איך כותבים צוואה בצורה נכונה שתמנע מחלוקות?

איך כותבים צוואה בצורה נכונה שתמנע מחלוקות? – עד לפני מספר שנים, "צוואה" הייתה נחשבת לביטוי גנאי בקרב האוכלוסייה. אנשים רבים בישראל נרתעו מלעסוק בנושא ומלדבר עליו, ובמיוחד נמנעו מצעדים כמו עריכת צוואה.

אלא שכיום המציאות שונה לגמרי. למעשה, דווקא הימנעות מעריכת צוואה עלולה לגרום במקרים רבים לסכסוכים פנימיים בתוך המשפחה ולמריבות רבות בין היורשים, לעתים עד כדי ניתוק מוחלט של היחסים וניהול משפטים ארוכים ומתישים. אז איך למעשה בכלל ניגשים לכתיבת צוואה, מתי רצוי לכתוב אותה, אילו סוגי צוואות קיימים בכלל ואיזו שיטה היא המומלצת ביותר, כדי למנוע מריבות ומשפטים עתידיים? אם תעמדו במספר כללי ברזל, סביר להניח שתימנעו מתקלות בלתי צפויות, ותהיו בטוחים שרכושכם יחולק בדיוק לפי רצונכם.

מהי צוואה?

צוואה היא למעשה חוזה בין מוריש ליורשיו. לאחר שהמוריש הולך לעולמו, המדינה אוכפת באופן מיידי את קיום הצוואה ומגנה על זכויותיו של הנפטר כלפי יורשיו. זה מוביל לכך שאדם אשר הלך לעולמו מבלי שהשאיר צוואה, הותיר למעשה את יורשיו להתמודד עם קשיים רבים, אינספור מסמכים וביורוקרטיה ועוד.

יש לציין כי כל צוואה ניתנת לשינוי ו/או תיקון על ידי עריכה של צוואה חדשה, כשעל פי החוק – הצוואה החדשה ביותר היא זו שתקפה (כאן יש לדעת שרצוי לציין בפתיחת הצוואה החדשה, שעצם קיומה מבטל כל צוואה קודמת). אולי לא רבים יודעים זאת, אך כל אדם רשאי לערוך צוואה למעט קטין או אדם שהוכרז כפסול דין. בנוסף, אם הצוואה נערכה בזמן שהמוריש כלל לא ידע להבחין בטיבה של אותה צוואה, הרי שזו לא תאושר ותבוטל. היא תבוטל גם במקרה שבו נכתבה על ידי איומים או אינוס, או השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאיר

סוגי צוואות נפוצים לדוגמא

  • צוואה בכתב יד: כשמה כן היא. צוואה זו תיכתב בכתב ידו של המצווה בלבד, אשר תישא את חתימתו ואת תאריך כתיבתה.
  • צוואה בחיים: תופעה חדשה באופן יחסי. בשנים האחרונות שיטה זו צברה תאוצה. במקום לכתוב את הצוואה על דף, המוריש מקריא אותה לעיני מצלמה, כך שזו מתועדת בווידאו. יש לציין כי החוק אינו מכיר בצוואה מצולמת, והיא אינה מהווה תחליף לצוואה בכתב, עדים או צוואה בעל פה. למרות זאת, צוואה בחיים מחזקת באופן משמעותי את משקל הצוואה שנערכה על ידי המוריש, ומעידה על כך שנעשתה ברצון חופשי. לכן, אם אתם חוששים מבעיות עתידיות, תמיד עדיף לערוך צוואת וידאו, אשר עשויה להעניק לכם ביטחון בהמשך הדרך.
  • צוואה הדדית: צוואה אשר נכתבת במשותף על ידי בני זוג, אשר קבעו בצוותא את דרישותיהם בנוגע לחלוקת הרכוש לאחר פטירת אחד מהם.

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין?

כדי למזער את המריבות האפשריות בעתיד, כדאי לערוך צוואה בעזרת עורך דין המתמחה בנושא, בעיקר בשל חשיבות ניסוחה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: