בדיקת צו קיום צוואה

כאשר מישהו הולך לעולמו נאלצים הקרובים האבלים שלו להתמודד עם כל הבירוקרטיה המסובכת, כמו למשל – הגשת בקשה של בדיקת צו קיום צוואה או הוצאת צו ירושה. בהרבה תרחישים מי שנפטר משאיר אחריו כל מיני נכסים, כמו למשל – תיקי השקעות, בתים, חסכונות, מכוניות, כמו גם חשבונות בנק, וכיוצא בזה. היורשים של מי שנפטר לא רשאים לגעת בכסף, או לחלופין הם אינם רשאים לממש את הרכוש עד אשר יוצא צו ירושה או עד שהם יקבל צו שמורה לקיים את הצוואה של המנוח. בהמון תרחישים היורשים של הנפטר לא יודעים באם הנפטר השאיר אחריו צוואה, ומכיוון שכך הם צריכים לבצע תהליך שמכונה איתור צוואה, אשר מכיל חיפוש במסמכים של המנוח על מנת לבחון האם קיים תיעוד לצוואה. בנוסף לכך, היורשים נדרשים לפנות לרשם הירושות על מנת לברר האם הנפטר הפקידו אצלו צוואה או לאו. נשאלת השאלה – כיצד תדעו אם בכלל יש צוואה? אז במידה והיורשים שקרובים לנפטר לא שמעו ממנו שהוא כתב צוואה, הם צריכים לעשות חיפוש במסמכים של המנוח, לבדוק עם עורך הדין שלו האם הוא ניסח בשבילו צוואה, או לחלופין לפנות לרשם הירושה בהתאם למקום המגורים של הנפטר. על פי חוק לא מוכרחים להפקיד צוואה במשרדו של רשם הירושות, אבל הפקדה שלה אצלו מונעת חוסר וודאות של היורשים, קל למצוא אותה ומומלץ לבדוק את הסוגיה אצל עורך הדין של הנפטר האם הוא ניסח בשבילו צוואה. פשוט תמשיכו לקרוא, כי היום נדבר על בדיקת צו קיום צוואה.

 

בדיקת צו קיום צוואה
בדיקת צו קיום צוואה

למה יש לבצע בדיקת צו קיום צוואה?

באופן כללי, בדיקת צו קיום צוואה היא בדיקה שנועדה לבדוק את המצב של הטיפול בבקשה למתן צו קיום צוואה. עסקינן אודות בדיקה ממש פשוטה, אשר אותה יכול לבצע כל אחד בעל גישה לרשת האינטרנט, לאתר של הרשם לענייני ירושות. קודם כל, יש להקליד את פרטי הנפטר, יופיע סטטוס הטיפול בבקשה באתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושות. ועתה ננסה לענות על השאלה – למה יש לבצע בדיקה? בדיקת צו קיום צוואה או בדיקה של סטטוס הטיפול בבקשה לצו קיום צוואה תבהיר מה מצבת הזמן שעומדת בפניכם לשם הגשת התנגדות לצוואה או לשם בקשה שאומרת לבטל בכלל את הצוואה ואף עשויה ללמד מה הינו סוג ההליך שתידרשו להגיש כנגד הצוואה. ככל שהצו לקיום הצוואה כבר הונפק באמצעות רשם הירושות. צריך להגיש בקשה לביטול צו קיום צוואה, כאשר בדיקת סטטוס הטיפול מלמדת אתכם שהצו לקיום צוואה עוד לא ניתן באמצעות רשם הירושות, ונדרש להגיש הליך של התנגדות לצוואה האמורה.


מה המשמעות של בדיקת צו קיום צוואה?

כאשר קרוב משפחה הולך לעולמו, היורשים שלו מבקשים לקבל את הירושה שלו, כמו לדוגמה – מקרקעין, כסף שבחשבונות בנק, וכיוצא בכך. ההתחלה של ההליך לשם קבלת הירושה מלווה בשתי דרכים. במידה וקיימת צוואה יש להגיש בקשה לשם בדיקת צו קיום צוואה. במידה ולא קיימת צוואה, יש להגיש בקשה לצו ירושה. ופה נשאל – כיצד מבצעים בדיקה של הצו? במידה ואין לכם מושג באם המת השאיר אחריו צוואה, תידרשו לבדוק את הסוגיה הזאת. קודם כל תחפשו במסמכים של הנפטר. בנוסף לכך, כדאי לפנות לעורך דין של הנפטר לשם בדיקה האם יש בכלל צוואה והאם עורך הדין שלו מחזיק העתק של הצוואה של המנוח. יתרה מזאת, תפנו לרשם הירושות כדי לבדוק האם הנפטר הפקיד את הצוואה שלו אצלו. במידה והצלחתם למצוא את הצוואה שלא הופקדה בחיי הנפטר, תידרשו להפקיד את הצוואה לאלתר ברגע שייוודע לכם אודות הצוואה. בכל אופן, אף במידה ומצאתם את הצוואה המדוברת, תידרשו לבדוק האם אין צוואה יותר חדשה, בעוד שהיא תבטל את הצוואה הקודמת. במידה והגשתם בקשה של בדיקת צו קיום צוואה לפני מתן צו ירושה המבוקש, רשם הירושות אמור לבדוק אם הופקדה אצלו הצוואה המדוברת.


מה זה בכלל צו קיום צוואה?

בדיקת צו קיום צוואה צריך להגיש למשרד הרשם לענייני ירושות שנמצא במשרד המשפטים. יש חשיבות לעניין שכל אחד יכין צוואה, כדי להוריש את הרכוש שלו לפי הרצונות ולפי סדר העדפות שלו. על פי חוק, על מנת לחלק את העיזבון של הנפטר בהתאם לצוואה שלו צריך להוציא צו קיום צוואה, ובתום בדיקה ואישור הנוסח של הצוואה, יינתן לצוואה תוקף של פסק דין. כמו כן, הגשת בקשה של בדיקת הצו מוכרחה להתפרסם בעיתונות וברשומות על פי חוק, וזה בשביל לאפשר להגיש התנגדות למימוש של הצוואה. בעוד שהרשם לענייני ירושות מחליט על בדיקת צו קיום צוואה הינו בעצם מקנה לצוואה שהשאיר אחריו הנפטר תוקף משפטי, לכל דבר ועניין. את הבקשה לצו קיום צוואה אפשר להגיש היורשים שמוזכרים בצוואה של הנפטר, או כל אחד אחר שחפץ במתן צו קיום הצוואה. הרשם לענייני ירושות חייב לפרסם את עניין בקשת קיום הצוואה ברשומות והן בעיתונות יומית. מבקש הבקשה נדרש לשלם אגרה ולצרף אותה כמובן לבקשה שמגישים לרשם לענייני ירושות. זאת ועוד, על פי חוק צו קיום צוואה תקף רק לגבי נכסים שמופיעים בצוואה שהשאיר אחריו הנפטר, כאשר באם הנפטר הותיר אחריו עוד נכסים, הם יחולקו בהתאם לדין בין היורשים של הנפטר, משמע – על פי מתן צו הירושה. בנוסף לכך, צו קיום צוואה שמקבל תוקף משפטי ממש לא מתיישן, מכיוון שהדין שלו כדין של פסק דין, ובשל כך אפשר לקבל את צו קיום הצוואה בכל זמן נתון מהמאגר הממוחשב שקיים בלשכות של הרשם לענייני ירושה.


מה כוללת בקשת או בדיקת צו קיום צוואה?

בתום ביצוע בקשת או בדיקת צו קיום צוואה היורשים עשויים להגיש בקשה לרשם הירושות, על מנת להורות על צו קיום צוואה, באופן הזה היורשים יכולים לממש את הנכסים של הנפטר ולחלק את העיזבון של המנוח בהתאם למצוין בצוואה שהשאיר אחריו המנוח. כדאי לבצע את התהליך באמצעות עורך דין לצוואות ולירושות, בעוד שצריך לספק לו העתק של תעודת פטירה מטעם משרד הפנים, וכמובן צוואה מקורית. באם קיימים יורשים שרוצים לוותר על החלק שלהם בירושה, צריך לערוך מסמכי הסתלקות של יורשים מהצוואה, בעוד שבמצבים שכאלו אי אפשר להגיש בקשה לקיום צו צוואה בצורה מקוונת כי אם צריך להגיש אותה ללשכת הרשם לענייני ירושות באמצעות עורך דין אשר מייצג את היורשים, כאשר אפשר להגיש את הבקשה לקיום צו צוואה עם המסמכים המבוקשים, וצריך לשלם את האגרות, אישור מהיורשים, ייפוי כוח לעורכי הדין, שהם מודעים להגשת הבקשה ובאם לא כל היורשים חתומים על בקשה זאת, חייבים להוסיף אישור על שליחת הודעה בדואר רשום ליורשים שמופיעים בצוואה.


לסיכום

זה רעיון טוב ליצור צוואה בכל גיל מכיוון שהעתיד אינו צפוי ואין די בהעברת רצונותיכם לבן משפחה. בית המשפט צריך לראות את זה בכתב בצוואה מאומתת כהלכה או שקוד הצוואה ישלוט מי יורש את הנכסים שלך. לא משנה גילכם או מצב בריאותכם, צוואה תבטיח שהנכסים שלכם יחולקו בצורה שאתם רוצים. כתיבת צוואה בעצמכם עשויה בדרך כלל להוביל למסמכים שאינם תקינים מבחינה משפטית או שאינם מדויקים. התייעצות עם עורכי הדין לצוואה טובה שלנו, בעלי מוניטין חזק תבטיח שהצוואה שלכם תהיה תקפה ובאמת עונה על הצרכים שלכם. ובשל כך הכרחי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שאנחנו מתמחים בתחום בדיקת צו קיום צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: