איך מתמודדים עם חובות לאחר הגירושין?

חובות לאחר הגירושין איך מתמודדים עם חובות לאחר הגירושין?

על פי הסטטיסטיקות, כרבע מהזוגות הנישאים יתגרשו במהלך החיים. גירושים, שהם דומים לפירוק עסק או שותפות, מאלצים את שני בני הזוג להתמודד עם אושיות רגשיות, אישיות ובין אישיות, וגם פיננסיות שישפיעו על כל מהלך החיים לאחריהם.

אחד הנושאים המורכבים לגישור הוא נושא חלוקת הרכוש – כמו נכסי הנדל"ן, החסכונות – וגם החובות. החובות (שהם נכסים שליליים), נחלקים בין שני בני הזוג כמו כל נכס אחד, על פי חוק יחסי ממון (התשל"ג – 1973), התקף, אגב, רק על זוגות שנישאו משנת 1974 ואילך.

אבל, מה קורה כאשר החובות נובעים מפעילות של אחד מבני הזוג בלבד, למשל כאשר הוא מחזיק עוד דירה לטובת פילגש? האם ישנם סייגים לחוק המאפשרים שחרור מחוב של אחד מבני הזוג במקרה שהחוב כולו נוצר על ידי בן הזוג השני ושלא על פי צרכי הבית המשותף או לטובתו? התשובה היא כן, ובמקרים כגון אלה, חשוב להיעזר בעורך דין משפחה מנוסה אשר יסייע להתמודד עם נבכי החוק. לפניכם – מדריך מקוצר להתמודדות עם חובות בגירושין.

חובות בגירושין – מתי החובות נחלקים שווה בשווה ככל נכס אחר, ומתי ניתן לדרוש שיועברו באופן מלא רק לאחד מבני הזוג?

על פי חוק יחסי ממון, כל הרכוש, כולל הנכסים וההתחייבויות, אשר נצברו במהלך חיי הנישואין, הם שייכים באופן שווה לשני בני הזוג. החוק מתעלם, למשל, מהפרשים בשכר (מתוך הנחה שבן הזוג שהרוויח פחות, היה מעורב יותר בניהול הבית) ומחלק בין בני הזוג גם את שווה הערך של המוניטין שנצבר על ידי אחד מבני הזוג, החסכונות לתקופת הפרישה, ועוד. כמו הרכוש, גם החובות נחלקים שווה בשווה בברירת המחדל בין שני בני הזוג. בסעיף ה"חובות" נכללים החוב למכולת, חובות למיסים, הלוואת משכנתא, חובות לרכישת הרכב, הלוואות פנים וחוץ בנקאיות, הלוואות מחברים, וכדומה.

במקרים בהם החוב נצבר רק על ידי אחד מבני הזוג, תוך שבן הזוג השני לא נהנה או היה מעורב בפעילות כלל, ניתן לטעון כי החוב הוא בעל אופי אישי מובהק, ולתבוע כי בהליך "איזון המשאבים", בו מחלקים את הרכוש המשותף שווה בשווה בין שני בני הזוג, חוב זה לא ייכלל והוא ייוותר באחריותו הבלעדית של אחד מבין שני בני הזוג.

דוגמה פופולרית לעניין חוב אישי מובהק היא חובות שנצרו כתוצאה מהימורים. חשוב לדעת, כי אם בת הזוג ידעה על ההימורים או נהנתה מכספי זכיות בעבר – יהיה קשה לטעון כי החוב הנו אישי כאמור.

כשהסכסוך הופך נקמני

חלוקת הרכוש בין שני בני זוג, בעיקר על רקע של פרידה עם כל המטען הרגשי הנלווה אליה, אינה תהליך פשוט. לא אחת, מאיים אחד משני בני הזוג על בן הזוג השני בדיווח על העלמות מס או על פעילות פיננסית שלא על פי חוק. חשוב להבין, כי אם יממש את איומו, מדובר בהליך הנושא קנסות כספיים כבדים עד כדי מאסר בפועל. על כן, בהליכי גירושין בהם ישנו הפוטנציאל למעשי נקם שיפגעו בכל המעורבים ובעיקר בילדים – חשוב לשקול הליך של גילוי מרצון, המאפשר דיווח על כספים שהועלמו, בתשלום מופחת של מס

חשוב שיהיה לצידכם עורך דין גירושין מקצועי

כאשר הרכוש המחולק הוא מורכב, כאשר ישנן חובות ובמיוחד אם חלקם נוצרו באופן מובהק ובלעדי על ידי אחד משני בני הזוג ושלא לטובת כלל המשפחה או בידיעתה; כאשר ישנם איומים על דיווחי העלמת מס או על פעילות נמנית אחרת במסגרת חלוקת הנכסים – מומלץ שיהיה שם לצדכם עורך דין לענייני משפחה, הבקיא בסעיפי חוק יחסי ממון ויודע לדאוג לאינטרסים שלכם וישתדל להשליט שלום על תהליך הפרידה וכתיבת הסכם הגירושין.

משרד עורך דין רן רייכמן מציע ליווי מקצועי בהליכי גירושין. נשמח להיות שם עבורכם.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: