ביטול צוואה שהופקדה

כאשר מתרחש אירוע חיים משמעותי, אתם יכולים להרגיש צורך לשנות את הצוואה שלכם, או לחלופין לכתוב צוואה חדשה לגמרי. זה עשוי לכלול, כמו למשל – גירושין, נישואין חוזרים, כמו גם מציאה של בן זוג חדש, הבאת ילדים לעולם או מעבר לחלק אחר במדינה. אם אתם עובר ממדינת רכוש קהילתי למדינה עם חוקי רכוש שונים, הדבר עשוי להשפיע על האופן שבו הבעלות על הנכס שלכם והרצון הקיים שלכם מתפרשים. בנוסף לכך, מערכות היחסים בין בני המשפחה משתנות עם הזמן. אם אתם מתקנים את מערכת היחסים שלכם עם אח או ילד מנוכר, לדוגמה – אולי תהיו מעוניינים לתת להם חלק גדול יותר מהרכוש שלכם. אנו ממליצים לכם, בשיא הרצינות, לקרוא את המאמר הזה מראשיתו ועד לתומו, וכך תגלו עוד ועוד על – ביטול צוואה שהופקדה.

 

ביטול צוואה שהופקדה
ביטול צוואה שהופקדה

מה מתרחש בעת ביטול צוואה?

בתגובה לשינויים בחוק ובנסיבות המשפחתיות, המון בני אדם מוצאים את עצמם מקיימים יותר מצוואה אחת במהלך החיים שלהם. בעצם, האינטרס שלכם הוא לעיין ולעדכן באופן קבוע את מסמכי תכנון העיזבון שלכם, לפי הצורך. כתוצאה מכך, יכול להתעורר בלבול בנוגע להשפעות של ביטול צוואה שהופקדה. האם הצוואה שלפני אחרונה שולטת במימוש נכסי לקוח, או אשר ביטול צוואה שהופקדה מביא לחלוקת נכסים על ידי דיני הירושות, משמע – כביכול שהמנוח נפטר בלי צוואה? חוסר הוודאות הנרחבת הזאת מדגיש את החשיבות של הבנת ההשלכות של ביטול צוואה שהופקדה כפן מהותי בתכנון עיזבון אסטרטגי. למרות שאפשר לבטל צוואה באמצעות כתיבה מפורשת של "מבוטל" או באמצעות מעשה פיזי, כמו לדוגמה – שריפה, קריעה או הרס אחר, שיטת ביטול צוואה בטוחה ושקופה ביותר הינה ביצוע נכון של כתיבת צוואה חדשה אשר מבטלת או מבטלת במפורש כל כתב צוואה קודם.


מה בהקשר לביטול צוואה שהופקדה מרצון?

אם אתם ממש לא רוצים יותר כי הצוואה שלכם תהיה אפקטיבית מבחינה משפטית, כי אז עליכם לבצע ביטול צוואה שהופקדה מרצון. פעולת ביטול צוואה שהופקדה מרצון יכולה להתרחש בשלוש דרכים שונות, כמו אלו – באמצעות הצהרה בכתב כי בכוונתכם לבצע ביטול צוואה שהופקדה – צריך לחתום על צוואה ולראות אותה באותו אופן כמו צוואה רגילה; על ידי צוואה או קודיציל מאוחרים יותר, אשר מאפשרים לכם לבצע שינויים בצוואה היוצאת שלכם.  על ידי שריפה, קריעה או השמדה אחרת של הצוואה. במאמר זה אנחנו מתמקדים באפשרות של השמדת הצוואה שלכם. חרף העובדה שהדבר עשוי להיראות פשוט באופן עקרוני, חשוב לדעת שישנם תנאים שצריך לפעול כדי להפוך את השמדת הצוואה ליעילה מבחינה משפטית.


האם גירושין גורם לביטול צוואה שהופקדה באופן אוטומטי?

ונשאלת השאלה הרת החשיבות – האם גירושין גורם לכדי ביטול צוואה שהופקדה באופן אוטומטי? גירושין לא מבטל צוואה, וזה גם לא אומר שהצוואה שלכם מלפני שהתחתנתם תחזור לתוקף. הצוואה הנוכחית שלכם תישאר בתוקף, אבל למטרות ירושה, השותף לשעבר שלכם יטופל כאילו הוא נפטר כאשר נישואיכם פורקו. זה עשוי להשפיע באופן רציני על העיזבון שלכם. אם הצוואה שלכם לא מציינת מה קורה במקרה של מותו של בן זוגכם לשעבר, כללי האינטרסנטיות עשויים לחול. כללים אלה נכנסים לתוקף כאשר מישהו נפטר ללא צוואה תקפה, או לעתים כאשר המוטב המקורי של צוואה הולך לעולמו והצוואה אינה כוללת פרטים על מה שצריך לקרות לאחר מכן. זה ידוע בשם אינסטנסיה וזה מכתיב מי יכול לרשת מהעיזבון שלכם. אם לא עדכנתם את הצוואה שלכם, על מנת לשקף את העובדה שהתגרשתם, העיזבון שלכם עשוי להתחלק בצורה שונה מהאופן שבו אתם מתכוונים. זה עשוי לסכן כל ירושה שתכננתם לשאר בני המשפחה שלכם ולגרום לכך שלא ניתן יהיה לספק שותפים או תלויים חדשים.


מה הן הסיבות השכיחות לשם ביטול צוואה שהופקדה?

והנה לפניכם הסיבות הכי שכיחות לשנות צוואה ולבצע ביטול צוואה שהופקדה –

  1. מכירה או אובדן רכוש המתואר בצוואה קיימת.
  2. עוברים למדינה חדשה.
  3. נישואין או גירושין.
  4. מינוי אפוטרופוס חדש לילד קטין.
  5. לידה או אימוץ של ילד.
  6. הוספה או הסרה של מוטב או מנהל עזבון.
  7. רכישת נכס משמעותי.
  8. שינויים מהותיים בכספים.
  9. מותו של מוטב.

אולי כדאי לשקול לערוך סידורים חדשים אם אתם רוכשים נכס חדש, או שאתם צוברים נכסים אחרים בעלי ערך משמעותי. באופן דומה, אם אתם נותנים נכסים משמעותיים המכוסים בצוואה הקיימת שלכם, ייתכן שתרצו להתאים את ההקצאות שלכם למוטבים, בשביל לוודא שהן עדיין הוגנות. מוטב לא יקבל באופן אוטומטי תחליף לנכס שניתן לו בצוואה אם ​​הנכס כבר ניתן למישהו אחר. במקרים אחרים, ייתכן שתהיו מעוניינים להשאיר נכס מסוים לאדם מסוים, כמו לדוגמה – אם יש לו זיקה רגשית אליו. או אולי תרצו להשאיר קצת כסף לארגון צדקה שתומך במטרה שהפכה חשובה לכם בהמשך חייכם.


מה המשמעות של הרס או ביטול צוואה שהופקדה מרצון?

ניתן לבטל צוואה שהופקדה באמצעות השמדה רק אם תעשו זאת או אם מישהו אחר יעשה זאת בהנחיה שלכם. אז, לא רק שהצוואה צריכה להיות מושמדת, אלא חייבת להיות הכוונה כדי שהוא יושמד ואתם צריכים להיות נבונים כדי להבין מה אתם מתכוונים לעשות. רמת ההבנה הדרושה זהה לזו שהצבתם את הרצון שלכם במקור. המשמעות היא שאם תשמידו את הצוואה שלכם בטעות, החוק לא יקבל שהצוואה בוטלה. אם הצוואה שלכם תושמד על ידי מישהו אחר, בהוראתכם, היא עדיין לא תהיה יעילה אלא אם כן ההרס יתרחש בנוכחותכם.


מה יקרה בעת ביטול צוואה שהופקדה ואי עריכת צוואה חדשה?

אם לא תערכו צוואה חדשה, אינכם יכולים להיות בטוחים שהיקרים לכם יסופקו. גם אם הגירושין שלכם הם ידידותיים ואתם ובן זוגכם לשעבר מסכימים לגבי אופן חלוקת הרכוש שלכם, אין ערובה משפטית אלא אם כן תציינו זאת בצוואה. כל מה שהשארתם ליקים לכם בצוואה המקורית שלכם יבוטל, אך זה לא אומר שחלק מהעיזבון שלכם יחזור באופן אוטומטי למוטבים האחרים שלכם. משום שלבן זוג לשעבר מתייחסים כאילו הוא כבר נפטר, כעת ניתן להתייחס לחלק מהעיזבון שלכם כביכול שלא ערכתם צוואה. בעיות אחרות עלולות להתעורר אם הייתם מציינים את בן/בת הזוג לשעבר כמנהלי עזבון בצוואה שלכם או אם תעניקו להם ייפוי כוח מתמשך. שני המינויים יבוטלו ותצטרכו לעשות סידורים אחרים.


לסיכום

עורכי הדין שלנו באזור הנאמנות והעיזבונות שלכם יכולים לעזור לכם לתכנן למנוע אי בהירות בתוכנית העיזבון שלכם. אנחנו יכולים גם להתייעץ עם בני משפחה הנקלעים לבעיה של ניהול עיזבון שבו לא ברור אם צוואתו של מוריש שולטת במימוש נכסיהם. ולכן, מן הראוי שתצרו קשר כבר היום עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום של ביטול צוואה שהופקדה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: