'מעין צוואה' – ירושה של ידועים בציבור אלו את אלו

ירושה של ידועים בציבור – על אף שרוב הזוגות בארץ מתחתנים וממסדים את הקשר באופן רשמי מול המדינה, ישנם זוגות שמסיבה כזו או אחרת לא באו יחד בברית נישואין.

לדוגמה, פסולי חיתון למיניהם כמו גרושה וכהן, אשר אינם יכולים להתחתן על פי הדת, או בני זוג שמעוניינים לחיות יחד, אך ללא מיסוד הקשר בצורת נישואין.

המושג המשפטי "ידועים בציבור" נוגע לבני זוג שכאלה. נראה כי המגמה בישראל היא להשוות את מצבם של ידועים בציבור לזה של בני זוג נשוי.

מי הם ידועים בציבור

המושג "ידועים בציבור" מתייחס אל מצב בו שני בני זוג:

  1. נמצאים במערכת זוגית.
  2. שניהם אינם נשואים.
  3. מנהלים יחד משק בית משותף וחיי משפחה.

כלומר, קיום שלושת התנאים הללו (מערכת זוגית, אי נישואין וחיי משפחה משותפים) חיוני בעת בקשה לרשת את רכוש בן או בת הזוג שנפטרו, בין אם מדובר בידוע בציבור היורש את בת זוגו היורשת.

מצבם של ידוע או ידועה בציבור בכל הקשור לירושה

כאמור השאיפה של החוק היא לאפשר לבן הזוג שנותר בחיים לרשת את בן הזוג שנפטר, בדומה למצב עם בני זוג נשואים. מבחינת ילדים משותפים של בני הזוג הידועים בציבור, החוק קובע כי גם הילדים זכאים לרשת את הוריהם גם אם ההורים לא היו נשואים.

בנוסף, חוק ביטוח לאומי קובע כי ידועה בציבור זכאית לכל תגמול שמגיע לאלמנה של מנוח, כמובן בתנאי שהיא עומדת בשלושת תנאי הסף אשר צוינו לעיל.

נשאלת השאלה – כמה זמן של חיים משותפים נדרש על מנת שבית המשפט יכיר בזכות ידועה בציבור?
פרק הזמן הנדרש עשוי להשתנות ממקרה למקרה. בדרך כלל בית המשפט יקבע לאחר שלוש שנים של חיים משותפים כי בני הזוג נחשבים ידועים בציבור, אך ישנם פסקי דין חריגים שהכירו ביחסים מסוג זה בזמן קצר הרבה יותר, לפעמים של חודשים ספורים בלבד.

הקו שמנחה את בית המשפט הוא השאלה אם המנוח היה מוריש בצוואתו, אילו נכתבה, את רכושו לבן זוגו הידוע בציבור, ולכן יבקש לבדוק את טיב מערכת היחסים ביניהם באופן סובייקטיבי.

חשוב לציין כי הסכם ממון שנחתם בין בני הזוג, בין אם הם ידועים בציבור ובין אם הם נשואים, אינו מסוגל להחליף צוואה. כמו כן, במקרה שהמנוח השאיר אחריו צוואה, הירושה תחולק על פי הכתוב בה מבלי להתחשב בטיב מערכת היחסים של הידועים בציבור ולכן לא יהיה עוד צורך לברר מה זכות הידועה בציבור.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: