בן זוגה של אימי שנפטרה מסרב לעזוב את דירתה – מה עושים?

בן זוגה של אימי שנפטרה מסרב לעזוב את דירתה – מה עושים? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום צוואות וירושות:

"הורי פרודים מזה שנים רבות ואימי חיה עם בן זוג בדירתה. לפני מספר שנים בן הזוג מכר את דירתו וביקש מאימי להתחייב בפניו, כי אחרי שתמות יוכל להישאר לחיות בדירתה עד סוף חייו. אימי הבהירה לו שהיא מסרבת להוריש לו את הדירה או כל רכוש אחר, אבל מוכנה שיגור בה עד סוף חייו ואף חתמה איתו על הסכם ברוח זו. אלא שכעבור מספר חודשים אימי חלתה במחלה קשה והתחילה טיפולים. בן הזוג התגלה כנבל אמיתי ולא רק שלא עזר לה במחלתה, אלא גם התנכר לה לגמרי. אימי אושפזה ואת יתר חייה העבירה בבית חולים. בזמן חולייה נפרדה מבן הזוג ואף דרשה שיתפנה מדירתה. משסירב, הגישה נגדו תביעה לבית המשפט לענייני משפחה אך זו לא התבררה עד למותה. היום הוא חי בדירה שאני ירשתי ומסרב להתפנות בטענה כי היא שלו עד סוף חייו, זה נכון? האם הוא יכול להשתלט על הדירה?"

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

קודם כל נקודת המוצא היא שיש הסכם בין ימך לבין בן זוגה לשעבר ובמסגרת ההסכם הזה היא נתנה לו זכות מגורים עד אחרית ימיו בדירה. יש כאן חשיבות מאוד גדולה לנוסח שבו נוסח ההסכם ולדברים שנאמרו. האם הזכות היא הדירה, בלתי הדירה? האם הזכות היא בלתי חוזרת, כזו שלא ניתן לחזור ממנה? מה שכן, בשנים האחרונות בתי משפט למשפחה מתייחסים לחוזה המשפטי בין בני משפחה כחוזה מסוג אחר. חוזה שמכיל בתוכו חובות גם מתום הלב וחובות מתוך דוקטרינת ההגינות, מה שאומר שבית המשפט מכיר שיש כללים בתוך החוזה המשפחתי.

במקרה הזה, אם היינו שואלים את עצמנו האם אמא שלך התכוונה, שהיא חתמה על ההסכם, לתת לו זכות מגורים בדירה, אילו היא הייתה יודעת שיחסיהם יעלו על שרטון והוא יתנהג אליה כפי שאתה הגרת, כנבל ויתייחס אליה באופן לא ראוי ולמעשה הם ייפרדו, דומה שכולנו צופים את התשובה, והתשובה לכך היא שלילית. לא זו הייתה הכוונה ולכן נראה כי בית המשפט למשפחה יוכל לעשות במקרה הזה שימוש בסמכותו ולהכיר בחוזה הזה כמה שהיה בו תנאי מתלה, לפי סעיף 27 לחוק החוזים שאומר למעשה שזכות המגורים שלו היה כל עוד הם חיים בשלום והיחסים בניהם הם יחסים זוגיים טובים.

בדיוק במקרה כזה ניתן לאחרונה פסק דין, על ידי כבוד השופט יחזקאל אליהו בבית המשפט לענייני משפחה, ודווקא לאור חוסר הסבירות בתוצאה של הסכם מסוג כזה והחוזים המשפטיים, הורה דווקא על ביטול ההסכם וביטול זכות המגורים. אני מציע לך להגיש תביעה לביטול הסכם, לטעון שיש פה תנאי מתלה ונראה שבית המשפט ישעה לעזרתך.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: