באילו מקרים פוסקים על כפיית גירושין?

באילו מקרים פוסקים על כפיית גירושין? – גבר שברח לאוקראינה ושהה שם במשך שלוש שנים כדי להימנע ממתן גט לאשתו, חויב לעשות זאת לאחר שבית הדין הרבני פסק על כפיית גירושין.

שלוש שנים לפני ההחלטה על כפיית גירושין, פסק בית הדין כי על הבעל לתת לאשתו גט, אך הוא ברח לחו"ל על אף שהוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. הם ניסו לשכנעו במשך תקופה ארוכה לוותר, אך הוא סירב, ולאחר מכן הוחלט לכפות עליו את הגירושין.

את התביעה עצמה הגישה האישה כחמש שנים לפני ההחלטה, כשבפסק הדין הבהירו הדיינים כי ניתן לכפות גירושין על בעל אשר מעגן את אשתו ומונע ממנה ענייני אישות או אפשרות לחיים עם אדם אחר.

הכול כדי למנוע עיגון

יש לציין כי הדיינים רואים בעיגון כאחת הבעיות החמורות ביותר מבחינת ההלכה. לשם כך קיימים ארגונים רבים ורבנים במקומות שונים בעולם אשר מסייעים באיתור בעלים סרבנים ברחבי הגלובוס ובפתירת הבעיה.

divorce-619195_640

למעשה, בתי דין רבניים עושים ככל שביכולתם כדי למנוע עיגון. במקרים רבים בתי דין רבניים אשר מאתרים סרבן, מתחקים אחר מקומו ואף מוציאים את שליח בית הדין אל הבעל, כדי לקבל ממנו את הגט.

בדרך כלל, כשמדובר על תקופה של כשנה, בתי דין רבניים לא היו משקיעים מאמץ רב בפתרון הבעיה, אך כשמדובר על זמן ממושך יותר המציאות היא אחרת.

כמו כן, הדיינים מתחשבים בדרך כלל בגיל האישה ובודקים את זכותה לייסד משפחה חדשה. לא פעם בשל בעיית העגינות, נבצר מן האישה להכיר בן זוג חדש ולהביא צאצאים נוספים לעולם, דבר אשר פוגע בכבוד האדם וחירותו המעוגן בחוק היסוד.

איך זה עובד?

בית הדין מנהל את ההליך המשפטי הסבוך בכמה שלבים. ראשית, הוא בוחן האם יש לחייב את הבעל בגט. אם מצאו שעל הבעל להעניק לאשתו גט, אך למרות זאת הוא ממשיך בשלו, מסרב ומפר את החלטת בית הדין (על פי החוק לבית הדין סמכויות גבוהות משל בית המשפט בעניין זה), הם אף יכולים לקבוע כי הוא יוחזק במעצר, אפילו לתקופה ממושכת.

בנוסף יכולים הדיינים להטיל על הבעל סנקציות נוספות, כמו ביטול זמני של רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מהארץ ואף נטילת כרטיסי האשראי. אם זה לא מספיק, לאחרונה פורסם כי בית הדין הגדול הטיל חרם עסקי וחברתי (שיימינג) על בעל אשר סירב לתת גט לאשתו, מתוך מטרה לביישו בציבור ולגרום לו, בעזרת הלחץ החברתי שיופעל עליו, לחזור בו מסירובו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: