צוואות וירושות

צוואה היא מסמך משפטי המפרט את רצונותיכם לגבי חלוקת רכושכם וטיפול בכל ילד קטינים. אם תמותו ללא צוואה, ייתכן שהמשאלות הללו לא יבוצעו. יתר על כן, היורשים שלכם עלולים לבזבז זמן, כסף ואנרגיה רגשית נוספים על מנת להסדיר את העניינים שלכם לאחר שתלכו לעולמכם. למרות שסביר להניח ששום מסמך אחד לא יפתור כל בעיה שתתעורר לאחר מותכם, צוואה – המכונה רשמית צוואה אחרונה – יכולה להתקרב למדי. הנה מה שאתם צריכים לדעת על מסמכים חיוניים אלה, וכדאי לקרוא למן ההתחלה ועד לסוף המאמר, כי בו נדון היום על – צוואות וירושות.

 

צוואות וירושות
צוואות וירושות

מה הן צוואות וירושות?

צוואה היא מסמך משפטי שאתם יוצרים ובו הנחיות מי יירש את העיזבון שלכם ומה צריך לקרות לאחר מותכם. זה כולל איזה סוג של הלוויה תרצו, איך תרצו לחלק את החפצים שלכם, כמו גם משאלות אחרות, כמו מי צריך לגדל את הילדים שלכם, אם יש לכם ילדים. לפעמים ידוע כצוואה והצוואה האחרונה שלכם, זהו מסמך מחייב מבחינה משפטית – אבל אם לא תכינו אותו כראוי, ייתכן שהוא אינו תקף. אתם חופשיים לכתוב צוואה בעצמכם, אך אם יש לכם עיזבון מסובך, או פשוט אתם רוצים עזרה, אתם יכולים לגייס את תמיכתו של עורך דין או כותב צוואה מומחה. ללא פחות משישים אחוזים מהאנשים אין צוואות, לפי הערכות מסוימות. אם תמותו בלי צוואות וירושות, הירושה שלכם תחולק על פי כללים נוקשים, כלומר האנשים שאכפת לכם מהם עלולים להפסיד.


מה קורה בעת פטירה בלי צוואות וירושות?

אם תמותו ללא צוואה , חוקי המוצא וההפצה של המדינה שלכם יקבעו מי יקבל את הרכוש שלכם כברירת מחדל. חוקים אלה משתנים ממדינה למדינה, אבל על פי רוב הירושה תהיה לבני הזוג ולילדים שלכם, או אם אין, לבני משפחה אחרים. התוכנית של מדינה משקפת בדרך כלל את הניחוש של המחוקק לגבי האופן שבו רוב האנשים יפטרו מהירושות שלהם ומקימה הגנות למוטבים מסוימים, במיוחד ילדים קטינים. תכנית זו עשויה לשקף או לא לשקף את רצונותיכם האמתיים, וייתכן שחלק מההגנות המובנות אינן נחוצות בסביבה משפחתית הרמונית. צוואות וירושות מאפשרות לכם לשנות את תכנית ברירת המחדל של המדינה כך שתתאים להעדפותיכם האישיות. כמו כן, צוואות וירושות מאפשרות לכם להפעיל שליטה על מספר עצום של החלטות אישיות שהוראות ברירת מחדל רחבות וכלליות של המדינה אינן יכולות לטפל בהן.


מדוע חייבים צוואות וירושות?

יש אנשים שחושבים שרק עשירים מאוד או בעלי נכסים מסובכים זקוקים לצוואות. עם זאת, יש הרבה סיבות טובות לקיים צוואה. אתם יכולים להיות ברורים מי מקבל את הנכסים שלכם. אתם יכולים להחליט מי יקבל מה וכמה. אתם יכולים להרחיק את הנכסים שלכם מידיהם של אנשים שאתם לא רוצים שיהיו להם נתח מהירושה שלכם (כמו קרוב משפחה מנוכר). אתם יכולים לזהות מי צריך לטפל בילדים שלכם. ללא צוואה, בתי המשפט יכריעו. ליורשים שלכם יהיה קל ומהיר יותר לקבל גישה לנכסים שלכם. אתם יכולים לתכנן לחסוך את כספי העיזבון שלכם במסים. כמו כן, אתם יכולים לתת מתנות ותרומות לצדקה, שיכולים לסייע בקיזוז מס העיזבון.


האם יש להכין צוואות וירושות כדי לדאוג לדור העתיד?

בעת כתיבת צוואה, אינכם מחליטים רק כיצד יחולק העיזבון שלכם. יש לכם גם אמירה לגבי מי צריך לדאוג לתלויים שלכם. אם הם מתחת לגיל שמונה עשרה, אתם יכולים גם למנות את האפוטרופוסים החוקיים שלהם. אם לא תעשו זאת, ניתן להשאיר את ההחלטה לבתי המשפט לענייני משפחה, אשר עשויים לבחור באדם שלא תסכים אתו. ייתכן שציינתם חברים או בני משפחה להיות הסנדקים של ילדיכם, אבל זה לא מחייב מבחינה משפטית.


מה בדיוק עושות צוואות וירושות?

צוואות וירושות קובעות חלוקת רכוש מסוים בבעלותכם בעת פטירתכם, ובדרך כלל תוכלו להוריש מרכוש כזה בכל דרך שתבחרו. ברם, זכותכם להוריש רכוש כרצונכם עשויה להיות כפופה לחוקי ירושה כפויה של רוב המדינות המונעות ממכם לנשל בן זוג, ובמקרים מסוימים, ילדים. לדוגמה, למדינות רבות יש זכויות בני זוג של חוקי בחירות המתירים לבן זוג לתבוע עניין מסוים בעיזבון שלכם ללא קשר למה שהצוואה שלכם (או מסמכים אחרים המתייחסים לירושת רכושכם) מספקת. הצוואה שלכם אינה קובעת את חלוקת הרכוש שלכם שנשלט על ידי ייעודי מוטבים או על ידי בעלות ולכן עובר מחוץ לעיזבון הצוואה שלכם. נכסים כאלה כוללים רכוש שנקרא בשמות משותפים עם זכויות שארים, לתשלום על חשבונות מוות, ביטוח חיים, תכניות פרישה וחשבונות, והטבות מוות לעובדים. נכסים אלה עוברים אוטומטית בעת פטירתו לאדם אחר, והצוואה שלכם אינה חלה עליהם אלא אם כן יש לשלם אותם לעיזבון שלכם לפי תנאי ייעוד המוטבים עבורם. עזבון הצוואה שלכם מורכב רק מהנכסים הכפופים לצוואתכם, או לחוקי המדינה אם אין לכם צוואה, ואשר לבית המשפט לענייני צוואה עשוי להיות סמכות עליהם. זו הסיבה שבדיקת ייעודי מוטבים, בנוסף לעריכת צוואה, היא חלק קריטי בתהליך תכנון העיזבון. חשוב לציין שהאם רכוש הוא חלק מהעיזבון שלכם אין שום קשר לשאלה אם הרכוש הוא חלק מהעיזבון החייב שלך לצורכי מס עיזבון. צוואות וירושות יכולות להיות בדרגות שונות של מורכבות וניתן לנצלן כדי להשיג מגוון רחב של מטרות משפחתיות ומס. אם צוואה קובעת חלוקה מוחלטת של נכסים, היא מאופיינת לעתים כצוואה פשוטה. אם הצוואה יוצרת נאמנות אחת או יותר עם מותך, הצוואה נקראת לעתים קרובות צוואה נאמנות. לחלופין, הצוואה עשויה להשאיר נכסי צוואה לנאמנות ובמקרה זה נקראת הצוואה "צוואה לשפוך". נאמנויות קיימות כאלה מכונה לעתים קרובות נאמנויות חיים הניתנות לביטול. השימוש בנאמנויות כאלה או באלה שנוצרו בצוואה הוא בדרך כלל להבטיח ניהול רכוש מתמשך, גירושין והגנה על נושים לבני המשפחה שנותרו בחיים, הגנה על יורש מפני חוסר אחריות שלו, הפרשות לעמותות צדקה או מזעור מסים. מלבד מתן הרשות המיועדת לרכוש שלכם עם פטירתכם, מספר מטרות חשובות אחרות עשויות להיות מושגות בצוואה שלכם. אתם רשאים לקבוע אפוטרופוס לילד שלכם הקטין או לילדיכם אם אתה ההורה שנותר בחיים ובכך למזער את מעורבות בית המשפט בטיפול בילדכם. כמו כן, על ידי שימוש מושכל בנאמנות ומינוי נאמן לניהול מימון רכוש שנתמך על תמיכת ילדיכם, אתם עשויים לבטל את הצורך באגרות חוב (כספים שיועדו להבטחת ביצוע נאות של תחומי אחריותו של הנאמן) כמו כן להימנע מפיקוח של בית המשפט על הנכסים שעברו בירושה של הילדים הקטינים. אתם רשאים לקבוע בצוואה שלכם מנהל עיזבון (נציג אישי) של עיזבון שלכם, ולבטל את הצורך שלו בערובה. במדינות מסוימות, ייעודו של מנהל עיזבון עצמאי, או ויתור על חוקי המדינה החלים אחרת, יבטלו את הצורך בפיקוח בית המשפט על הסדר העיזבון שלכם. אתם יכולים לבחור לפרנס אנשים שחוקי המדינה במדינה לא יועילו להם אחרת, כגון ילדים חורגים, סנדקים, חברים או ארגוני צדקה. אם אתם פועלים כאפוטרופוס לנכסים של ילד או נכד במסגרת חוק המתנה האחידה (או העברות) לקטינים  אתם רשאים לקבוע את האפוטרופוס היורש שלכם ולהימנע מהוצאות של מינוי בית המשפט.


לסיכום

דינמיקה משפחתית יכולה להיות מורכבת. עורכי דין צוואה, כמונו למשל, במיוחד בעלי ניסיון בהליכי צוואה, יודעים כיצד לנסח את הצוואה שלכם כראוי, באופן הזה שהרכוש שלכם יחולק כראוי ליורשים הנכונים, תוך כדי הפחתת הסיכון לתחרות צוואה ככל שניתן מבחינה משפטית, ולכן חשוב שתצרו קשר מידית עם צוות עורכי הדין שלנו בשל העובדה שאננו מתמחים בתחום של צוואות וירושות.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: