האם אישה יכולה לשנות את צוואתה לאחר מות הבעל?

האם אישה יכולה לשנות את צוואתה לאחר מות הבעל? – בתכנית שאלה משפטית קיבל עו"ד משפחה רן רייכמן את השאלה הבאה, הנוגעת לתחום צוואות וירושות:

"שלום לעורך דין רייכמן, בעלי נפטר לפני כשנה ובצוואתו הוריש את רכושו לי ולחמשת ילדיו מנישואיו הקודמים. אני הייתי מעורבת בכתיבת הצוואה ולמרות שבזמנו החלוקה נראתה לי הוגנת, אני יודעת שהייתי צריכה לדרוש את כתובתי. אני שוקלת לתבוע זאת עכשיו, מה אתה חושב?"

צפו בתשובתו של עורך דין משפחה רן רייכמן:

from רן רייכמן on Vimeo.

עו"ד משפחה רן רייכמן משיב:

קודם כל לציבור הצופים – מה זו בעצם כתובה? כתובה היא אותו מסמך שהרב מחתים את הגבר עליו. זה למעשה שטר, צ'ק, שנועד להיפרע בשני מקרים. או במקרה של גירושין, על מנת שהאישה לא תהיה קלה להוצאה מקשר הנישואין, או במקרה של פטירה על מנת שלאלמנה יהיה מאיפה להתקיים. זהו שטר חוב לכל דבר ועניין וניתן אפילו לאכוף אותו. העניין הוא מתי למעשה ניתן לתבוע אותו במקרה של פטירה.

ראשית, אפשר לתבוע אותו או בבית המשפט או בבית הדין ועל פי סעיף 104 לחוק הירושה, זה חוב שרובץ על העיזבון כמו עננה. אבל מה לעשות, המחוקק קבע אין כפל מבצעים. על פי סעיף 11 לחוק הירושה, את לא יכולה לזכות גם במנה שלך בעיזבון וגם בכתובה. או זה או זה, כאשר במנה מהעיזבון מקוזז סכום הכתובה. בשאלתך, את מציינת ומודה בעצמך שהיית מעורכת בעריכת הליך הצוואה. על פי סעיף 35 לחוק הירושה במקרה של מעורבות הצד הזכאי בצוואה, למעשה מדובר בצוואה פסולה ודינה בטלות ולכן מדובר למעשה בירושה על פי דין.

במקרה כזה, כמו שהסברתי, את יכולה לקבוע את הכתובה שלך, אבל לא תקבלי גם כתובה וגם מנה מהעיזבון אלא את החלק בעיזבון בניכוי סכום הכתובה. לידיעתך, יש לך היכולת לתבוע מזונות מהעיזבון. על פי סעיף 56 לחוק הירושה, אישה שהייתה נתמכת כלכלית בבעלה, העיזבון חב לשלם לה מזונות, היא צריכה לעמוד בתנאים שיש בסעיף 56 לחוק, וזה עד גובה הצרכים ההכרחיים.

שיהיה בהצלחה!

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: