חוק צוואות וירושות

ירושה היא כסף או רכוש אחר המתקבל מעיזבונו של מי שהלך לעולמו. אם לאדם הנפטר יש צוואה, העיזבון על פי רוב יתחלק על סמך רצונותיו המוצהרים. צוואה הינה מסמך כתוב המתאר את הבחירות שלכם לגבי מי יקבל את הרכוש שלכם בבעלותכם רק על שמכם וכיצד הוא יחולק כאשר תמות. אם יש לכם ילדים מתחת לגיל שמונה עשרה, אתם יכולים גם לציין מישהו להיות האפוטרופוס שלהם בצוואה שלכם. כדאי פשוט להמשיך לקרוא, כי נדון בנושא של – חוק צוואות וירושות.

 

חוק צוואות וירושות
חוק צוואות וירושות

חוק צוואות וירושות – האם יש צוואה?

כאשר מישהו נפטר, ניהול כספו, רכושו ונכסיו של הנפטר ('הנחלה' שלו) עשוי להיראות מסובך, אבל אנחנו כאן כדי לעזור. מאמר זה מספק הנחיות כלליות לגבי מה שעליכם לעשות בעת ניהול עיזבון של מישהו לאחר שהוא נפטר. קודם כל, יהיה עליכם לבדוק האם הנפטר הותיר אחריו צוואה, שתתכתב בהצלחה עם חוק צוואות וירושות. במידה והאדם הותיר צוואה, תצטרכו להגיש בקשה ל'מענק צוואה' ולהיות מנהלי עיזבון של המנוח. במידה והאדם לא הותיר צוואה, יהיה עליכם להגיש בקשה ל'כתבי מנהל' ולהיות מנהלי עזבון של המנוח. מומלץ להעסיק עורך דין שיעזור לכם להגיש בקשה למענק צוואה . משימות מסוימות לענייני לאחר המוות יכולות להיות מנוהלות רק על ידי מנהל העיזבון או מנהל עזבונו של הנפטר.


חוק צוואות וירושות – מה יקרה כאשר יש ירושה ואין צוואה?

מה קורה עם ירושה אם אין צוואה? חוק צוואות וירושות קובע כיצד יש לחלק את רכושו או עזבונו של אדם שנפטר ללא צוואה. אם אין צוואה, בן הזוג שנותר בחיים יקבל בדרך כלל את כל העיזבון. זה קורה אם – המנוח לא הותיר אחריו צאצאים, כמו למשל – ילדים או נכדים. כל צאצאיו של הנפטר הם גם צאצאים של בן הזוג הנותר בחיים או בן הזוג המשותף. על מנת להיות שותפים בחוק משותף על פי חוק צוואות וירושות, בני זוג חייבים לרשום את מערכת היחסים המשותף שלהם בסוכנות הסטטיסטיקה החיונית, או שהם חייבים לחיות יחד במערכת יחסים זוגית במשך שלוש שנים לפחות או לפחות שנה אחת. אם יש להם ילד משותף. אם אדם נפטר והותיר אחריו בן/בת זוג וגם אחד או יותר מבני זוג משותפים, זה שיחסיו עם המנוח היו האחרונים יקבל עדיפות על פני כל האחרים. עם זאת, עדיפות זו אינה יכולה למנוע מבן זוג אחר או שותף משותף אחר מלבקש חשבונאות והשוואת נכסים. אם יש צאצאים שאינם גם צאצאים של בן הזוג או בן הזוג הנותר בחיים (כגון ילדים מנישואים אחרים), כל העיזבון לא עובר אוטומטית לבן הזוג או בן הזוג שנותר בחיים. אם כל העיזבון אינו הולך לבן הזוג שנותר בחיים או לבן הזוג המשותף בגלל שהמנוח הותיר ילדים ממערכת יחסים אחרת, כל ילדיו של המנוח יחלקו את יתרת העיזבון שווה בשווה. אם המנוח לא הותיר בן זוג או בן זוג משותף, ילדיהם יחלקו את העיזבון שווה בשווה. נפטר אדם ללא בן זוג, בן זוג משותף או צאצאים, עזבונו יחולק לקרובים הקרובים ביותר.


חוק צוואות וירושות – מה קורה כאשר מתים בלי צוואה לרכוש?

אם תמותו בלי צוואה , הרכוש שלכם , אשר מכונה "עיזבון הצוואה") יחולק על פי חוק צוואות וירושות. זה לא יעבור לממשלה כל עוד יש לכם קרובי משפחה חיים, אשר יכולים לתבוע את הירושה שלכם. אם נפטרתם , קרובי המשפחה שלכם יקבלו את הרכוש שלכם בסדר הבא – אם תעזבו בן זוג או שותף רשום במשפחה, הוא ייקח חלק בעיזבון שלכם לפי הכללים הבאים – חלקו של בן/בת זוג או בן/בת זוג מבית. אתם עוזבים הורים בחיים. אתם משאירים צאצאים שרדו (ילדים, נכדים, נינים וכיוצא בזה. יש לכם צאצאים שאינם שייכים (בדם או באימוץ) לבן/בת הזוג או לבן/בת הזוג שלכם.  לבן/בת הזוג או לבן/בת הזוג שלכם יש צאצאים שאינם שייכים (בדם או באימוץ) לכם. אם לא תשאירו בן/בת זוג , הרכוש שלכם יעבור לילדים שלכם . אם אחד מהילדים שלכם נפטר לפניכם, חלקו של הילד יתחלק שווה בשווה בין ילדיו, אם יש כאלה. אם אין לכם ילדים, הרכוש שלכם יעבור לאביכם ולאמכם על מנת לחלוק שווה בשווה. אם שני ההורים שלכם נפטרו, הרכוש שלכם יעבור לאחים ולאחיות שלכם לחלוקה שווה (אחים למחצה ואחיות חלקים שווה בשווה עם אחים מדם מלא). אם אין לכם אחים או אחיות, הרכוש שלכם יעבור לדודות, לדודים שלכם ולבני הדודים הראשונים כדי לחלוק באופן שווה. אם אין לכם דודות, דודים או בני דודים ראשונים, הרכוש שלכם יעבור לסבא ולסבתא שלכם, בשביל לחלוק שווה בשווה. אם אין לכם סבא וסבתא חיים, הרכוש שלכם יעבור לקרובים שלכם החיים הקרובים ביותר. אם אין לכם קרובי משפחה חיים, הרכוש שלכם יעבור לממשלה.


חוק צוואות וירושות – מה זה כולל בכלל?

צוואה קובעת מה צריך לקרות לכספו, לרכושו ולנכסיו של אדם ('נחלתו') לאחר פטירתו. מנהל עיזבון הוא מי ששמו בצוואה, או בעדכון הצוואה ('קודציל'), כמי שמועמד לחלוקת עיזבון המנוח. במידה והאדם הותיר צוואה, על מנהל העיזבון לפנות לבית המשפט בבקשה למתן צוואה על מנת לקבל את הזכות החוקית לחלק את עזבונו של המנוח על פי הצוואה. הגשת בקשה למענק צוואה עלולה להיות מסובכת ומומלץ להעסיק עורך דין שיעזור עם הבקשה. כדי להגיש בקשה למענק צוואה, תצטרכו – לרשום את כל עזבונו, כספו ורכושו של המנוח בלוח נכסים. להגיש את כל המסמכים הנדרשים לבקשת אישור בית המשפט.  כאשר אין מנהל עיזבון לצוואה – גם אם המנוח הותיר אחריו צוואה, ייתכנו מצבים בהם לא נותר מי שיבצע את העיזבון. זה עלול לקרות אם – אין מנהל עיזבון שמונה בצוואה. מנהל העיזבון ששמו בצוואה מחליט שלא להיות אחד ומוותר על זכויותיו כדין. מנהל העיזבון אינו מסוגל עוד למלא את תפקידו (כגון – עקב מוות, אי כושר או פשיטת רגל וכיוצא בכך. במצבים כאלה, על המוטבים הנקובים בצוואה להגיש בקשה ל'כתבי מנהל עם צוואה מצורפים' כדי להפוך ל'מנהל' של העיזבון. ב'כתבי מנהל עם צוואה' יכולים המנהל/ים לחלק את עזבונו של המנוח על פי צוואתו של המנוח. תהליך הגשת הבקשה ל'כתבי מנהל עם צוואה מצורפת' דומה להגשת בקשה ל'כתבי מנהל' .


לסיכום

אז, האם אתם יכולים לכתוב צוואה ללא עורך דין? בקיצור, כן. עם זאת, בעוד שלעתים קרובות אתם יכולים לנהל את תהליך הצוואה בעצמכם, לפעמים, עיזבון מסובך או גדול מספיק כדי לשקול לשמור על אחד. אם זה משהו שאתם לא רוצים לעבור לבד, תשקלו להיעזר במומחי הצוואה שלנו, בעורכי הדין שלנו. אנחנו מציעים תמיכה והדרכה שאין שניה לה כדי לפשט את תהליך הצוואה. מכיוון שכך, תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום חוק צוואות וירושות.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: