארכים.


לסיכום

עם כל תיק שאנחנו מטפלים, עורכי הדין שלנו צברו ניסיון רב יותר על מנת לעזור לכם בהמשך הדרך ועם כל לקוח עתידי. עורכי הדין שלנו, העוסקים בתחום משפט מסוים במשך שנים רבות, יכולים לסייע לכם לקבוע עד כמה רחוק המקרה שלכם עשוי להגיע או אם ניתן לפתור אותו בכלל. אנחנו יודעים מתי ניתן לזכות בתיק וכיצד להגיע לניצחון זה. ללא הניסיון הזה, אתם עלולים להילחם בקרב אבוד ואפילו לא לדעת זאת ומכיוון שאנחנו מתמחים בתחום הסכם ממון מדורג, נא תצרו קשר בהקדם האפשרי עמנו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: