עומדים להתגרש? האם גם כספי הירושה שקיבלתם יחולקו עם בן הזוג?

האם גם כספי הירושה שקיבלתם יחולקו עם בן הזוג? – נישואין, לצד ההיבט הרומנטי, מהווים גם חוזה משפטי ומחייב וכוללים לעתים מורכבות רבה כאשר לאורך השנים בני הזוג צוברים ממון ורכוש משותף. הכספים שהצטברו עשויים להיות פרי פעילות עסקית, הכנסה פסיבית מהשכרת נכס או ירושה שהתקבלה מבן משפחה.

בעוד סוגי הכנסה רבים מתחלקים בין בני הזוג בעת הגירושין על פי עיקרון חלוקת המשאבים (במידה ובני הזוג נישאו לאחר שנת 1974) הכנסה שהתקבלה מירושה עשויה לעמוד במבחנים שונים על ידי בית המשפט. מהם הגורמים המשפיעים על חלוקת כספי הירושה? הכל במאמר הבא.

ירושה מבן משפחה

כאשר בן משפחה (לרב הורים או סבים) מוריש את כספו או נכסיו עומדת לנגד עיניו טובתו של היורש ורצונו שימשיך ויחזיק ברכושו. לכן, חוק יחסי ממון בין בני זוג קבע כי כל רכוש שהוענק לאחד מבני הזוג בצורה רשמית בצוואה או באמצעות צו רכושה שהונפק לאחר מותו של המוריש יהיה רכושו הבלעדי של בן זוג זה. בן הזוג השני לא יוכל לטעון לאחר מכן לכל בעלות על רכוש זה. אך במקרים רבים בית המשפט נדרש לעמוד על סיטואציות מורכבות יותר הנוגעות לרכוש – אחת הנפוצות שביניהן היא במקרה של חלוקת דירה.

כיצד מחולקת דירה שעברה בירושה?

לאורך השנים נכס נדל"ן דורש תחזוקה שוטפת, שיפוצים ושיפורים. נכס המשמש כהכנסה מניבה עשוי להיות אמצעי הכנסה המחולק שווה ושווה בין בני הזוג ולכן שניהם עשויים כיד אחת להשקיע משאבים כמו זמן וכספים בשדרוגו. לחלופין, לעתים הנכס משמש כדירה העיקרית בה בני הזוג וילדיהם מתגוררים והופך להיות למשכן קבע. כאשר בית המשפט נדרש להחליט האם בעת הגירושין יש לחלק את הנכס בין בני הזוג הוא להעניק בלעדיות עליו לבן הזוג היורש אספקטים כמו השקעה משותפת ודרך השימוש בנכס יילקחו בחשבון.

כספי מתנה

בדומה לממון המתקבל כספי ירושה ניתן להרחיב את הפסיקה הקיימת גם לכספים שהתקבלו במתנה על ידי בן משפחה, חבר או עמית קרוב לאחד מבני הזוג. גם במקרה זה בית המשפט יבחן את כוונתם של בני הזוג, עוד בימים לפני היחסים עלו שרטון, לשתף את בן הזוג השני בכספי המתנה. אם שני הצדדים שמרו לאורך השנים על הפרדה רכושית באמצעות חשבונות בנק נפרדים, רישום של כל אחד מבני הזוג על רכבו הפרטי או נכסים בבעלותו וכן הסכם תשלום החשבונות בנפרד בית המשפט יטה לכיוון שמירה על זכותו של כל אחד מבני הזוג על המתנה שקבל. לעומת זאת, אם כספי המתנה הופקדו בחשבון משותף ושני בני הזוג עשו בהם שימוש יתכן ובית המשפט יפסוק כי יש לחלק את הכספים.

כיצד שומרים על הרכוש שהוענק לכם במתנה במהלך הנישואין?

אם אינכם מעוניינים לחלוק עם בן הזוג את הנכס או הרכוש שהוענק לכם בירושה חשוב לשמור על מספר כללים. דירה, גם אם היא משמשת למגורים משותפים, צריכה להירשם על שם בן הזוג היורש. בנוסף, כאשר יש להשקיע בנכס המשותף מומלץ לשמור קבלות המעידות על זהות המשלם והסכום שהושקע. במידה ותדרשו לחלוק את הנכס תוכלו להוכיח כי הושקע סכום מסוים בלבד בשיפוץ נכס זה וניתן להשיבו מבלי לאבד את הזכות על הנכס.

לסיכום, גם אם היום נראה כי הזוגיות ביניכם פורחת מומלץ לאורך שנות הנישואין לשמור על הפרדה של הנכסים שהוענקו לכם. לקבלת יעוץ מקצועי בדבר הזכויות המגיעות לכם על נכסים שהתקבלו בירושה במקרה של גירושין אל תהססו לפנות אלינו.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו 

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: