איתור צוואה שהופקדה

לעתים מתעוררים מצבים שבהם אתם רוצים לקבל עותק של צוואה אחרונה שהופקדה. אופן קבלת העתק צוואה תלוי במצב המשפטי של הצוואה וכן במיקומה. אם אתם תוהים כיצד מבצעים איתור צוואה שהופקדה לאדם שעדיין בחיים, הדרך היחידה לעשות זאת היא לשאול את מי שכתב את הצוואה, שנקרא המוריש. צוואה הינה מסמך פרטי, ולא ניתן לכפות על איש להציג את צוואתו, אבל האדם יכול לחלוק עותקים עם כל אחד מרצון. ייתכן שהצוואה תהיה להם בבית, במשרד עורך הדין שלהם, או שתוגש לבית המשפט לצוואה לשמירה במקום שבו היא אינה זמינה לצפייה. טוב תעשו באם תחליטו לקרוא את המאמר הזה למן התחלתו ועד לתומו, כי היום נדבר על – איתור צוואה שהופקדה.

 

איתור צוואה שהופקדה
איתור צוואה שהופקדה

האם איתור צוואה שהופקדה מתאפשר על ידי תשאול חבריו או בני משפחתו של הנפטר?

מוות קשה לכולם, במיוחד עבור המשפחה והאהובים שנותרו. עריכת צוואה מסייעת בהקלה על מתח, בלבול וסכסוכים סביב חלוקת עזבונו של המוריש. אחת הדרכים לבצע איתור צוואה שהופקדה הוא פשוט לשאול את משפחתו וחבריו של הנפטר. בני אדם על פי רוב אומרים למשפחה הקרובה ולחברים שלהם אם הכינו צוואה או לאו. הם עשויים גם לדעת היכן הצוואה נשמרת בבטחה. כמו כן, משפחה וחברים קרובים מתמנים בדרך כלל כעורכי הצוואה. מנהלי ההוצאה לפועל מפקחים על ניהול הצוואה וחלוקת נכסי העיזבון.


איך מבצעים איתור צוואה שהופקדה?

אם מישהו מהמשפחה שלכם הלך לעולמו ואין צוואה בבית המשפט לצוואה או אצל עורך הדין של הנפטר, כי אז עליכם, בשביל לבצע איתור צוואה שהופקדה, לבדוק את הכספת הביתית, התיקים וכל מקום מסתור או אחסון בו שמר המנוח מסמכים חשובים. ייתכן שבן המשפחה שלכם ראה עורך דין שאתם לא מכירים, אז שימו לב לכרטיסי ביקור או לנייר מכתבים ממשרדי עורכי דין והתקשרו לבדוק עם משרדי עורכי דין הללו.


האם אפשרי לבצע איתור צוואה שהופקדה על ידי יצירת קשר עם עורכי הדין של הנפטר?

אכן כן, אפשרי לבצע איתור צוואה שהופקדה על ידי יצירת קשר עם עורכי הדין של הנפטר – מלבד מנהלי העיזבון הממונים, על עורך דינו של הנפטר לדעת על קיומה של צוואה. יחד עם זאת, עורכי דין אינם רשאים לחשוף את פרטי הצוואה או לתת עותק של המסמך גם כאשר יתבקשו. הכול תלוי בהסכם הסודיות של עורכי הדין עם המנוח. ובכל זאת, עורכי הדין צריכים לפחות להיות מסוגלים לאשר אם הוכנה צוואה או לאו.


איך לבצע איתור צוואה שהופקדה מבית המשפט?

במידה ואתם תוהים היכן אפשר להשיג עותק של צוואה של מי שהלך לעולמו, הווה אומר – איך לבצע איתור צוואה שהופקדה, ישנו נוהל שיש לבצע. לאחר שהמוריש נפטר, אם צוואה זו הוגשה לבית המשפט לצוואה במחוז בו התגורר המנוח, בית המשפט יפתח את הצוואה והיא תהפוך לרשומה ציבורית. הדרך הטובה ביותר לראות את הצוואה היא לקבל את מספר תיק בית המשפט לצוואה. מנהל ההוצאה לפועל יכול לתת לכם מידע זה. כמו כן, ייתכן שתוכלו לגשת למספר התיק בטלפון, ברשת האינטרנט או באופן אישי בבית המשפט באמצעות מסירת שם הנפטר ותאריך הפטירה שלו. חלק מבתי המשפט אפילו לא צריכים את תאריך הפטירה ויש להם מסמך מקוון שאתם יכולים לחפש לפי שם. תיגשו לבית המשפט עם מספר התיק ותבקשו מפקיד בית המשפט לראות את התיק. קבלת עותק צוואה אפשרית בתשלום עמלת העתקה. חלק מבתי המשפט יספקו לכם גם עותק של צוואה הרשומה בפקס או בדואר. עותק מאושר של צוואה הוא מסמך שהוחתם ואושר על ידי בית המשפט כהעתק מדויק של המסמך הרשמי. ייתכן שיהיה צורך לחפש בארכיון בית המשפט עותק של צוואה מלפני שנים רבות. הפקיד יגיד לך איך לעשות זאת. הצוואה עשויה להיות במיקרופילם או בפורמט דיגיטלי לצפייה. ניתן להשיג עותקים של הצוואה מהפקיד.


האם לשם האיתור יש לחפש בביתו של המנוח?

ברור כי לשם איתור צוואה שהופקדה יש לחפש בביתו של המנוח – יקיריהם ובני משפחה עלולים להיתקל בצוואתו של המוריש לאחר חיפוש יסודי ברכושם. ייתכן שיהיה צורך בחיפוש מלא בבית. מסמכים נשמרים לעתים קרובות בארונות תיוק, בשולחנות כתיבה ובכונניות ספרים, אם כי מקומות חריגים, כמו למשל – מקפיא ומזרנים, אשר משמשים לפעמים כמקומות מסתור.


האם איתור צוואה שהופקדה של עותקים תקף?

כלל האצבע הוא שרק העותק המקורי של הצוואה תקף. המקור הוא מה שיש להגיש לבית המשפט. מרבית בני האדם עושים עותקים של הצוואה שלהם. העתק צוואה עשוי להיות קביל בבית המשפט אם המקור נהרס בשריפה או בשיטפון או לחלופין אם המקור של הצוואה אבד בטעות על ידי המוריש. אם הצוואה המקורית הושמדה בכוונה או נזרקה על ידי המוריש מכיוון שהוא רצה לבטל את הצוואה, ההעתק אינו תקף. עותק מאושר שימושי להגשת מסמכים משפטיים אחרים, כמו לדוגמה – העברת בעלות הנכסים. איתור צוואה שהופקדה עשוי לדרוש קצת חפירה, אבל עם חריצות ומחקר קפדני אתם אמורים להיות מסוגלים להשיג עותק של הצוואה שאתם מחפשים.


האם בשביל איתור צוואה שהופקדה צריך לפנות לבנק של הנפטר?

מן הסתם, בשביל האיתור צריך לפנות לבנק של הנפטר – הנפטר רשאי לשמור את צוואתו בכספת בבנק שלו. תנסו לפנות לבנק ולשאול האם המנוח החזיק כספת או לא. תקנות בנק מחמירות עשויות למנוע גישה בלתי מורשית לתיבת הפיקדון כדי לבדוק אם יש צוואה. עורך דין עשוי לסייע לכם להגיש עתירה לבית המשפט ולקבל גישה לתוכן הצוואה.


האם לשם איתור צוואה שהופקדה יש לבחון רשומות ציבוריות?

צוואות אינן רשומות ציבוריות – לפחות, לא עד שהן יוגשו לבית המשפט לאחר המוות. צוואות המוגשות לבית המשפט נחשבות לרוב כסופיות. מכיוון שכך, שינוי צוואה שכבר הוגשה לבית המשפט יכול להיות מאתגר יותר. אנשים רבים נמנעים מהגשת צוואותיהם על מנת לאפשר יותר חופש אם יחליטו לשנות את התוכן של הצוואה. התבוננות ברשומות ציבוריות נעשית בדרך כלל כמוצא אחרון. ברם, הנה כמה צעדים שיעזרו לברר אם למישהו יש צוואה באמצעות רשומות ציבוריות –

  1. תגלו את מחוז ביתו של הנפטר –  זה ככל הנראה המקום שבו הוא הגיש את צוואתו.
  2. תבדקו את אתר בית המשפט המחוזי – צוואה שהופקדה צריכה לכלול מסמך, מספר תיק ופרטים נוספים.
  3. התקשרו או תבקרו בבית המשפט המחוזי – ידיעת מספר התיק מקלה על מציאת הצוואה.
  4. תשימו לב שהגשה והקלטת צוואות לבית המשפט המחוזי עשויות לקחת זמן. תקפידו לבדוק שוב עם בית המשפט או באתר האינטרנט שלהם לעדכונים כלשהם.


לסיכום

צוואות הן בין המסמכים המשפטיים הפשוטים ביותר. אם צוואה מתאימה לחלוטין לצרכי תכנון העיזבון שלכם או לאו, תלוי בנסיבות שלכם. אם אתם ממש לא בטוחים מה אתם צריכים על מנת להגן על קרובי המשפחה שלכם, הגיע הזמן להתייעץ עם עורכי הדין שלנו. ומשום כך חשוב שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כיוון שרק אנחנו מתמחים בתחום איתור צוואה שהופקדה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: