איך מוכיחים אי כשירות לעריכת צוואה?

איך מוכיחים אי כשירות לעריכת צוואה? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום צוואות וירושות:

"לפני מספר חודשים נפטרה אימי וכאשר פתחנו את הצוואה גיליתי להפתעתי כי היא כתבה צוואה לפני 3 שנים ובה היא הורישה לאחותי את מרבית הונה. אימי אומנם הייתה אדם עצמאי עד ליום מותה אבל היא סבלה מבעיית זיכרון, קושי למצוא מילים ולפעמים היא גם לא זיהתה אותנו. אני טיפלתי בה כל השנים וראיתי מקרוב את ההתדרדרות שלה. קשה לי להאמין שמרצונה היא כתבה את הצוואה הזו. אחותי מנפנפת בבדיקה שפסלה אלצהיימר והראתה שהיא מתפקדת ברמה גבוהה. מה עליי לעשות, איך אוכל להוכיח שאימי לא הייתה כשירה לכתוב את הצוואה?"

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

ראשית, חוק הכשרות המשפטית קובע שכל בן אדם כשיר מבחינה משפטית לבצע כל פעולה משפטית, זה כתוב בסעיף 2 לחוק. לכן חזקה נקודת המוצא שצוואה היא פעולה משפטית והיא בת תוקף. הצד המבקש לשלול את תוקפה של הצוואה צריך להוכיח כי אמך לא ידעה להבחין בטבעה של הצוואה. משמעות הדבר שהיא לא ידעה שנערכה צוואה, לא את משמעותה, מי המעורבים ולא ידעה את היקף הצוואה.

מנתוני שאלתך עולה כי אחותך מחזיקה במסמך שאומר שלאמך המנוחה לא היה אלצהיימר. מדובר ככל הנראה בתוצאות של בדיקת מיני מנטל שבודקת את מידת הזיכרון של אדם. אין בבדיקה הזאת כדי לקבוע את המבחן האמיתי הנדרש לצורך כשרות לעריכת צוואה. המבחן הזה למעשה בודק את יכולת השיפוטיות והתובנה של המצווה ולכן העובדה שיכולת הזיכרון של אמך לא נפגעה לא אומרת שהיא כשירה לערוך צוואה.

במקרה שלך, לאור הטענות שלך אתה רשאי להתנגד לצוואה ולפנות לבית המשפט בהתנגדות ולטעון לגבי מצבה הנפשי של אימך. אתה רשאי לבקש שימנה מומחה שיבדוק מכלל המסמכים הרפואיים את מצב כושר השיפוט והתובנה שלה ולא את מצב הזיכרון שלה. זה נלמד באמצעות מומחה של בית משפט שבודק מסמכים רפואיים. אני רק רוצה להוסיף כי יש סברה שגויה בציבור שמציגים בדיקת מיני מנטל כנתפסת בציבור כמי שיכולה להעיד על תפקוד של אדם. לגבי יכולת וכשרות לצוואת מדובר בבדיקה מסוג אחר ולכן עלייך לבקש מומחה של בית המשפט.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: