מחשבון מזונות ילדים

מחשבון מזונות ילדים מחשבון מזונות ילדים – הסכם הגירושין מורכב ממספר תחומים עיקריים שחלק מהם ניתנים לשינויים גם בשנים שאחרי הגירושין עצמם. המרכיבים העיקריים של ההסכם יהיו חלוקת הרכוש בין בני הזוג (לרבות ההחלטה מי ימשיך לגור בדירה המשותפת או אם על בני הזוג למכור אותה), הסדרי הראייה עם הילדים וחלוקת המזונות.

עד גיל שש, בדרך כלל, האב אחראי על מזונות הילדים, אך לאחר מכן החלוקה של המזונות תתבצע על פי המצב הכלכלי של כל אחד מבני הזוג, כושר ההשתכרות שלו, המשכורת הנוכחית והאם הוא המשמורן? כאשר המשמורות משתנות בין ההורים עשויה להיות השפעה גם על גובה המזונות.

החל מגיל שש, המזונות מוגדרים "מדין צדקה" ולפי ההלכה החדשה שנועדה לעגן בחוק דרך קבועה לחישוב המזונות, ישוקללו בחישוב המזונות וההכנסות של כל אחד מבני הזוג (ממשכורת, מקצבה, משכר דירה על נכס מניב או מהכנסות ממקורות נוספים) וכן הסדרי הראייה ביניהם. הסדרי הראייה משפיעים הן על ההוצאות שמוציא בן הזוג שאינו משמורן בנפרד מהמזונות ולכן מקוזזים מראש מהמזונות עצמם.

במאמר זה ננסה להבין את הדרך בה בית המשפט מחשב את מזונות הילדים, אילו גורמים עשויים להשפיע על חישוב זה? וכיצד ניתן להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה על מנת להתאים את המזונות בצורה טובה יותר למשפחה שלכם?

למה מיועדים המזונות?

מזונות הילדים אינם משכורות נוספות של בני הזוג, אלא נועדו ליצור שוויון בין ההכנסות של ההורים להוצאות שלהם על כל אחד מהילדים. ההוצאות מיועדות לכסות עלות של מדור (חדרי הילדים), מזון, הוצאות לבית הספר, הוצאות ביגוד, הוצאות על חוגים, הוצאות על חינוך ושמירה על הילדים (מטפלות/סייעות) וכן טיפולים מיוחדים שהילדים צריכים.

כאשר אתם נמצאים בהתחלה של הליך גירושין, קשה לחשב מראש את ההוצאות שיהיו לכם כאשר תתפצלו לבית נפרדים (אלא אם אתם פרודים לפני הגירושין). לכן, חשוב להיוועץ בעו"ד לענייני משפחה הבקיא בחישוב המזונות. חשוב לדעת כי המזונות שאתם מקבלים היום אינם בהכרח המזונות שתקבלו בעתיד. אם הצרכים של הילדים ישתנו בעתיד ניתן יהיה לבקש מבית המשפט לשנות את סכום המזונות.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תשלום זה הוא הסדרי הראייה. בית המשפט מכיר בעובדה כי אם הילדים שוהים פחות בבית המשמורן ההוצאות עליהם נמוכות יותר. בנוסף, הסדרי ראיה נוחים מהווים אמצעי בידי ההורה המשמורן לעבוד שעות נוספות במקום העבודה ולהגדיל את ההכנסה המשפחתית. הזמן בו הילדים נמצאים עם ההורה השני הם זמן לאחר הלימודים בו לא קיים צורך לשלם למטפלת או לצהרון ולכן יכולים להוות תחליף לחלק מתשלום המזונות עבור הילדים.

נוסף על כך, אם הילדים שוהים אצל שני ההורים זמן שווה, יתכן ושניהם יצטרכו לגור בדירה גדולה יותר בה יש חדר או שניים נוספים על מנת שמיטות הילדים ימוקמו בהם. נושא זה ילקח אף הוא בחשבון בעת חישוב המזונות.

מחשבון מזונות ילדים

מחשבון מזונות יהיה רלוונטי בדרך כלל לחישוב המזונות של הילדים החל מגיל שש. המחשבון כולל שדות כמו: הורה א' והורה ב' ולא את מין ההורה. מדוע? בעבר האם הייתה משתכרת משכורת נמוכה יותר משל האב או שלא הייתה עובדת כלל. לכן, בגירושין בין זוגות שהתחתנו לפני שנת 1974 שיטת חלוקת הרכוש היא שונה ופועלת על פי עקרון חזקת השיתוף.

כיום, המשפחה הגרעינית השתנתה לעין ערוך. פעמים רבות האישה מרוויחה סכום גבוה משל האב כמשכורת, מחזיקה דירה מניבה ומקבלת שכירות או מקבלת הכנסה ממקורות אחרים. במצב כזה, אם האב מגיש תביעת מזונות מהאם הוא עשוי לקבל ממנה מזונות במקום לשלם (אם המשמורת ביניהם משותפת ושווה פחות או יותר והאב מוציא סכום גבוה יותר עבור הילדים).לצד שינוי זה, כיום, יש משפחות שבהן שני בני הזוג ממגדר זהה. לכן, הגדרת אם ואב אינה רלוונטית בחלוקת המזונות בין ההורים.

בהקשר זה, סביר להניח שככל שיעברו השנים העובדה כי האב נושא במזונות הילדים לא תהווה נורמה ובתי המשפט יפסקו פעמים רבות בצורה שונה.

הצרכים המשפחתיים – כיצד מחשבים בתי המשפט את גובה המזונות?

כאשר פורסם מחשבון מזונות לראשונה, שופטים רבים עשו בו שימוש על מנת לקבוע את גובה המזונות בהתאם להוצאות הילדים, המשמורות וכן גובה ההכנסות של ההורים. אך, מהר מאד הסתבר כי חישוב מתמטי של גובה המזונות כנוסחה אחידה לכל משפחה אינו מתאים בכל המקרים.

לדוגמה: יש משפחות בהן ההוצאה על בגדי הילדים היא ברובה על האם. היא זו שיוצאת עם הילדים לחנויות הבגדים ומסייעת להם לבחור. במשפחה כזו השופט עשויה להטיל על האב לשלם את מחצית עלות הבגדים הממוצעת בחודש ולהעבירה לאם.

במקרה אחר, יתכן והאם עובדת שעות רבות יותר במקום עבודה או משתכרת סכום גבוה יותר. אך, היא נאלצת בימים בהם הילדים נמצאים בחזקתה להסיעם לחוגים ולחברים ולכן אינה יכולה לממש בצורה מלאה את הפוטנציאל הכלכלי. על מנת להמשיך לעבוד בשעות אחר הצהריים היא צריכה להיעזר בבייביסיטר או מטפלת. עלויות אלה עשויות להיות מושתות על אב הילדים על מנת ליצור שוויון רב יותר בין הבתים.

לכן, ניתן להשתמש במחשבון מזונות בעיקר כדי לקבל מושג כללי מה יהיה הסכום הקרוב לסכום שבית המשפט עשוי לפסוק עבורכם. חשוב להתייעץ עם עו"ד על מנת לוודא אילו נתונים להציג בפני בית המשפט על מנת שההחלטה הסופית על גובה המזונות תשרת את האינטרס שלכם וכמובן של הילדים.

מזונות נמוכים מדי עשויים לגרום למצב ביש במשפחה המתקשה לממן את ההוצאות הבסיסיות עבור הילדים. מזונות גבוהים מדי, עשויים להביא את ההורה שאינו משמורן לפת לחם. לכן חשוב להציג בפני בית המשפט את כל הנתונים בצורה ישרה ולקחת בחשבון גם הוצאות לא צפויות נוספות או הוצאות בריאותיות שלכם ושל הילדים שעשויים להשפיע על המשפחה בעתיד.

כיצד משנים את גובה המזונות בהתאם להלכה החדשה?

אם בדקתם את גובה המזונות שאתם משלמים כיום מול התוצאות המופיעות במחשבון והבנתם כי יתכן ואתם זכאים להפחתת מזונות כדאי לנסות ולבקש מבית המשפט לשנות סכום זה. חשוב לדעת כי המחשבון הוא כללי בלבד ויתכן ואינו משקף את המציאות המורכבת הרלוונטית למשפחה שלכם.

שיחת יעוץ קצרה עם עו"ד המתמחה בתחום הגירושין והמזונות יכולה להבהיר לכם אם כדאי להתחיל בהליך משפטי להפחתת גובה המזונות או שהסיכויים שלכם להפחית את הסכום נמוכים. כמו כן, יתכן ולא נלקחו בחשבון נתונים נוספים שהשתנו עם השנים כמו: מקום המגורים שלכם, מעבר לדירה שכורה מדירה בבעלותכם או הפסד של כספים וחסכונות בבורסה שהשפיעו על מצבכם הכלכלי. נתון נוסף שעשוי להשתנות הוא שינוי במקום העבודה שהוביל למשכורת נמוכה יותר או בעלות על עסק שאינו משגשג כפי שהיה בשנים שבהן נקבעו המזונות.

לסיכום, לקבלת סיוע בהכנה של תביעת מזונות חדשה, הסכם גירושין או לייעוץ בדבר שינוי המשמורות כדאי לפנות לעו"ד מקצועי בתחום. לפעמים, פגישה אחת יכולה לשנות את הדרך בה התנהלתם כלכלית עד כה ולהעניק לכם תובנות חדשות בדבר הדרך בה בית המשפט רואה את דרך חישוב המזונות. כל זאת, כמובן, לטובת עתיד הילדים שלכם.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: