דילמות בכתיבת צוואה

דילמות בכתיבת צוואה – אתם עומדים להשאיר את המסר שלכם בו תביעו את רצונותיכם, כיצד תחפצו שרכושכם יחולק איך תרצו שילדכם יתמודדו עם אתגרים הקשורים לנכסים שהורשתם להם והמלצות נוספות.

הצוואה משמשת כקולכם לאחר שאינכם עוד ולכן עשויה להציף דילמות ותהיות שונות. אספנו עבורכם מספר דילמות נפוצות ופתרונות אפשריים.

מתי נכון להגדיר כיצד רכושכם יחולק?

אתם עומדים להשאיר את רכושכם לפי שיטת החלוקה הנראית לכם הוגנת ביותר כיום. אך מה יקרה אם בעתיד תרדו מנכסיכם או לחילופין תצברו רכוש רב ואחד מילדיכם יזדקק לעזרה יותר מאחיו? מה אם תגלו כי בן זוגכם בגד או עזב אתכם ואינו ראוי עוד לרכוש שהשארתם? הזמן הנכון לכתיבת הצוואה מתחיל מהרגע בו התחלתם לצבור רכוש כלשהו. אם מדובר בעסק, דירה או חסכונות שאגרתם לאורך שנים. את האמור בצוואה תוכלו לשנות בשלב מאוחר יותר כאשר נוסף ילד חדש למשפחה, נכדים או ששיניתם את דעתכם והנכם מעוניינים לחלק את הרכוש בצורה שונה מזו שנכתבה בצוואה המקורית.

למי להשאיר את העותק של הצוואה?

כתיבת צוואה משמעותה עבור רבים שינוי של חלוקת הרכוש המוגדר על פי החוק. פעמים רבות אפילו עצם הידיעה כי קיימת צוואה עשויה לעורר סכסוכים ותהיות – מי יקבל את חלק הארי של הרכוש, האם יהיה בן משפחה שינושל מהצוואה וכיצד תחולק דירת המגורים. לכן כאשר אתם רושמים את הצוואה מומלץ להשאירה דווקא בידי קרוב משפחה מרוחק מעט עליו אתם סומכים לאחר שהצוואה תועדה בבית המשפט. כך, במקרים של מחלוקת לא ניתן יהיה לטעון שלא הייתה קיימת צוואה או לנסות להילחם על חלוקת רכוש שונה מרצונכם שהובע במפורש במילים.

למי להשאיר את הנכס בו גרתם אם בן הזוג עוד חי?

דילמה נפוצה נוספת קשורה להשארת הזכויות בדירת המגורים לבן הזוג. בהקשר זה קיימות שתי קושיות – ראשית לא ידוע מי מבין שני בני הזוג ילך לעולמו ראשון. בעיה זו ניתן לפתור על ידי כתיבת צוואה הדדית בה שני בני הזוג מחליטים כי הזכויות על דירת המגורים יועברו לבן הזוג שנשאר בחיים לאורך כל חייו. הדילמה השנייה היא מה יהיו זכויותיהם של הילדים במידה והנכם מעוניינים שהדירה תימכר לאחר מותכם.

לשון החוק, לו לא הייתה קיימת צוואה מחלקת את הרכוש באופן שווה בין בן הזוג שנותר בחיים (50%) לבין הילדים (המתחלקים ב-50% הנותרים). אך, אם ברצונכם כי חלוקת הדירה תהיה בשיעור שונה, או שאחד מילדיכם לא יוכל לדרוש חלק בנכס עליכם לציין זאת במפורש בצוואה.

כיצד תכתבו צוואה אם הוריכם עדיין בחיים?

עוד שיקול המשפיע על רבים לחכות מעט לפני כתיבת הצוואה הוא העובדה כי אחד מהוריהם או שניהם עדיין בחיים. במצב זה הם אינם יודעים בוודאות מה יהיה הרכוש שיקבלו מהם (נכסים, כספים ורכוש נוסף) ולכן אינם יכולים לציין רכוש זה בצוואתם שלהם.

לכן, בעת כתיבת הצוואה יש אפשרות להוסיף סעיפים עתידיים על חלוקת רכוש עתידי שתצברו עם השנים. נכסים שעדיין לא רכשתם, כספים בחשבונות חסכון או מטלטלין. הדרך להוריש אותם היא באמצעות קביעת השיעור המדויק לפיו יחולקו באחוזים. לדוגמה – תוכלו להשאיר לנכדיכם 6% מערך רכושכם, לילדים 10% לכל אחד ואת שאר הרכוש לרשום על שם בן הזוג.

לסיכום, כתיבת צוואה היא נושא מורכב המעלה תהיות רבות. אם אינכם בטוחים מה הזמן הנכון לכתוב את צוואתכם וכיצד לתעד את רצונכם בצורה הטובה ביותר על מנת שימומש לאחר מותכם מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד רייכמן מומחה בתחום עריכת צוואות – ולהסיר דאגה מלבכם.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פ

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: