ביטול צוואה נוטריונית

על פי סעיף 5 לתקנות של הנוטריונים, שנחקק בשנת 1977, נקבע שמי שחתם על מסמך או על צוואה בפני נוטריון שאפשרי לבצע ביטול צוואה נוטריונית על פי חוק השליחות או כל דין שונה, רשאי להודיע על ביטול צוואה נוטריונית לנוטריון. ההודעה של הביטול תירשם בתור הערה על הצוואה אשר שמורה בידי הנוטריון, במקביל לתאריך של קבלת ההודעה, ואז הנוטריון לא יוציא העתק של הצוואה אלא אם כן יש עליו הערה  בדבר ביטול צוואה נוטריונית. על פי סעיף 36 לחוק הירושה, שנחקק בשנת 1965, נקבע שכותב הצוואה רשאי לבטל אותה אם באמצעות אחת הצורות לעשיית הצוואה או להשמדתה. אנחנו יותר מנשמח באם תחליטו לקרוא את המאמר הזה למן תחילתו ועד לתומו, וכך תדלו הרבה פרטים על הנושא הבוער – ביטול צוואה נוטריונית.

 

ביטול צוואה נוטריונית
ביטול צוואה נוטריונית

מה הן הסיבות שמובילות לביטול צוואה נוטריונית?

ישנן סיבות רבות מדוע אנשים עשויים לרצות לבצע ביטול צוואה נוטריונית. אולי הם מתחתנים בפעם הראשונה והיו רוצים לבטל את צוואתם הנוכחית על מנת ליצור צוואה חדשה שתכלול את בני זוגם שעתידים להיות המוטבים העיקריים. או לחלופין, אולי התוספת החדשה למשפחה היא לא בני זוג כי אם ילד. אולי היוצר של צוואה מכר כמה נכסי נדל"ן תוך כדי רכישה של כמה חדשים ומכיוון שכך יהיה צורך לשנות את הוראות החלוקה של הצוואה הישנה. מכיוון שהצוואה כבר מכילה כה הרבה תיקונים, כותב הצוואה רוצה להחליף את הצוואה הנוכחית ואת הצוואה שלו בצוואה חדשה. אולם בשביל לכתוב צוואה תקפה חדשה, יש לבצע ביטול צוואה נוטריונית ישנה. בעוד שאירועים משנים חיים הם בדרך כלל הסיבה לכך שבני האדם מבטלים את הצוואה שלהם, הסיבות לביטול צוואה אינן חשובות. מה שחשוב הוא שצוואות יבוטלו כהלכה. אם לא, עלולות לצוץ צוואות מרובות השייכות למוריש לאחר מותו, ולגרום לבני משפחתו שנותרו בחיים להיאלץ לנהל הליכים משפטיים יקרים כדי לנסות לתבוע את ירושותיהם החוקיות. כמו כן, כוונותיו הסופיות של המנוח בנוגע לסילוק רכושו עלולות שלא לבוא לידי ביטוי.


האם בשביל ביטול צוואה נוטריונית אפשר פשוט לכתוב חדשה?

אולי אחת הדרכים הקלות ביותר שבהן תוכלו לבצע ביטול צוואה נוטריונית היא באמצעות יצירה של צוואה חדשה. הצוואה החדשה צריכה להתבצע כראוי ולשקף שפה המציינת את רצונכם לבטל את כל הצוואות הקודמות, כמו למשל – אני מבטל בזאת כל צוואות ישנות שערכתי בעבר.


מה הן הדרכים לביטול ביטול צוואה נוטריונית?

אתם יכולים לבטל צוואה נוטריונית בכל זמן נתון ומכל סיבה. אנשים רבים מבטלים צוואה משום שהם רוצים לכתוב צוואה חדשה לאחר גירושין, נישואים מחדש או לידת ילד. ישנן מספר דרכים לבצע ביטול צוואה נוטריונית. הדרך הטובה ביותר היא לכתוב צוואה חדשה ולהצהיר שאתם למעשה מבטלים את כל הצוואות הקודמות. אם אתם לא רוצים לנסח צוואה חדשה, תוכלו לבטל צוואה באמצעות ביצוע קודציל. כמו כן, ניתן לבטל צוואה על ידי השמדה פיזית, אבל שיטה זאת טומנת בחובה סיכונים. בהתאם למקום מגוריכם, צוואה עשויה להתבטל אוטומטית מכוח חוק אם תתגרשו, תתחתנו או תביאו ילדים לעולם לאחר כתיבת הצוואה.  עיצוב הצוואה שלכם – אתם יכולים בלי כל בעיה לבצע ביטול צוואה נוטריונית על ידי כתיבת צוואה חדשה הכוללת הצהרה שברצונך לבטל צוואה קודמת. הפיצו עותקים – תיתנו את הצוואה החדשה שלכם למי שהיה לו עותקים מהצוואה הישנה שלכם. על פי רוב, אנשים נותנים את המקור של הצוואה לעורך הדין שלהם, או, אם אין להם עורך דין, הם שומרים אותו בכספת או בכספת בבית. אתם יכולים לתת עותק למנהל העיזבון שלכם ולשמור עותק בבית שלכם. תציינו שאתם מבטלים צוואות קודמות. לצורך העניין – אתם יכולים לכתוב, "אני מבטל את כל הצוואות שעשיתי בעבר." הכללת הצהרה כזו היא קריטית אם אתם רוצים שצוואות קודמות כלשהן יבוטלו כדין. התייעצו עם עורך דין – אתם יכולים לכתוב צוואה חדשה ללא עזרת עורך דין, במיוחד אם העיזבון שלכם פשוט. יחד עם זאת, ככל הנראה כדאי להיפגש עם עורך דין לתכנון עיזבון אם העיזבון שלכם גדול או מסובך. ניתן לקבל הפניה בפנייה ללשכת עורכי הדין הקרובה אליכם. תזהו את מנהל העיזבון שלכם – אתם יכולים לבחור מנהל עיזבון חדש או להשאיר את אותו מנהל עיזבון שהיה לכם בצוואה שלכם המקורית. תזכרו למנות מבצעים חלופיים למקרה שהמקוריים אינם יכולים לשרת. תציינו שמות של מוטבים חדשים – אתם יכולים להשאיר את הנכס שלכם למי שאתם רוצים. אל תשכחו לנקוב בשמות של מוטבים חלופיים למקרה שהמקור ימות לפניכם. לרבות – אתם יכולים להשאיר את רכב הספורט שלכם לאח שלכם ואם הוא ימות לפניכם, לאחיין שלכם.


האם ביטול צוואה נוטריונית נעשה באופן אוטומטי?

כאשר אתם יוצרים צוואה חדשה, אין זה אומר שהצוואה הישנה שלכם תבוטל באופן אוטומטי. על מנת להבטיח שהצוואה הישנה שלכם תבוטל באופן חד משמעי, כדאי לכלול בצוואה החדשה שפה המציינת במפורש את רצונכם לבצע ביטול צוואה נוטריונית, של כל הצוואות הקודמות, או ליצור צוואה חדשה שאינה עולה בקנה אחד לחלוטין עם הצוואה הקודמת. לביטול מפורש, עליכם להשתמש בפורמט ביטול הצוואה המתאים. עם זאת, תמצית ההצהרה צריכה להיות זהה. עם ביטול משתמע, אין הצהרות בצוואה או בקודציל על כוונתכם להפוך את כל הצוואות והקודים לבטלות ומבוטלות. כגון – באם כתבתם צוואה לפני שהתחתנתם בה ציינת את בני הזוג החדשים שלכם כמונה הבלעדי מכל הנכסים שלכם, זה יהיה ביטול צוואה נוטריונית משתמע של הצוואה הקודמת מאחר והצוואה החדשה והצוואה הקודמת אינם תואמים.


האם בשביל ביטול צוואה נוטריונית מומלץ לקבל עזרה מקצועית?

לביטול או שינוי לא תקין של צוואה עלולים להיות תוצאות הרות אסון, שיובילו לבלבול, להתדיינות משפטית, ולהעלאת האפשרות שרצונותיכם לא יובנו לאחר מותכם. עורך דין יכול לייעץ לכם לגבי הדרכים הנכונות לבטל צוואה נוטריונית, ולוודא שכוונותיכם ברורות, כדי למנוע כל בלבול שעשוי לנבוע מניסיון ביטול צוואה נוטריונית כושל. תצרו קשר עם עורך דין מקומי לצוואות בשביל ללמוד איך הוא יכול לעזור לכם או להדריך אתכם בתכנון עיזבון בביטחון.


מה המשמעות של ביטול צוואה נוטריונית מבחינת הרס מוחלט?

ולסיום, כיצד הופכים צוואה לבטלה על ידי הרס? כדי לבצע ביטול צוואה נוטריונית בשיטה זאת, צריך להשמיד את הצוואה לגמרי, הווה אומר – לכל מי שנתקל בה צריך להיות ברור שהיא נועדה להימחק ולכן איננה תקפה. גישות נפוצות להשמדת צוואה כוללות למשל – קריעה, גריסה או שריפה של הצוואה. כל עוד הצוואה המקורית וכל העותקים מושמדים, השמדת צוואה עשויה להיות שיטה יעילה לביטול, שכן היא מבהירה היטב את כוונתכם לבטל צוואה נוטריונית. אתם יכולים אפילו להשתמש בשיטה זו בשילוב עם אחת משתי השיטות הנזכרות לעיל של ביטול צוואה נוטריונית כדי להיות בטוחים במיוחד שהצוואה הקודמת שלכם אינה בטעות עם הצוואה האחרונה שלכם.


לסיכום

אם הכוונות הסופיות שלכם משתנות ואתם רוצים ליצור צוואה נוטריונית חדשה, ביטול צוואה נוטריונית הנוכחית שלכם הוא צעד הכרחי. עליכם להיוועץ עם עורכי הדין לעיזבון שלנו, כי אנו יכולים להדריך אתבם אם יש לכם שאלות נוספות לגבי מה מבטל צוואה. , ובשל כך, מן הראוי שתצרו קשר בהקדם עם צוות עורכי הדין שלנו בשל העובדה שאנחנו מתמחים בתחום של ביטול צוואה נוטריונית

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: