גביית מזונות – מתי נפנה להוצאה לפועל?

אחת סוגיות המרכזיות בהליכי גירושין הוא נושא תשלום מזונות הן לאשה או והן לילדים. מדובר בתשלום חודשי קבוע שיש לו משמעות לשני הצדדים המעורבים, זה שמשלם וזה שמקבל, כאשר הצד המשלם יעשה ככל האפשר כדי להימנע מהתשלום, או לפחות להפחית אותו בצורה משמעותית.

כאשר קיימת מחלוקת סביב תשלום מזונות, קיים סיכוי סביר שגם גם לאחר תום ההליך וקבלת הגט המיוחל יתעוררו קשיים בקבלת המזונות.

תשלום מזונות על פי חוק

ברגע שניתן פסק דין על ידי בית המשפט, הכולל את גובה תשלום המזונות, זוהי החלטה חד משמעית שדורשת כיבוד וביצוע שלה, בין אם נקבע בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. כלומר, אדם שלא כיבד את פסיקת בית המשפט ולא שילם מזונות הוא בחזקת עבריין ומסתכן בסנקציות שונות ואפילו מאסר. בין אמצעי הענישה והאכיפה השונים, ניתן למצוא גם גביית מזונות באמצעות הוצאה לפועל.

מה משמעות גביית מזונות ע"י לשכת ההוצאה לפועל?

חשוב לזכור כי אדם שעומד בסירובו לכבד את פסיקת בית המשפט ולא משלם מזונות, עלול להמשיך ולעשות כך גם אם יישלח למאסר. במקרה זה הוא אולי נענש, אולם כך גם גרושתו וילדיו שלא מקבלים כספים שחשובים להתנהלות תקינה של חייהם. גם הילדים סובלים, הן מהכסף שלא מועבר אליהם והן בשל העובדה שהם נאלצים לראות את הוריהם מתנגחים בבתי משפט, ולעתים את האב מובל למאסר.

פנייה אל ההוצאה לפועל עשויה להשיג תוצאות טובות יותר. מטרת ההוצאה לפועל היא לסייע לאזרחים בגביית כספים שמגיעים להם על פי חוק ואשר אינם מקבלים אותם.

משמעות קבלת המזונות בסיוע ההוצאה לפועל

ישנם מספר קריטריונים שמאפשרים הגשת בקשה להוצל"פ, ביניהם פסק דין שנקבע לאחר תביעת מזונות על ידי ערכאה משפטית כל שהיא ואשר אינו מבוצע. סירוב תשלום למזונות הוא בדיוק קריטריון כזה, בו נקבעו דמי המזונות והחייב מסרב לשלמם.

הדרך בה פועלת לשכת ההוצאה לפועל אינה תמיד נעימה אולם היא יעילה. הלשכה רשאית לעקל נכסים של החייב, כמו כלי רכב, דירות או קרקעות, לעקב נכסים כלכליים כמו חסכונות בבנק, קרנות השתלמות ואחרות, או לעקל את חשבון הבנק של החייב, ואת משכורתו. בדרך זו מגיעה המערכת אל סרבן התשלומים, כאשר במקרים מסוימים ניתן להפעיל עליו מכשולים נוספים, כמו איסור יציאה מהארץ, שלילת רישיון הנהיגה שלו, וסנקציות נוספות.

תהליך גביית המזונות

כדי שתהליך הפנייה להוצאה לפועל יהיה מהיר ככל הניתן, חשוב להיוועץ עם אדם המומחה בתחום זה, כמו עורך דין הוצאה לפועל. בסיוע עו"ד מומחה בתחום, ניתן לקצר הליכים, להכין מראש את כל המסמכים הנדרשים להגשת הפנייה ולהבטיח לפונה סחבת רבה, טרטורי בירוקרטיה וקידום התהליך על הצד הטוב ביותר. עו"ד הוצאה לפועל, הבקיא בחוקי הלשכה, מכיר את הדרישות לפתיחת תיק וניהול התהליך, יוכל התובע לקבל את דמי המזונות שנפסקו לטובתו/ה בהליך מהיר, ממוקד ואפקטיבי.

עו"ד רן רייכמן, העוסק בדיני משפחה מציין כי אם במהלך פתיחת התיק בהוצאה לפועל חזר בו החייב מסירובו ועמד בתשלומים, התיק ייסגר, אולם ניתן יהיה להפעילו בשנית, במקרים בהם יחזור החייב לסורו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: