גירושין אצל אנשי צבא וקבע

גירושין אצל אנשי קבע גירושין אצל אנשי צבא וקבע – אנשי הקבע בארץ עובדים מול מעסיק מתגמל במיוחד וזוכים לפנסיה גבוהה, העומדת בחלק מהמקרים על שיעור של 250% מפנסיה ממוצעת במשק. כאשר בני זוג מתגרשים, פעמים רבות תתבע האישה מבעלה את חלקו בפנסיה על בסיס הניסיון להשוות את הזמן בו אחד מבני הזוג הקדיש לפיתוח הקריירה האישית כאשר השני הקדיש זמן רב יותר לטיפול בילדים ותחזוקת הבית השוטפת. נציין, במאמר מוסגר, כי כיום במשפחה המודרנית לעתים חלוקת התפקידים בין המגדרים עשויה להשתנות ודווקא הבעל יתבע את אשתו המקבלת פנסיה לאחר הגירושין. במאמר זה נבחן את האספקטים המיוחדים הנוגעים לחלוקת הפנסיה של אנשי צבא וקבע לאחר תהליך גירושין.

"הלכת השיתוף" מול "איזון משאבים"

על מנת להבין את הדרך בה מחושבת חלוקת הנכסים בין בני זוג שאחד מהם משרת בצבא הקבע נדון, בקצרה, בדרך בה יחולקו המשאבים בין בני הזוג. זוגות שנישאו עד סוף שנת 1973 זוכים לפסקי דין המבוססים על עיקרון "חזקת השיתוף בין בני זוג". על פי עיקרון זה האישה, בזמן הגירושין, תזכה למחצית מהרכוש שרכשו היא ובעלה במידה והתגוררו תחת קורה אחת. עד תקופה זו, היה נהוג, כי אחד מבני הזוג (לרב הבעל) עובד בעוד האישה דואגת ל"קן" המשפחתי. אך מה עם זוגות שנישאו לאחר שנת 1973?

איזון המשאבים: מעיד על שינוי במבנה המשפחה המסורתי

בני זוג שלא חתמו על הסכם טרום נישואין, הידוע גם כ"הסכם ממון", ונישאו לאחר תחילת 1974 זוכים ליחס אחר על פי החוק על פי עקרון "איזון משאבים". הסדר זה מתייחס לעובדה כי לעתים דווקא האישה משכרת יותר מהבעל או בעלת נכסים רבים יותר משלו, לעתים הבעל הוא זה שדווקא מטפל בילדים ולא בנה קריירה המלווה במשכורת ובפנסיה גבוהה – ולכן הפסיקה אינה מתבצעת על פי עיקרון השיתוף אלא על פי ניסיון ליצור חלוקה שווה של כלל הנכסים של בני הזוג – כאשר בן הזוג שבידו סכום כספי גבוה ונכסים מפצה את האחר על מנת ליצור חלוקה שווה והוגנת בין שניהם.

ייחודה של הפנסיה הצבאית

במרבית החברות במשק גיל הפרישה הוא מאוחר יחסית. עובדים במגזר הציבורי לעתים פורשים מעט לפני כן, אך כיום במרבית המשק גיל הפרישה שנפסק הוא 62 לנשים ו-67 לגברים. משרתים בקבע, עם זאת, פורשים בגיל מוקדם יותר – 45 שנים ולכן כאשר פסיקות הנוגעות לחלוקת הפנסיה בין בני זוג שאחד מהם משרת בקבע מתחשבות בעובדה כי ביכולתו של הפורש להמשיך ולעבוד במשרות נוספות במשק שני עשורים לפחות.

כיצד ההבדל בין פרישה מקבע לפרישה מחברה אחרת במשק משפיעה על הפנסיה?

כאשר בית המשפט נדרש לדון בפנסיה צבאית שני נושאים עולים לדיון. הראשון, האם עיקרון איזון המשאבים תקף כאשר בן הזוג פורש מהצבא בגיל 45, לאחר שבנה קריירה ענפה וכעת יכול לעבוד במגזר הפרטי במשכורת גבוהה יותר (בניגוד לאדם הפורש בגיל 67 ונמצא, לפי ראיית בית המשפט, בסיום התקופה בה הוא בונה את כישוריו). מושג יחודי שעולה בהקשר זה הוא "נכסי קריירה".

בעוד אחד מבני הזוג בנה קריירה ענפה כאשר השני שהה עם הילדים, כמו במקרה של פרישה מקבע והוא עדיין יכול להשתכר או לרכוש נכסים – איזון המשאבים יתבצע לא ביחס שווה של 50% לכל אחד מבני הזוג, אלא בהתחשב בפוטנציאל ההשתכרות העתידי על פי חוק "יחסי ממון" ולכן בן הזוג שלא שרת בקבע עשוי לקבל יותר ממחצית מרכוש.

הנושא השני העולה לדיון הוא האם הפנסיה תשולם ישירות מהצבא או תועבר לגרוש מבו זוגו לשעבר? בפסיקות שונות בית המשפט נטה לקבוע כי לא קיימים יחסים ישירים עם המעסיק של בן הזוג הקודם, כמו במגזר הפרטי וחלק הפנסיה ישולם לגרוש הזכאי לסכום זה ישירות מבן זוגו לשעבר.

מדוע בנושאים משפטיים צבאיים כדי להיעזר בעורך דין מומחה בתחום?

כאשר דנים בסוגיות הקשורות למשרתים בשירות צבאי סדיר או במילואים עולות לא אחת שאלות הרלוונטיות למציאות המורכבת בצבא. מעמד בני הזוג והילדים הוא אחת אחת מהסוגיות עליהן דן עורך דין צבאי, כאשר לעתים הערכאה המשפטית לא תהיה בית המשפט לענייני משפחה או בית משפט השלום אלא דווקא בית משפט צבאי. עו"ד המתמחה בנושא בקיא בחוקים ובתקדימים הקשורים למציאות הצבאית המורכבת ולהחלטות שקבלו בתי המשפט השונים בנושאים שהועלו לפניהם.

לסיכום, כפי שניתן לראות יחסי הממון בין בני זוג מגיעים לא אחת לכתליי בית המשפט וכוללים מורכבות נוספת כאשר מדובר במקרה שאחד מבני הזוג משרת בקבע.

משרד עו"ד רן רייכמן מתמחה בתביעות מסוג זה ובקיא בדרך הנכונה בה כדאי להציג את מצבו של כל אחד מבני הזוג על מנת להגיע לפסיקה הוגנת במקרה גירושין.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: