מה עושים בתהליך גירושין אם עדיין משלמים משכנתא?

הליך גירושין ומשכנתא מה עושים בתהליך גירושין אם עדיין משלמים משכנתא? – על פי הסטטיסטיקה אחד מכל שלושה זוגות הנישאים כיום, עתיד להתגרש, לעתים לאחר צבירת רכוש משותף. שכיחות מקרי הגירושין בישראל נחשב למדאיג מאחר ולרוב ילדים מעורבים בהליך זה, ובני הזוג המחליטים להתגרש חייבים לפעול בצורה שקולה ונכונה כדי למזער פגיעה בילדים המשותפים, ועליהם לקבל גם החלטות חשובות בנושאי רכוש, מזונות, משמורת וכדומה.

לכן, יש לפנות לשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בענייני משפחה וגירושין, ומומלץ להגיע להסכמות משותפות כדי להתגרש נכון, עדיף בהסכמה כדי להימנע מדיונים ממושכים ומתישים בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית דין רבני. מאחר ורבים מהזוגות המתגרשים רכשו דירה במיטב כספם, לרוב באמצעות משכנתא גדולה לתקופה ארוכה, נשאלת השאלה מהם עושים בתהליך הגירושים אם עדיין משלמים משכנתא על הנכס השותף.

חובה להמשיך לשלם את תשלומי ההחזר החודשיים של המשכנתא

משכנתא היא הלוואה לצורך רכישת דירה למגורים או להשקעה, זוגות רבים בישראל רוכשים דירה ראשונה לאחר החתונה. לרוב, נעזרים בכסף שמקבלים כמתנה באירוע כדי לגייס את ההון האישי הנדרש לקבלת אישור למשכנתא. לזוג הנשוי יש חשבון בנק משותף ממנו יורדים תשלומי החזר החודשיים של המשכנתא, אך כאשר מפרקים את החבילה ומחליטים להתגרש, סוגרים את החשבון, אך עדיין בני הזוג חתומים על ההלוואה, ועליהם להמשיך לשלם את המשכנתא.

ראוי לציין כי מבחינת הבנק אין לגירושים בין בני הזוג כל השפעה, כל עוד הם ממשיכים לשלם באדיקות וללא בעיות את תשלומי ההחזר החודשיים. עם זאת, לאחר הגירושין המצב הפיננסי של כל אחד מבני הזוג משתנה, לכן בני הזוג לשעבר חייבים להחליט מה לעשות עם הנכס המשותף וכיצד לפרוע את המשכנתא.

למעשה, לזוגות המתגרשים יש כמה אפשרויות, הם יכולים להחליט כי אחד מבני הזוג, לרוב האם עם הילדים הנמצאים במשמורת אצלה, ימשיכו להתגורר בדירה הנוכחית. במקרה זה, צד אחד מוותר על חלקו בדירת המגורים בתמורה לסכום כסף מסוים, כל עוד שמו מוסר מחוזה ההלוואה ומהרישום בטאבו ובמסמכים רלבנטיים נוספים. במקרה זה נטל תשלומי ההחזר של המשכנתא יועבר לצד הממשיך להחזיק בנכס, אך חשוב לזכור כי ההכנסה החודשית של המשפחה פחתה באופן משמעותי, ויש לשקול היטב האם צעד זה הוא הנכון והמתאים ביותר.

אפשרות נוספת היא למכור את הדירה לכל המרבה במחיר, כך למעשה בני הזוג מוותרים על האפשרות להמשיך לגור בדירה המשותפת, והם מוכרים אותה לצד שלישי. לאחר מכירת הדירה בני הזוג חייבים לפרוע את יתרת המשכנתא, מאחר וסכום המכירה גבוה מיתרת ההלוואה, הם יכולים לפרוע את המשכנתא בקלות ובאפשרותם לחלוק את יתרת הסכום באופן שווה או על פי החלטתם.

שיקולי מיסוי

הדרך הפשוטה להימנע ממחלוקות כספיות בגין הדירה המשותפת ותשלומי המשכנתא שנותרו עליה, היא למכור את הנכס לגורם צד שלישי. עם זאת, ישנם שיקולי מס שחשוב להכיר, מאחר וברוב המקרים כאשר מוכרים את הדירה לצד שלישי יש לשלם מסים שונים כמו מס שבח או היטלי השבחה. לכן, כל יועץ משכנתא או עורך דין מנוסה בתחום גירושין, ימליץ ברוב המקרים שאחד מבני הזוג ירכוש את הזכויות בנכס מהצד האחר, העברת הדירה על שם אחד מבני הזוג בעקבות גירושין אינה כרוכה בתשלום מסים, לכן מבחינה כלכלית יש צידוק לפעול כך.

עם זאת, הבנק עשוי להערים קשיים מאחר וברצונו להבטיח כי בן הזוג שרכש את הדירה בעקבות הגירושין יוכל לעמוד בתשלומי ההחזר. אם הבנק בודק את המקרה ולטענתו בן הזוג לא יוכל לעמוד בנטל, יתכן והבנק יחליט לשנות את תנאי החוזה, וכדאי לפנות לייעוץ מקצועי כדי לקבל החלטה נכונה ושקולה.

תביעה בגין פירוק שיתוף בדירה

הליך הגירושין אינו קל לכל המעורבים, על אחת כמה וכמה כאשר מעורבים בהליך ילדים ויש גם רכוש משותף. משכנתא על הדירה מהווה נושא חשוב המחייב את בני הזוג לקבל החלטה משותפת כדי לבחור כיצד לפעול, עם זאת רבים מהזוגות מתקשים להכריע בנושא, או אז ניתן להגיש תביעה לבית המשפט בגין פירוק שיתוף בדירה. על פי סעיף 37 בחוק המקרקעין בית המשפט יכול להורות על מכירת הדירה למי שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר, הסכום המתקבל מהמכירה ישמש לפירעון המשכנתא, ויתרת הסכום תחולק באופן שווה, בהתאם לזכויות של כל אחד בנכס. יחד עם זאת, בית המשפט אינו מחויב להורות על מכירת הנכס, למשל בגלל סיבות כמו טובת הילדים.

לכן, ההמלצה היא לפנות לעורך דין מנוסה ולהיעזר בגורמים מקצועיים כמו יועץ משכנתאות, וכך בני הזוג העומדים להתגרש יכולים לקבל החלטה נכונה, ולחסוך הרבה כסף.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: